Euro NCAP: Seat Leon får ros – lille Hyundai får kritik

Der er heldigvis flere vindere end tabere ved årets sidste Euro NCAP-test: Der gives fem stjerner til fem biler, fire stjerner til en enkelt og kun tre stjerner til testens store taber

21. december 2020 af Emma Steensen

Sikker på sikkerheden

Euro NCAP's pointsystem fra 0 til 5 stjerner er en overskuelig måde for forbrugerne at se, hvor sikker en bil er. I fire forskellige kategorier, sikkerhed for voksne passagerer, børn, bløde trafikanter og sikkerhedsassistance, kan bilerne score mellem 0 og 100%. 

De seneste Euro NCAP vurderinger er netop udkommet og vi ser nærmere på testens vindere og tabere. 

Du sidder sikker i en Seat Leon, som scorer fem stjerner ved seneste crashtest

Stjerneregn

De fem biler, der er belønnet med fem stjerner, er Audi A3 Sportback, Seat Leon, Isuzu D-Max, Kia Sorento samt Land Rover Defender. 

Særligt Seat Leon skilte sig ud fra mængden og scorede hele 92% i forhold til beskyttelsen af voksne passagerer og 88% i beskyttelsen af børn. En lidt lavere scoring var Leon ude i da det gjaldt om at passe på bløde trafikanter og her nåede den op på 71%. 

Det er stadig meget godkendte resultater og hvis man sammenligner med eksempelvis en Hyundai i10, er der en verden til forskel. 

Der er plads til forbedring hos Hyundai i10, som ikke scorede overbevisende point ved testen

Testens taber

Der er er ekstra grund til at køre forsigtigt, hvis man bevæger sig ud på vejen i en Hyundai i10. Det viser Euro NCAP's vurderinger i hvert fald i den nyeste rapport. Her modtager den kun tre ud af fem stjerner, hvilket ikke er helt tilfredsstillende. 

Med scoringer på 69% for beskyttelse af voksne passagerer og en scoring helt nede på 52% i tests med bløde trafikanter, er der lang vej igen for Hyundai i10. En ellers fin og fornuftig bybil, men som nok skal gås efter med henblik på at forbedre den overordnede sikkerhed. 

”Det er marginaler, der skiller Hyundai i10 fra at få fire stjerner. Men dels afslører
kollisionstesten en for høj belastning af fører og passagerer, dels savner sikkerhedssystemerne flere funktioner. Eksempelvis har nødbremsen svært ved at se bløde trafikanter. Det er ærgerligt, at Hyundai her har sparet og ikke forsynet i10 med en bedre nødbremse som i den lidt større i20-model. Fordi bilen er lille, behøver sikkerheden ikke at være dårligere end i andre biler,” siger FDM’s repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:

”Det samme gælder den lille elbil Honda e. Heller ikke den har en nødbremse, der i alle tilfælde kan se og bremse for bløde trafikanter som cyklister. Som Hyundai i10 har den heller ikke en airbag mellem de to forreste sæder. Det er ellers en del af den nye 2020-test. Fire Euro NCAP-stjerner er dog et acceptabelt resultat, siger han”.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...