I sidste uge vedtog EU det ventede forbud mod fossilbiler. Aftalen har ligget fast siden efteråret, men sidste uge skete den endelige vedtagelse i Europa Parlamentet med stemmerne 340 for, 279 imod, mens 21 var fraværende.
Forbuddet betyder, at store bilproducenter ikke må sælge biler, der udleder CO2, fra 2035. Det gælder uanset, om bilen kan køre på andre typer af brændstoffer end benzin og diesel.
Det er dog uklart, om forbuddet også gælder for syntetiske brændstoffer, der er produceret ved at hive CO2 ud af atmosfæren, og man kan formentlig omgå forbuddet mod forbrændingsmotorer ved at benyttet brint, sådan som Toyota gør. Altså også selv om brinten ikke fungerer med en brændselscelle, sådan som de fleste brintbiler gør.
Mange britiske nichemærker fortsætter
Til gengæld står det klart, at det fortsat bliver muligt at købe nye special-biler fra små bilproducenter. Forbuddet mod salg af nye fossilbiler gælder nemlig ikke producenter, der producerer og sælger færre end 1.000 nye biler om året.
Det betyder at mærker som Pagani, Koenigsegg og danske Zenvo og Agile ikke bliver ramt.
Det samme gælder formentlig en stribe britiske niche-mærker som Ginetta, Caterham, BAC, Ariel og Gordon Murray Automotive, der fortsat kan sælges sine biler i EU.
Ironisk nok har den britiske regering endnu ikke fulgt op med en tilsvarende udtagelse i Storbritannien, der som bekendt ikke med i EU. Her vil man i øvrigt indføre forbuddet mod salg af nye fossilbiler allerede i 2030. Men eksporten til EU for nicheproducenterne er altså sikret.

Den trehjulede Morgan Super 3 slipper uanset, fordi den ikke er homologeret som en bil, men som et trehjulet køretøj, der heller ikke ligger under for det nye EU-forbud.
Zenvo klar - med en ny model
Hos danske Zenvo er man begejstrede.
“Vi har fulgt udviklingen i tilblivelsen af lovforslaget, så det kommer ikke helt bag på os, men vi er glade for, at det fortsat bliver muligt at sælge entusiastbiler med benzin-motor. Det passer særdeles godt med vores planer om at lancere en ny model,! sige Chief Commercial Officer hos Zenvo, Jens Sverdrup.
Læs også: Test af Audi A4