Audi A6 50 TFSI e quattro aut.
Audi A6 50 TFSI e quattro aut.

er en opladningshybrid med stort kraftoverskud og fremragende komfort. Den giver mening, hvis du ofte lader batteriet.

© S. Bachmann

EU-beslutning om plugin-hybrider får danske politikere til IGEN at overveje nye bilafgifter

EU opdaterer definitionen af, hvad der er bæredygtig teknologi. Det får danske politikere at overveje endnu en afgiftsændring

29. april 2021 af Frederik Hauschildt

Ny definition af hybridbiler fra EU

EU-kommissionen har den 21. april udgivet en ny taksonomi, der søger at skabe mere definerede rammer for det, der anses som bæredygtigt og ikke-bæredygtigt. 

Planen dækker over alt fra vindmøller til personbiler, og netop sidstnævnte er et svagt punkt, når det kommer til det danske bilmarked: Ifølge den europæiske taksonomi er plugin- opladningshybrider nemlig ikke bæredygtige.

Det betyder, at plugin-hybrider fra 2026 ikke kan indgå som en del af den ambition, regeringen i 2020 fremsatte om at samle op mod 1 mio. bæredygtige biler på danske veje inden 2030 - og at de dermed anses som 'sorte biler'. 

Det er et problem, da salget af grønne biler i 2020 hovedsageligt bestod af plugin-hybrider frem for elbiler.

Politikere overvejer afgiftsændring

Ifølge DR.dk får udmeldingen fra EU-kommissionen nogle af forligspartierne bag den seneste ændring af Registreringsafgiftsloven til at støtte endnu en afgiftsændring:

"Allerede da vi gik ind til de oprindelige forhandlinger, var vores oplæg, at plugin-hybriderne skulle udfases i 2025. Vi ser ind i, at rigtigt mange af de grønne biler er plugin-hybrider, men det er ikke naturgivent, at de kommer til at køre på strøm. Vi skal genforhandle aftalen i 2025, men jeg synes, det vil være oplagt at kigge på tidligere," siger Enhedslistens transportordfører, Rasmus Vestergård ifølge DR.dk. 

Rasmus Helveg Petersen, formand for Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget i Folketinget og klimaordfører for Radikale Venstre stemmer også enigt ind:

"Jeg vil gerne åbne den her aftale. Jeg ved ikke, om det skal være i morgen, men det skal i hvert fald være inden 2026," siger han.

Plugin-hybrider som asbestplaster?

Promoveringen af plugin-hybridbiler som bæredygtig erstatning af fossildrevne biler lyder som et asbestplaster. Selv om plugin-hybrider kan køre udelukkende på batteri, så er bilen stadigvæk udstyret med en forbrændingsmotor, som i varierende grad er en indbygget del af bilens funktion.

Effektiviteten og bæredygtigheden af plugin-hybrider er altså afhængigt af brugsmønstret. 

Faktisk så har plugin-hybrider et misforstået potentiale, hvis du spørger Mikkel Thomsager, som er chefredaktør her på Bil Magasinet. I februar 2021 begik han nemlig en klumme om netop den store misforståelse, der er plugin-hybrider.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...