3 alternativer til Årets Bil, der koster det halve (eller MEGET mindre)

Volkswagen's ID. Buzz løb med titlen som Årets Bil anno 2023. Hvad gør man, hvis man ikke har lyst til at kaste en lille halv million efter det elektriske skur alligevel? Man finder tre alternativer!

21. december 2022 af Emil Winter

En ægte oldtimer - VW 113 (149.800 kr.)

Èn af de mest iøjenfaldende egenskaber hos VW ID. Buzz er, at det er en tydelig genoplivning af en vaskeægte klassiker - nemlig Folkevognsrugbrødet. Men hvis man kaster lange blikke efter ID. Buzz’en, fordi man er på markedet efter en retrobil, hvorfor så ikke overveje en vaskeægte oldtimer?

Tag eksempelvis denne VW 113 fra 1954. Bilen, der snart runder sin halvfjerdsindstyvende fødselsdag, er blevet komplet restaureret for 24 år siden, hvorfor den også står i glimrende stand hvad angår udtryk såvel som køreegenskaber.

Den klassiske folkevogn, der i dag står med en skinnende kardinalrød glans, er af den lidt sjældnere variant, der blev lavet med en oval bagrude. Faktisk var det kun i årene 1953-1957, at VW’s fabrikker konstruerede disse ruder.

Som en del af det autentiske look er den røde tysker udstyret med sorte emaljeplader, som kun er tilladt på biler fra før 1978.

Med sine 30 hk og en topfart på 110 km/t er denne VW 113 formentligt en my langsommere end en spritny VW ID.Buzz. Ikke desto mindre får du her en VASKEÆGTE oldtimer, der på sin vis har en knivspids mere charme end den futuristiske og eldrevne ID.Buzz.

Skal du rulle som i gamle dage, kan dette eksemplar findes på Biltorvet.dk.

VW 113
VW 113:

Den ovale bagrude vidner om en yderst sjælden bil. 

Det hjemmebagte rugbrød - Hyundai H-1 (169.900 kr.)

En anden feature, der gør ID.Buzz’en attraktiv. er dens rummelige facon. Hvis det er dét, der trækker i én for at få erhvervet den nye elektriske VW, findes der dog alternativer, der ikke koster en halv million.

Et glimrende eksempel er denne Hyundai H-1: Den sydkoreanske slæde er en otte-personers minibus med en femtrins, manuel gearkasse og dieselmotor. Man skal dog være opmærksom på, at bilen ligner et hjemmelavet rugbrød ved siden af det bagerskabte mesterværk, som VW har disket op med i form af VW ID.Buzz.

Unægteligt vil der være parametre, hvor en moderne elbil vil overgå en dieseldrevet minibus fra 2010. Det skal dog vise sig, at trækkapaciteten bestemt ikke er et af dem. Årets bil anno 2023 har nemlig en lille udfordring, da den kun må trække sølle 1.000 kg på krogen. Her brillerer den sydkoreanske familieslæde, da den må trække 2.300 kg.

Selvom Hyundai H-1’eren har en håndfuld år med sig i bagagen, kommer den med elektriske ruder og spejle, vinter- og sommerdæk, og så er den nysynet.

Mens Hyundai’en skiller sig ud som et glimrende alternativ til forbrugeren, der søger en rimelig bil i minibus-størrelsen, bør man være opmærksom på, at H-1’eren har en årlig grøn ejerafgift på 12.660 kr., mens ID.Buzz’en tilsvarende koster 660 kr.

Er du fristet af det østasiatiske lokum til otte personer, kan bilen findes på Biltorvet.dk

Hyundai H-1
Hyundai H-1:

Et hjemmebagt, sydkoreansk rugbrød i stedet for genoplivningen af det ikoniske rugbrød fra Volkswagen?

Den anden lækre retro-ellert - Fiat 500e Icon Cabrio (239.900 kr.)

Der er også dem, der bejler til Volkswagen’s ID. Buzz, fordi det er en svimlende lækker nyfortolkning af en klassisk bil - desværre er den bare lige så dyr, som den er lækker. Heldigvis har vi fundet en anden elbil, der opfylder præcis de samme krav: Lækker, eldrevet fortolkning af en designklassiker.

Vi taler om en Fiat 500e Icon Cabrio i en majestætisk kobberfarve. Den første Fiat 500 blev lanceret i 1957, og selvom bilen har fået flere facelifts siden, er silhuetten ikke til at tage fejl af - heller ikke selvom den nu er blevet elektrisk.

Mens de to andre biler har været markant ældre end en moderne ID.Buzz - og derfor har haltet på teknologi og moderne komfort - er det ikke tilfældet med denne 500e. Den er fra 2021 og er spækket med moderne teknologi. Det indebærer bl.a. parkeringssensor for- og bagtil, bakkamera, trådløs Apple Carplay, fartpilot og meget mere.

Desuden har den foldetag, så man for alvor kan lukke sommeren ind, når den står for døren.

Den store fordel ved 500e kontra ID. Buzz må være størrelsen. Mens VW’en egner sig til at fragte familien og alt hvad, der ellers kan gå og kravle rundt, bliver den udfordret, så snart turen går til de kringlede gader i byen. Her er den lille italiener derimod kynisk og kan med lethed eksekvere en parallelparkering på selv de mest snørklede sidegader.

Skal du køre en elektrisk klassiker? Hvorfor så ikke overveje denne elektriske italiener, der kan fås på Biltorvet.dk.

Fiat 500e Icon Cabrio
Fiat 500e:

Den lille italiener har noget at byde på, som ID.Buzz'en ikke har!

Artiklen er produceret i samarbejde med Biltorvet.dk

Det er redaktionen på Bil Magasinet, der har udvalgt bilerne i artiklen. Annoncerne er alle fra Biltorvet.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...