Topkarakter til japanerne
Skal du absolut være i et sammenstød, viser det sig, at nye Honda Jazz og Mazda MX-30 er ekstremt gode kandidater for at være biler, du mest har lyst til at sidde i. De har nemlig begge bestået Euro NCAP's test med 5 stjerner og derved topkarakter.
Begge er produceret på japanske fabrikker i henholdsvis Mie og Hiroshima, og udmærker sig ved omfattende sikkerhedsudstyr, der forsøger både at undgå ulykker og at sikre dig i dem.
Omvendt, så har den indisk-producerede Maruti Suzuki S-Presso også været oppe til prøve. Den kom knapt derfra med en bestået prøve, og fik ikke en eneste stjerne i sikkerhed for voksne.

Én af Honda-testbilerne er offer for et hårdt skub i siden.
© Euro NCAPSvært at opnå
Kravene for topkarakter skærpes hele tiden i jagten på den mest sikre bil. Men ifølge Euro NCAP, så er springet i øjeblikket et af de helt store, og biler skal opfylde meget høje krav, for at opnå fem stjerner. Blandt andet har implementeringen af en centralt-placeret airbag mellem førerne i begge biler gjort, at sikkerhedsvurderingen er steget markant.
Scoren er dog ikke pletfri, og Mazda går fra testen med et middelmådigt resultat i sikkerhed for bløde trafikanter. Her får Mazda 68%, mens Honda klarer hele 80%. MX-30 er dog marginalt (3-5%) mere sikker at side i, skulle uheldet være ude. Det skyldes, at den centrale airbag i MX-30 fungerer bedre, end den gør i Jazz.

Den centrale airbag i Mazda MX-30 fik ekstra point
© Euro NCAPFor farlig til indiske veje?
I den helt modsatte ende af spektrummet fandt Maruti Suzuki S-Presso sig, da Global NCAP udførte en test, der skal undersøge sikkerheden bag biler på det indiske marked. Maruti Suzuki er et Suzuki-ejet bilmærke, der har primært marked i Indien, og som længe har været under flakild for manglende sikkerhed.
Selvom karossen blev beskrevet som ustabil, skyldes det mangelfulde resultat mest, at der på bilen skal tilkøbes centralt sikkerhedsudstyr: Bilen kommer som standard med en enkelt airbag til føreren, og yderligere airbags skal tilkøbes.
Det er ikke alle seler i kabinen, der er af den velkendte 3-punkts variant, og der er intet ISOFIX noget sted i kabinen. Naturligvis kan vi vinke farvel til alt, der ligner undvigelsesudstyr, automatisk nedbremsning, etc.
