Porsche 911 GT3 Cup Mobil 1 Supercup eFuels
© Porsche

4 nye teknologier, der kan sikre fremtidens motorsport

Vi går bag om CO2-neutralt brændstof, biobrændstof, batteridrevne racerbiler og terrængående monster-elbiler

27. april 2021 af Frederik Hauschildt & Emma Steensen

Efter 2030 vil mange lande i Europa og resten af verden ikke længere tillade salg af biler, der udleder CO2 og skadelige stoffer fra deres motorer. 

De nuværende motorsportsserier kører stort set alle med benzinmotorer, og når salget af fossildrevne biler stopper, gør den fossildrevne motorsport også.

Derfor ville det være nærliggende at sige, at motorsport slutter dér, men det gør den ikke! 

Der er allerede nu en række initiativer på vej, der skal sikre motorsportens fremtid. Læs med, når vi gennemgår nogle af de mere interessante initiativer:

Karbonneutrale forbrændinger

Det er misledende, at kalde en forbrænding for klimavenlig, men nogle alternative benzintyper, der i øjeblikket udvikles, kan forskyde mængden af forurening fra konventionelle fossilmotorer i en sådan grad, at forureningen kun er symbolsk. 

Der findes forskellige måder at gøre det på: Vi har løbende fulgt med i Porsche og Audi's udvikling af såkaldte e-fuels, der senest er mundet ud i projekt Haru Oni. 

Her udvindes CO2 fra luften, der siden kombineres med hydrogen, og skaber et brændstof, der i teorien har et CO2-regnskab tæt på nul. Der leveres vindenergi til fremstillingen, således at denne del heller ikke forurener.

Porsche 911 GT3 Cup Mobil 1 Supercup eFuels
© Porsche

Porsche Mobil 1 Supercup

Porsches Formel 1-supportserie, Porsche Supercup, skal i 2021 og frem udføres i samarbejde med ExxonMobil. 

Samarbejdet har to trin, der skal sikre, at den forbrændingsbaserede motorsport udføres så rent som muligt. 

Første trin udfoldes i 2021, hvor ExxonMobil skal levere et biobrændstof, der er lavet blandt andet på madrester, og som opnår et oktantal på 98.

Med andet trin og projekt Haru Oni  i sæson 2022 skal alle otte ræs udføres med den brændstof, som Porsche har udviklet igennem projektet. Med andre ord vil 2022-sæsonen af Porsches Supercup foregå med op til 85% mindre udledning af CO2. 

Det er nemlig præcis hvad Porsche siger, at e-benzinen kan opnå på den selvsamme 4,0-liters sugemotor, som bilen er udviklet med. Med få justeringer til motorstyringen, kan den også opnå de 510 hk, den er opgivet til.

Hyundai Veloster N Pure ECTR
Hyundai Veloster N Pure ECTR

Elektriske touring cars: PURE ETCR

En helt anden retning som nogle motorsportsklasser er gået i, drejer sig om rent el. Det gælder eksempelvis PURE ETCR, som er verdens første elektriske touring car mesterskab. 

Her køres i biler, der ligner de almindelige TCR-biler, som også køres på danske baner, forskellen er blot, at PURE ETCR kører på el og i et andet format end traditionelle racerløb. 

I stedet for lange løb køres såkaldte Battles, hvor fire biler kører kortere heats med ekstra meget intens action. Bilerne fordeles tilfældigt i grupper og kvalificerer sig derefter til bedre og bedre grupper i takt med at de vinder flere Battles. 

Det nye format skal sikre en høj underholdningsværdi for tilskuerne, samtidig med, at bilerne kan nå at lade op mellem hver gang de skal ud og køre.

Underholdningsværdien kommer vi, i Danmark, selv til at kunne efterprøve - PURE ETCR kommer nemlig til København og skal køre en afdeling ved Copenhagen Historic Grand Prix d. 6.-8. august. 

Copyright: Zak Mauger

Det rene i det ekstreme

En anden motorsportsklasse der har valgt den rene elektriske vej frem er Extreme E. Her køres i store, rallylignende offroadere, der er specielt designet til at kunne kæmpe sig igennem det mest ufremkommelige terræn i verden. 

Det der gør Extreme E interessant er nemlig først og fremmest de områder som løbene køre i. Eksempelvis skal feltet blandt andet en tur til Amazonas regnskov og Grønlands indlandsis. Det første løb er kørt i Saudi Arabien og alt tyder på at det bliver noget spændende ræs, hvor kørerne både skal kæmpe mod hinanden og mod elementerne. 

Læs mere om den ekstreme løbsserie på el lige her. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...