Få alle detaljerne fra danskerne, som har kørt fra Kina til Europa i en Porsche 911

Danske Lars og Annette Rolner har netop gennemført verdens hårdeste rallykøb, som går fra Peking til Paris – en tur på 14.190 km. Læs alle detaljerne og se billederne fra det benhårde løb hér!

13. juli 2019 af Anders Richter

Lars og Annette Rolner er netop kommet i mål i verdens hårdeste rallyløb. Det går fra Peking (i dag kaldet Beijing) i Kina og hele vejen til Paris i Frankrig. 14.190 km i noget af verdens mest hårdføre terræn. Du har tidligere kunne læse om dem her på sitet og i vores magasin, og nu er de så kommet helskindet i mål. 

Lars og Annette har dog sendt os en lille dagbog samt en stribe billeder, så I læsere kan få et indblik i de strabadser, de har måttet kæmpe sig igennem for at nå i mål.

Lars og Annette Rolner's dagbog fra Peking-to-Paris 2019

Forventningerne var store, da vi fik Porschen udleveret fra toldlageret i Kina – et eventyr ud over det sædvanlige ventede os. Vi havde to dage til at forberede bilen og få købt olie, WD40, bremserens og alt, hvad der ikke må være i en bil, når den skal flyves. Udvalget er kæmpestort i Kina, og der findes alle de produkter, vi kender.

Den 2. juni kørte vi fra hotellet klokken seks om morgenen for at tage ud til den Kinesiske Mur, hvor starten gik. Spændingen var stor. Virker alt? Er alle de forberedelser, vi har gjort, nok? Kommer vi til at mangle de reservedele, vi efterlod i Danmark? Er dækvalget det rigtige?

Der er mange spørgsmål, der dukker op frem til starten af løbet. Starten gik, og bilen kørte godt. Vi fik de første tests overstået uden problemer.

Porsche'n er noget hurtigere end den gamle Bentley

De følgende dage gik det over stok og sten. Gennemsnitshastighederne var skruet i vejret i forhold til, da vi deltog i 2013 i vores gamle Bentley fra 1928. Vi lå med gennemsnitshastigheder

på 80 og 90 km/h. På enkelte prøver var vi helt oppe på 115 km/t – i gennemsnit!! Bilen kørte fantastisk. Dog opdagede vi hurtigt et problem.

Nye manchetter til trækakslerne

Gummimanchetterne på trækakslerne revnede, hvilket gjorde, at der kom støv og sand ind i lejerne. Vi havde to nye trækaksler med. Brian Løkke (vores mekaniker fra Danmark) fløj ind og kom på besøg hos en Porsche-forhandler i Ulaanbataar i Mongoliet, hvor vi kunne låne en lift. Her fik vi udskiftet manchetterne. Det skulle dog vise sig, at vi kun kunne køre ca. 500 km på et sæt manchetter, dvs. vi skulle skifte trækakselmanchetter dagligt. Vi fik i stedet fat i nogle andre og uoriginale manchetter. Det virkede!

Det var langtfra det eneste problem...

Vi kunne langsomt mærke, at støddæmpere ikke kunne klare strabadserne. De kunne simpelt hen ikke følge med presset, selv om de var kraftigt opgraderet fra standard. Under en af de daglige ”Special Stages” blev den bagerste støddæmper rykket midt over. Vi kørte for fuld skrue med den defekte og knækkede støddæmper for at afslutte testen, og så ville vi skifte den bagefter. Vi nåede det – endda uden strafpoint.  

Mongoliet er bilernes helvede

Efter syv dage var vi næsten igennem Mongoliet. Dog var der et bjerg, som skulle forceres. Det skulle have været endnu en Special Stage, men den blev aflyst pga. forholdene. Der var vandløb, og klippestykker, der delvist spærrede ”vejen”. Vi kørte igennem små søer og opad stejle stigninger. Det virkede ufremkommeligt, og der var en del biler, der ikke kunne klare turen. Vi startede i solskin, kom op i højden. Så gik vejret over over i sne og senere hagl for igen at slutte med solskin. Det var den mest fantastiske køretur, der varede ca. tre timer. Det krævede fuldstændig koncentration – en enklelt kørefejl her kunne have fatale konsekvenser.

Humper afsted på fem cylindre

Mongoliet er helt afgjort er den hårdeste del af rallyet. Det er også i Mongoliet, man bliver straffet for at have en bil, der ikke er stærk nok. 50 km før grænsen til Rusland begyndte motoren i vores Porsche at gå ujævnt og ”skyde” fra udstødningen. Den gik kun på fem cylindre. Vi stoppede. Vi var under tidspres for at nå grænsen til Rusland. Klokken var 16, og grænsen lukkede kl. 18 og ville først åbne igen to dage senere pga. helligdag. Vi skulle bare over!  

Nåede Ruslands grænse kvart i lukketid

En anden deltager i løbet stoppede for at hjælpe os. Han kendte lidt til Porsche. Vi trak stikket og frakoblede dermed til indsprøjtningsdysen på cylinder fem, og kørte på fem cylindre frem til grænsen. Vi nåede over kl. 17.45. Der var tre teams, der ikke klarede det, så de måtte vente 48 timer på et hotel ved grænsen.

Måtte transporteres på trailer

Mekanikerne fra løbsorganisationen mente, at det var en ventil, der var brændt af på Porsche’n, og de anbefalede at få den transporteret på en autotrailer. Det gjorde vi, og dermed var vi ikke længere nummer fire i rallyet. Vi overhalede resten af løbet, og fik bilen til Novosibirsk, hvor vores mekaniker, Brian Løkke, endnu engang dukkede op med kufferten fuld af nye ventiler, et nyt stempel og en ny cylinder. Efter 10 minutter kunne Brian meddele os, at problemet ”bare” var en ventilarm, der var gået løs, hvilket gjorde, at ventilerne til den cylinder ikke længere blev aktiveret. Det skal lige siges, at det er et tysk firma, der har lavet motoren og altså ikke vores egen mekaniker..

Vi besluttede at køre tilbage til rallyet og møde dem i Novokutnesk. Det var et smut på 500 km. Vi ankom tilbage til resten af feltet om aftenen, for næste morgen at køre 580 km tilbage til Novosibirsk.

PMS – Post Mongolian Stress

Der er et fænomen, men snakker om i Peking-to-Paris-kredse, der kaldes PMS. Det står for: Post Mongolian Stress. Ugen efter, man kommer igennem Mongoliet, viser der sig typisk en stribe fejl på bilerne. Mange bryder ned, motorer brænder sammen, støddæmpere giver op, chassisrammer revner osv., osv.  

Revnerne måtte svejses

Det oplevede vi desværre også. Den ”bro”, der holder gearkassen og motoren, var revnet tre steder, og at der kun var to cm metal tilbage til at holde maskineriet i chassiset. Det var heldigvis uproblematisk at få det svejset op, så det igen kunne holde til strabadserne. Den daglige rutine med at checke bilen er vigtig. Bolte, møtrikker og alle dele, der er monteret, skal checkes for fejl, eller om der er noget, der er gået løs.

Støddæmper problemerne fortsatte

Vi havde fortsat problemer med støddæmperne, og under rallyet udskiftede vi fem dæmpere, Da vi købte bilen var der monteret opgraderede Öhlins med eksterne ekspansionsbeholdere. Dem måtte vi desværre ikke bruge pga. reglementerne i løbet, og vi fik i stedet fat i Bilstein støddæmpere, men de var bare ikke gode nok.

Ikke én eneste punktering!

Den resterende del af rallyet gik godt. Bilen kørte fantastisk især på rallycross-banerne, hvor vi kørte de hurtigste tider. Nokian RockProof-dækkene var det helt rigtige valg, vi havde ikke en punktering en eneste gang, og dækkene ville sagtens kunne køre distancen igen – sådan!

Listen med forbedringer er lang

Vi har en lang liste over småting, vi skal have ændret på bilen. Den eneste store ting er støddæmperne. Vi har bestilt nye i Australien, da vi så, hvor godt de australske deltagerbiler klarede strabadserne. Der var ingen af dem, der havde problemer på det område.

Lars og Annette kører med igen i 2022!

Vi har tilmeldt os til Peking-to-Paris igen i år 2022. Inden da, skal der køres et par ”mindre” rallyløb. Fortsættelse følger.

Læs mere på bloggen

Vil du gerne læse mere om Lars og Annettes oplevelser på den vanvittige tur, så hop ind fordi deres blog, hvor du kan læse mere om, hvordan løbet gik dag for dag. Du kan også være med til at støtte op om holdet, som kørte i en god sags tjeneste. 

Læs mere om det på deres hjemmeside lige hér!

Til info opnåede Lars og Annette en 36. plads i løbet, mens de blev nr. 5 i den såkaldte European Cup, der køres fra Skt. Petersborg og til Paris.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.