Lamborghini Urus Rom Italien Rosso-Anteros Interior, insturmenter
© Lamborghini

Første test: Lamborghini stifter familie

Urus hedder verdens første SSUV "Super Sport Utility Vehicle". Det er Lamborghinis bud på en familievenlig hverdagsbil. Det lykkes - næsten

20. april 2018 af Mikkel Thomsager
Lamborghini Urus Rom Italien Grigio Lynx i fart kørende
© Lamborghini

Hvor er vi?

Lamborghini Urus blev præsenteret på Vallelunga-banen uden for Rom, hvor der til lejligheden også var lavet en high speed offroad-bane.

Hvad er nyt?

Urus er ikke bare en helt ny model for Lamborghini, det er en helt ny biltype kaldet SSUV for "Super Sport Utility Vehicle". Det holder fast i grundlæggende SUV-egenskaber, men forsøger at kombinere det med egenskaberne fra en superbil som Lamborghini Aventador.

Designmæssigt taler resultatet for sig selv. Den er vel knap smuk, men umiskendeligt en Lamborghini. Teknisk set bygger Urus på teknik kendt fra Audi SQ7 og Bentley Bentayga, og her er resultatet mindre indlysende.

Du får en uddybende forklaring i Bil Magasinet, som du kan tegne abonnement på her.

Lamborghini Urus Rom Italien Rosso-Anteros Interior, kabinen frontpanel
© Lamborghini

Hvem er konkurrenterne?

Det giver sig selv, at konkurrenterne er Audi SQ7 og Bentley Bentayga. Til ca. 4,0 mio. kr. med afgifter koster Urus ca. det samme som Bentley Betayga, mens Audi SQ7 til 1,8 mio kr. ligner en discountbil i det selskab.

Med det udstyr, som er standard i Urus, bliver prisen på en sammenlignelig SQ7 dog nærmere 2,8 mio. kr.

Lamborghini opfatter selv BMW X6 og Mercedes-AMG GLE som de væsentligste konkurrenter, selv om også de er en del billigere end Urus.

Derimod mener Lamborghini ikke, at RangeRover eller Jeep Grand Cherokee er konkurrenter, idet de har en mere ægte offroad karakter.

Lamborghini Urus Rom Italien Rosso-Anteros Interior, kabinen bagsæde
© Lamborghini

Vi synes…

Uanset om teknikken er hentet andetsteds fra, er Urus en teknisk bedrift, hvilket gør den til en kompetent bil på rigtig mange områder. Den kan køres på bane, som en racer, på sand, sne eller grusveje, som en rallybil og i hverdagstrafik som en familiebil.

Den ligner også en Lamborghini, selv om den måske ikke er skønheden selv. Spørgsmålet er, om den kører som en Lamborghini? 

Få mere om dette i et kommende nummer af Bil Magasinet. Vil du have det hele med, så tegn abonnement her.

Se en kort præsentationen af bilen herunder.

Måske er du interesseret i...