Dyre værkstedregninger på nye biler
Kører du Peugeot, Opel eller Citroën kan du ende med en stor værkstedsregning, selv om bilen kun er et par år gammel. Konkret er det 1,0- og 1,2-liters benzinmotorer, der blandt andet findes i Peugeot 308 og Citroën C3, den er gal med. Tandremmen kan smuldre, og det kan resultere i en værkstedsregning på op til 50.000 kr., når resterne skal renses ud af motoren.
FDM har i flere omgange beskrevet, hvordan problemet er opstået kort tid efter, at den 2-årige garanti er udløbet. Det er Stellantis-koncernen, der står bag de ramte biler. Herhjemme er det K.W. Bruun, der importerer bilerne.
”Vi har gennem flere år set mange eksempler med de problemfyldte Stellantis-biler. Selv om bilerne har været bare få år gamle, har vi oplevet en importør, som ikke er villig til at hjælpe de klemte kunder,” siger områdechef i FDMs tekniske rådgivning Lone Otto i en pressemeddelelse.
Her er årets 10 mest læste fra Bil Magasinet

Opel Corsa er blandt de modeller, der kan være udstyret med den problematiske tandrem.
© BilmagasinetKøb dem ikke brugt
FDM, der er bilisternes interesseorganisation, gør det klart, at de ikke længere vil anbefale folk at købe de pågældende biler.
”Generelt savner vi, at Stellantis som bilproducent og K.W. Bruun som importør står ved deres biler og tager bedre hånd om kunderne. Når vi samtidig ser så alvorlige problemer så konsekvent på bestemte motorer, vil vi som forbrugerorganisation ikke anbefale folk at købe de pågældende biler brugt, indtil det ændrer sig,” siger Lone Otto.
Her er de udsatte modeller, som FDM anbefaler ikke at købe brugt
- Citroën: C1, C3, C3 Aircross, C4, C5 Aircross
- Opel: Corsa, Crossland, Grandland
- Peugeot: 108, 208, 2008, 308, 3008, 5008