Clarkson tabte "smack-the rat"-racet. Som straf blev hans Volvo 740 kørt over af en monstertruck
Clarkson tabte "smack-the rat"-racet. Som straf blev hans Volvo 740 kørt over af en monstertruck© Top Gear Live

4.500 bilister morede sig i Forum

Top Gear Live bragte galskaben fra tv-programmet til København i underholdende udgave, der har potentiale til at blive rigtig sjov i løbet af de syv resterende forestillinger

30. marts 2012 af Steen Bachmann

Man ved, man er blandt biltosser, når der klappes anerkendene og hviskes ”Ferrari” i samme øjeblik som en blanksort Ferrari 458 Italia triller ind i en skønhedskonkurrence som bil nummer tre ud af otte. Og her på balkonen i det gamle Forum er der i hvert fald kun én, der ikke genkender den, og det er min ledsager. Hun læner sig over og spørger, hvad er dét der for en, og jeg kan kun svare: Det er Ferrraaarih. Sådan én vil hun gerne have, den passer til mig, siger hun.

Skønhedskonkurrencen var et af mange populære indslag i det britiske underholdnings- og stuntshow Top Gear Live, der havde premiere på deres danske forestilling foran et fyldt Forum med 4.500 gæster torsdag. Top Gear Live er en blanding af cirkus, comedy og stunt, der serveres i samme sarkastiske og dovent-nonchalante stil som det berømte tv-program. Med konceptindehaver Jeremy Clarksons velkendte begejstring for fyrværkeri og eksplosioner in mente var premiereaftenens brug af pyroteknik ikke imponerende, for hvor var Tivolis fyrværkerimester, når der virkelig var brug for ham? All right, der var eksplosioner, og de var høje, og det samme var lydniveauet. Lydproduktionen er professionel, mens lyssætningen er tilstrækkelig.

Skønhedskonkurrencen var et af mange populære indsalg
Skønhedskonkurrencen var et af mange populære indsalg© Top Gear Live

Live reklameindslag for Peugeot
Aftenen blev indledt med et veltimet og skarp afleveret reklameindslag for den nye Peugeot 208. Peugeot Danmark sponserer showet og lod en fin rød Peugeot 205 GTI åbne det med noget arrigt køren rundt, hvilket fik et stort smil frem på alle over 35 år. Så kom importørens egen ubetaleligt festlige og bredrøvede T16-udgave af 205 bragende ind efterfulgt af to nye Peugeot 208.

Selve showet begynder med at Jeremy Clarkson og James May kommer kørende ind på en platform formet som tv-studiet i Top Gear, naturligvis med alfahannen Clarkson bag rattet. De småsludrer lidt, og byder velkommen til den danske medvært Anders Breinholt, der kommer cyklende ind på nissemåden på en Christiania-cykel. Det morer de britiske værter sig forudsigeligt over, og stemningen stiger, da Clarkson begynder at fabulere over cyklister. Han kunne sagtens have fortsat, men skynder sig videre i loyalitet med manuskriptet. Nu, hvor premierenerverne er overstået, og teamet har bevist, at showet fungerer, bør han kunne vælte Forum.

Subaru Impreza med ild ud af ruderne
Der var vel 10 procent kvinder til stede blandt publikum, som ifølge min ledsager kunne muntre sig over, at køen i dagens anledning var flyttet til herretoilettet, og at de herrer, der sneg sig ind på dametoilettet, blev udsat for hånlige lyde fra de damer, der var på vej ud på deres pladser.

Næste sekvens er en opvisning af Top Gear Lives eget stunt team, der med firehjulstrukne rallybiler med ild ud af ruderne, Toyota Supra i drift-trim og en Aston Martin Vantage V12 giver gas på alverdens måder midt i en storby, der efter bilisternes opfattelse gør alt for at holde dem væk. Der blev lukket lige så meget C02 ud i Forum, som danske bilkøbere har sparet miljøet for det seneste år ved at købe mikrobiler.

© Top Gear Live

De næste indslag omfatter limbokonkurrence for motorcykler i luften med 65 km/t, hvor hullet, de skal flyve igennem, bliver mindre og mindre (rammen er af flamingo), stridsvogns-væddeløb med fire stejlende scootere spændt sammen foran hver stridsvogn og curling med biler. Det krævede et par forsøg med curling før det lykkedes en af de to britiske værter at smadre ind i den anden, og indslaget bliver helt sikkert strammet op til forestillingen fredag eller erstattet af noget andet.

Superbilparaden var fin, men hvor var Lamborghini Aventador? Den danske repræsentant for det italienske bilmærke fandt det åbenbart ikke besværet værd at være til stede med en bil, og vi savnede også den nye Ferrari V12 Berlinetta og en Bugatti Veyron. Den danske superbil Zenvo dukkede aldrig op i showet, selv om den ville have været den størst tænkelige crowdpleaser.

© Top Gear Live

Breinholt i Jackass-indslag
Et af de sjove klovneindslag er Anders Breinholt i en indkøbsvogn, der skal bruges som menneskelig bowlingkugle på Jackass-måden. Clarkson triller op bag ham i den eldrevne danske Garia-golfvogn for at give ham et skub hen mod de enorme kegler i den anden ende af Forum, men mens Breinholt kravler ned og får instrukser om manglende styretøj og bremser af May, bakker Clarkson lydløst ud af scenen og vender tilbage i en sølvfarvet Corvette C6. Han giver Breinholt et herreskub, og her skulle man da være et skarn om ikke det ville have moret balkonen at se den rødhårede gentleman baldre forskræmt ind i betonmuren eller bare vælte en lille smule, men det skete ikke. Sjovt var det i hvert fald.

© Top Gear Live

Showet blev allerede rundet af efter knap halvanden time med Kill the Rat, hvor tre biler har tre minutter på scenen sammen med 10 fjernstyrede kæmperotter. Den bil, der kører over flest rotter, vinder (Breinholt), mens taberen Clarkson måtte se sin Volvo 740 blive kørt over af en monstertruck to gange.

Potentiale til stor komik
Breinholt klarede det rigtig godt. Han er godt castet som tilbagelænet type, føler sig hjemme på scenen og skal lige finde balancen for hvornår, han skal skifte mellem dansk og engelsk. Han behersker begge sprog fint, men må meget gerne tale dansk med publikum og engelsk med de andre værter - og så lyve i oversættelserne. Det gjorde han spontant et par gange til stor moro for publikum, for så kunne de nævenyttige Top Gear-folk smage deres egen medicin. Vi fik også mange af Breinholts efterrationaliseringer i form af kommentarer til noget, man selv lige har sagt.

© Top Gear Live

James May har fanget, at Breinholt er en lun fætter, der godt vil kunne køre med på den skarpe, vittige og stærkt underholdende dialog fra tv-programmet, når den udvikler sig til en kamp om at svine den anden til for sjov. Clarkson og May er allerbedst, når de står i baggrunden og fniser og kommer med dumme kommentarer, og trekløveret kan udvikle sig til at levere stor komik, hvis Anders ’Local Boy’ Breinholt bringer flere aktuelle lokale emner på banen i de kommende forestillinger. De er populære. Vi gerne vil høre, hvad briterne har at sige.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...