Mazda MX-30 Honda Jazz Euro NCAP


Euro NCAP-crashtest: Denne bil har du ikke lyst til at køre galt i

Euro NCAP giver topkarakter til to nye modeller fra Honda og Mazda, og slår hårdt ned på indiske Maruti, der får nul stjerner

16. november 2020 af Frederik Hauschildt

Topkarakter til japanerne

Skal du absolut være i et sammenstød, viser det sig, at nye Honda Jazz og Mazda MX-30 er ekstremt gode kandidater for at være biler, du mest har lyst til at sidde i. De har nemlig begge bestået Euro NCAP's test med 5 stjerner og derved topkarakter. 

Begge er produceret på japanske fabrikker i henholdsvis Mie og Hiroshima, og udmærker sig ved omfattende sikkerhedsudstyr, der forsøger både at undgå ulykker og at sikre dig i dem.

Omvendt, så har den indisk-producerede Maruti Suzuki S-Presso også været oppe til prøve. Den kom knapt derfra med en bestået prøve, og fik ikke en eneste stjerne i sikkerhed for voksne.

Mazda MX-30 Honda Jazz Euro NCAP

Én af Honda-testbilerne er offer for et hårdt skub i siden.

© Euro NCAP

Svært at opnå

Kravene for topkarakter skærpes hele tiden i jagten på den mest sikre bil. Men ifølge Euro NCAP, så er springet i øjeblikket et af de helt store, og biler skal opfylde meget høje krav, for at opnå fem stjerner. Blandt andet har implementeringen af en centralt-placeret airbag mellem førerne i begge biler gjort, at sikkerhedsvurderingen er steget markant.

Scoren er dog ikke pletfri, og Mazda går fra testen med et middelmådigt resultat i sikkerhed for bløde trafikanter. Her får Mazda 68%, mens Honda klarer hele 80%. MX-30 er dog marginalt (3-5%) mere sikker at side i, skulle uheldet være ude. Det skyldes, at den centrale airbag i MX-30 fungerer bedre, end den gør i Jazz.

Mazda MX-30 Honda Jazz Euro NCAP

Den centrale airbag i Mazda MX-30 fik ekstra point

© Euro NCAP

For farlig til indiske veje?

I den helt modsatte ende af spektrummet fandt Maruti Suzuki S-Presso sig, da Global NCAP udførte en test, der skal undersøge sikkerheden bag biler på det indiske marked. Maruti Suzuki er et Suzuki-ejet bilmærke, der har primært marked i Indien, og som længe har været under flakild for manglende sikkerhed.

Selvom karossen blev beskrevet som ustabil, skyldes det mangelfulde resultat mest, at der på bilen skal tilkøbes centralt sikkerhedsudstyr: Bilen kommer som standard med en enkelt airbag til føreren, og yderligere airbags skal tilkøbes. 

Det er ikke alle seler i kabinen, der er af den velkendte 3-punkts variant, og der er intet ISOFIX noget sted i kabinen. Naturligvis kan vi vinke farvel til alt, der ligner undvigelsesudstyr, automatisk nedbremsning, etc.

Global NCAP Maruti Suzuki S-Presso


© Global NCAP

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...