elektriske offroadere få overblik hummer ev
GMC Hummer EV 2022

General Motors foreslår et comeback til Hummer med en pickup med tre elmotorer.

5 eldrevne monster-offroadere

En ny klasse af biler er opstået, uden at en eneste model er gået i produktion. Her er 4x4-nyhederne fra Tesla, Mercedes, Hummer og Rivian

12. januar 2021 af Frederik Hauschildt

Tesla Cybertruck

Hvis du har adgang til internettet, har du helt sikkert hørt om Tesla Cybertruck. Bilen blev lanceret som værende uknækkelig, og den er angiveligt bygget med skudsikre ruder. Ser man på designet er man ikke et øjeblik i tvivl om, at det sagtens kunne være sandt.

Bilen er en pickup med to sæderækker og et lastrum, der kan overdækkes. Den kommer i tre varianter: En med 1 motor og baghjulstræk, en med 2 motorer og firehjulstræk og en med 3 motorer og firehjulstræk. 

Den mellemste variant med to motorer har en rækkevidde på knap 500 km, og kan trække op til 4.500 kg på krogen. Den højdejusterbare luftundervogn har en maksimal frihøjde på 41 cm, og ind- og udkørselsvinklerne er på hhv. 35 og 28 grader.

Som den eneste af de fire biler her i artiklen, har danskere kunnet forudbestille Cybertruck på Tesla's hjemmeside.

Tesla Cybertruck (Dual Motor)

Drivline: To elmotorer, firehjulstræk

Ydelse: 690 hk

Træk: 4.500 kg

Frihøjde: 41 cm 

Ind- og udkørselsvinkel: 35/28 grader

Forventet pris på gaden i USA: fra 300.000 kr.

Dansk premiere: Midt i 2022

elektriske offroadere få overblik cybertruck europa?

Tesla regner med, at Cybertruck er klar til produktion inden udgangen af 2021.

© Tesla

Mercedes EQC 4x42

Et mindre hold af gale (red. geniale) ingeniører fra Mercedes-Benz har overhalet elbilen EQC, så den kan klare sig lige så godt af vejen, som den gør på vejen. Ændringerne er sket mest i undervognen, og bilen er endnu et stykke fra masseproduktionen.

EQC er blevet udstyret med ny affjedring, portalaksler og store dæk, og det øger frihøjden til 29 cm, hvilket er højere end selv G-klassen. 

Bilen har firehjulstræk som standard, og det er drevet af en systemydelse på 408 hk. Den kan trække 1.800 kg og har en rækkevidde på 445 km. Der er ingen højdejusterbarhed i undervognen, så ind- og udkørselsvinklerne er fast sat på hhv. 32 og 33 grader.

Mercedes EQC 4x42

Drivline: To elmotorer, firehjulstræk

Ydelse: 408 hk

Træk: 1.800 kg

Frihøjde: 29 cm

Ind- og udkørselsvinkel: 32/33 grader

Pris: Ikke opgivet

elektriske offroadere få overblik cybertruck europa?

Det er endnu ikke besluttet, om Mercedes-Benz EQC 4x42 skal i masseproduktion

© Mercedes-Benz

GMC Hummer EV2

Hummer er et symbol. En soldat, der har afsluttet sin værnepligt, og nu skal nyde livet: Koste, hvad det koste vil. Men på et tidspunkt måtte elektrificeringen også nå militæret. Nu står GMC nemlig klar med den næste opgradering indenfor det genopståede Hummer-segment, og den er mere potent end nogen anden Hummer.

Hummer EV har alt inden for offroad, og et aftageligt tag: Kameraer spotter undersiden af bilen, affjedringen løftes og gyroskoper måler hældning. Som elbil er den også imponerende nok, med 1.013 hk og en rækkevidde på mindst 550 km. Bilen skal være klar til levering i USA i løbet af 2021, men planen er desværre ikke nået til Europa endnu.

GMC Hummer EV2 (Edition 1)

Drivline: Tre elmotorer, 4WD

Ydelse: 1.013 hk

Træk: 3.400-5.000 kg

Frihøjde: 40 cm

Ind- og udkørselsvinkel: 51/38 grader

Forventet pris i USA: fra 450.000 kr.

elektriske offroadere få overblik cybertruck europa?

Hummer skal først og fremmest sælges i USA. Der er imidlertid ingen planer om en europæisk introduktion

© GMC

Rivian R1T

Rivian er et nyopstartet mærke, der også vil have en bid af den kage, der ikke er bagt endnu. Ford har investeret små 500 mio. dollars i mærket, og kigger man på bilens detaljer, ser det heller ikke sort ud: En opladning på det store af de to batterimuligheder kan få dig 480 km fra udgangspunktet.

760 hk og elmotorer på alle fire hjul giver Rivian en fordel over konkurrenterne: Den kan styre med det, mærket kalder 'Tank Steer'. Altså, hvor den ene side af bilen kører i bakgear, mens den anden kører fremad, så bilen i praksis 'vender på en tallerken'.

Selvom R1T og søsterbilen R1S i tiltænkt USA i første omgang, så har Rivian også sigtekornet på Europa i fremtiden.

Rivian R1T (Explore)

Drivline: Fire elmotorer, 4WD

Ydelse: 760 hk

Træk: 5.000 kg

Frihøjde: 37 cm

Ind- og udkørselsvinkel: 34/29 grader

Forventet pris i USA: fra 400.000 kr.

elektriske offroadere få overblik cybertruck europa?

R1T leveres til amerikanere i juni, 2021

© Rivian

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...