Facelift: VW Touareg

Kommer til Paris med opfrisket design, flere sikkerheds- og assistentsystemer og V6 TDI-motor med lavere forbrug

1. oktober 2014 af Bil Magasinet

Touareg debuterede i 2002. Anden generation kom i 2010, og efter fire år på markedet strammer Volkswagen nu designet og giver motorerne en overhaling. Den faceliftede Touareg kendes på et ændret frontdesign med bixenonforlygter (standard), en kølergrill med fire forkromede lameller (før to) og en ændret frontkofanger domineret af et mere horisontalt design og et centralt luftindtag, der nu er udformet som et bredt A, hvor det før havde form som et V. Det skal få Touareg til at se bredere og mere robust ud. Det samme gælder for designet bag til, hvor Touareg har fået en ændret bagkofanger med LED-tågebaglygter og reflekser  samt en diffuser integreret mellem udstødningsrørene. LED-baglygter fås som ekstraudstyr.

Kabinen har nye materialer, farver og knapper. Her er aluminiums-knapper i et nyt design, der skal se ud som om, de er fræset ud af én stor metalblok. Alle knapper og drejegreb har fået hvid belysning mod tidligere rødt, og der er to nye dekor-træsorter kaldet henholdsvis ”Sapelli Mahagoni” og ”Engineered Ebony”.

V6 TDI står for 90 pct. af salget i Europa, Motoren er modificeret med en ny katalysator, og har som noget nyt en friløbs-funktion, der betyder, at motoren kobles fra den 8-trins automatgearkasse i situationer, hvor speederen slippes og der ikke forekommer nogen form for acceleration. Med optimeret aerodynamik og dæk med lav rullemodstand er forbruget for en Touareg 3,0 V6 TDI med 262 hk (tidligere 245 hk)  reduceret med 9 pct., så den kører op til 15,2 km/l mod tidligere 13,9 km/l. Touareg tilbydes i Danmark henholdsvis med en 262 hk 3,0 V6 TDI og en 340 hk 4,2 V8 TDI - begge er standardudstyret med 8-trins Tiptronic-automatgearkasse.

Standardundervognen med fjederben er optimeret for at forbedre komfort og reducere hjulstøj, og et modificeret styretøj med en mere direkte udveksling skal give en mere adræt køreoplevelse. Som ekstraudstyr fås luftaffjedring med variabel frihøjde op til 30 cm og tre køreprogrammer: Normal, Comfort og Sport, hvor sidstnævnte sænker bilen med 2,5 cm og strammer affjedringen.

Touareg på nettet

I løbet af første halvår 2015 vil Touareg for første gang kunne fås med mobile-on-line tjenester, hvis den er udstyret med Radio-Navigationssystemet RNS 850 og mobiltelefonforberedelse. Det giver mulighed for at benytte tjenester som Google Earth kortservice, Google Street View, on-line-trafikmeldinger og Point-of-interest-søgning (POI) via Google. Touareg byder på nye assistentsystemer, så som Multikollisionsbremse og en ny generation af den adaptive fartpilot har City Emergency Brake og Stop-and-go-assistent integreret.

Måske er du interesseret i...