AMG 4-door Coupé 63 S 4Matic
AMG 4-door Coupé 63 S 4Matic © Andreas Lindlahr

Euro NCAP afviser myte: Der er ingen selvkørende biler på markedet lige nu

Mange bilkøbere tror, at man allerede nu kan købe selvkørende biler. Det kan man ikke, og bilproducenternes lidt for smarte markedsføring er et problem, mener Euro NCAP

15. november 2018


Nye biler er langtfra så selvkørende, som de giver sig ud for. Det viser en ny test, som sikkerhedssamarbejdet Euro NCAP har lavet af de såkaldte førerassistent-systemer i 10 forskellige biler. De nye assistentsystemer som aktive vognbaneassistenter kan alene hjælpe føreren med at holde bilen i vognbanen, men må ikke forveksles med selvkørende funktioner. 

Euro NCAP’s konklusion er da også klar: Ingen biler kan køre af sig selv.

To ud af tre tror, at man kan købe en selvkørende bil

Alligevel markedsfører flere bilproducenter de nye førerassistenter, så de giver indtryk af, at bilen netop kan køre selv. Det kan vildlede forbrugerne og skabe farlige situationer i trafikken. 

I følge en undersøgelse Euro NCAP har lavet i forbindelse med testen, tror flere end to ud af tre bilkøbere, at man i dag kan købe selvkørende biler.

AMG 4-door Coupé 63 S 4Matic
AMG 4-door Coupé 63 S 4Matic

Den delvist selvkørende funktion i den nye AMG 4-Door Coupé hedder Distronic Plus og holder afstand til bilen foran, holder øje med andre trafikanters position og kurs, og drejer blidt modsat, hvis man overskrider en vejstribe uden at blinke af først. 

© Andreas Lindlahr

Adskillige år til helt selvkørende biler

"Selvom udviklingen går stærkt, er vi endnu et godt stykke fra de selvkørende biler. Derfor er det også helt galt, når så mange tror, at nye biler reelt kan køre selv. Det vidner dels om behovet for mere forbrugeroplysning på området, dels at bilproducenterne i deres markedsføring skal blive mere realistiske i forhold til, hvad deres førerassistent-systemer faktisk er beregnet til. Ellers risikerer vi, at bilister fejlagtigt overlader kontrollen til bilen selv. Det kan i værste fald ende fatalt,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Euro NCAP har på baggrund af testen henvendt sig til en række bilproducenter og bedt dem ændre deres markedsføring af hjælpesystemerne.

”Blandt andet har Euro NCAP bedt Nissan ændre navnet på det system, der hjælper føreren med at holde bilen i vejbanen, så det i stedet for at hedde ProPILOT bør ændres til ProPILOT Assistant. Netop ordet assistant er vigtigt, da det fortæller bilisten, at der kun er tale om et assistentsystem, som alene skal hjælpe føreren af bilen og ikke overtage kørslen,” siger Søren W. Rasmussen.

AMG 4-door Coupé 63 S 4Matic
AMG 4-door Coupé 63 S 4Matic © Andreas Lindlahr


”Selvom testen viser, at de forskellige førerassistenter generelt virker godt, er der også stor forskel på, hvordan de virker. I takt med at de bliver standard i nye biler, vil det være en fordel, hvis de i højere grad assisterer kørslen på nogenlunde samme måde. Det vil betyde, at bilisterne har lettere ved at vide, præcis hvordan systemerne vil assistere kørslen,” siger Søren W. Rasmussen.

Det er på den baggrund, at Euro NCAP netop nu er ved at fastlægge nye rammer for sin sikkerhedstest, så organisationen allerede om nogle år vil kunne vurdere bilproducenternes nye sikkerhedssystemer på en standardiseret måde og på den måde rådgive kommende bilkøbere om funktionen og sikkerheden i de enkelte bilmodellers assistentsystemer.

Hovedkonklusioner fra Euro NCAP

• Der findes ikke selvkørende biler på markedet I dag.

• De biler, der er på markedet i dag, kan ofte tilbyde en god assistance til føreren, men det skal ikke forveksles med selvkørende funktioner. Føreren er altid ansvarlig for kørslen.

• Korrekt anvendt kan den nye teknologi hjælpe føreren med at holde en sikker afstand til forankørende biler, en korrekt hastighed og hjælpe med at blive I vognbanen.

• Sikkerhedssystemerne bør ikke benyttes i situationer, de ikke er beregnet til.

• Ikke alle bilproducenter benytter hjælpesystemerne på samme måde og giver dermed ikke føreren samme assistance under kørslen.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.