Tesla Model Y Long Range
Tesla Model Y Long Range

har fået taxameter, sædefølere, overvågningskamera og taxiskilt på taget for at blive klar som hyrevogn.

© Viggo

Første Tesla Model Y på gaden som taxa i dag

Københavnske hyrevognskunder kan nu bestille ture i den nye Model Y. Elbiler gavner chaufførernes arbejdsforhold, lyder det fra taxaselskabets direktør

24. september 2021 af Steen Bachmann

Tech- og mobilitetsvirksomheden Viggo sender i dag den første Tesla Model Y i Skandinavien på gaden som taxa. 

Den har tre cm større frihøjde end Model 3, og er dermed nemmere at komme ind og ud af. Der er mere plads og loftshøjde i kabinen og betydeligt mere plads til bagage, hvilket gør den mere egnet til for eksempel at køre en familie med bagage til lufthavnen. 

Hyrevognsudgaven er en Long Range med taxameter, sædefølere, overvågningskamera og taxiskilt på taget.

Erfaringer med ladetid for Tesla

Hvad er jeres hidtidige erfaringer med rækkevidde og ladetid for Model 3?

"Opladningstiden på en Tesla Model 3 Long Range er ekstremt kort. Det tager 20-30 minutter at oplade fra 20 til 80 procent, hvilket gør det til en af de hurtigste på markedet. Vi er yderst tilfredse med disse hastigheder og ser frem til, at opladningstiden forhåbentlig falder yderligere, så vi kommer tættere på samme tid som at tanke en benzinbil. Vores erfaring er, at bilen leverer 80 procent af den angivne rækkevidde afhængig af kørestil, klimaforhold og batteritilstand," siger Kenneth Herschel, CEO i Viggo til Bil Magasinet.

Hvilke erfaringer har I med driftsomkostninger og værkstedstimer?

"Totalomkostningerne ved at bruge en elbil som hyrevogn er lavere sammenlignet med en dieseltaxi. Det skyldes, at el er billigere end diesel og benzin men også, at der ikke løbende skal foretages service eller skiftes oliefilter. Der spares både udgiften og tiden, man bruger på værkstedet. En elbil slider dækkene hurtigere på grund af den høje vægt, men samlet set er det stadig billigere at køre i elbil."

 Er der fordele for chaufførens arbejdsforhold ved at køre elbil?

"Vores chauffører melder om, at man er mindre træt efter at have kørt i en elbil vs. en diesel- eller benzinbil. Det skyldes blandt andet, at der ikke er rystelser i bilen på samme måde som en bil med en almindelig motor. De fleste af vores chauffører føler generelt, at de har en bedre arbejdsdag i en elbil."

Er der fordele for kunderne?

"Med Model Y får kunderne stor og rummelig bil, og der er samtidigt et stort panorama-tag, som giver et flot udsyn og et behageligt lys. Tesla er generelt en virkelig lækker bil - både for chauffører og passagerer."

Stadig nyt for mange kunder

Hvad siger kunderne til at blive samlet op i en elbil?

"Vi har en stor, loyal kundegruppe, hvor dét at køre i en elbil er et vigtigt parameter. Og vi ser stadig, at kunder tager billeder af bilerne, selvom en eltaxi efterhånden er hverdag i København. Derudover er de selvfølgelig glade for at køre i en elbil for at skåne klimaet og det lokale miljø. Mange københavnere har stadig aldrig prøvet at køre i en elbil, og da der er en stor forskel ift. en diesel- eller benzinbil er mange også imponeret over komforten i en elbil."

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...