Tesla Cybertruck
Hvis du har adgang til internettet, har du helt sikkert hørt om Tesla Cybertruck. Bilen blev lanceret som værende uknækkelig, og den er angiveligt bygget med skudsikre ruder. Ser man på designet er man ikke et øjeblik i tvivl om, at det sagtens kunne være sandt.
Bilen er en pickup med to sæderækker og et lastrum, der kan overdækkes. Den kommer i tre varianter: En med 1 motor og baghjulstræk, en med 2 motorer og firehjulstræk og en med 3 motorer og firehjulstræk.
Den mellemste variant med to motorer har en rækkevidde på knap 500 km, og kan trække op til 4.500 kg på krogen. Den højdejusterbare luftundervogn har en maksimal frihøjde på 41 cm, og ind- og udkørselsvinklerne er på hhv. 35 og 28 grader.
Som den eneste af de fire biler her i artiklen, har danskere kunnet forudbestille Cybertruck på Tesla's hjemmeside.
Tesla Cybertruck (Dual Motor)
Drivline: To elmotorer, firehjulstræk
Ydelse: 690 hk
Træk: 4.500 kg
Frihøjde: 41 cm
Ind- og udkørselsvinkel: 35/28 grader
Forventet pris på gaden i USA: fra 300.000 kr.
Dansk premiere: Midt i 2022

Tesla regner med, at Cybertruck er klar til produktion inden udgangen af 2021.
© TeslaMercedes EQC 4x42
Et mindre hold af gale (red. geniale) ingeniører fra Mercedes-Benz har overhalet elbilen EQC, så den kan klare sig lige så godt af vejen, som den gør på vejen. Ændringerne er sket mest i undervognen, og bilen er endnu et stykke fra masseproduktionen.
EQC er blevet udstyret med ny affjedring, portalaksler og store dæk, og det øger frihøjden til 29 cm, hvilket er højere end selv G-klassen.
Bilen har firehjulstræk som standard, og det er drevet af en systemydelse på 408 hk. Den kan trække 1.800 kg og har en rækkevidde på 445 km. Der er ingen højdejusterbarhed i undervognen, så ind- og udkørselsvinklerne er fast sat på hhv. 32 og 33 grader.
Mercedes EQC 4x42
Drivline: To elmotorer, firehjulstræk
Ydelse: 408 hk
Træk: 1.800 kg
Frihøjde: 29 cm
Ind- og udkørselsvinkel: 32/33 grader
Pris: Ikke opgivet

Det er endnu ikke besluttet, om Mercedes-Benz EQC 4x42 skal i masseproduktion
© Mercedes-BenzGMC Hummer EV2
Hummer er et symbol. En soldat, der har afsluttet sin værnepligt, og nu skal nyde livet: Koste, hvad det koste vil. Men på et tidspunkt måtte elektrificeringen også nå militæret. Nu står GMC nemlig klar med den næste opgradering indenfor det genopståede Hummer-segment, og den er mere potent end nogen anden Hummer.
Hummer EV har alt inden for offroad, og et aftageligt tag: Kameraer spotter undersiden af bilen, affjedringen løftes og gyroskoper måler hældning. Som elbil er den også imponerende nok, med 1.013 hk og en rækkevidde på mindst 550 km. Bilen skal være klar til levering i USA i løbet af 2021, men planen er desværre ikke nået til Europa endnu.
GMC Hummer EV2 (Edition 1)
Drivline: Tre elmotorer, 4WD
Ydelse: 1.013 hk
Træk: 3.400-5.000 kg
Frihøjde: 40 cm
Ind- og udkørselsvinkel: 51/38 grader
Forventet pris i USA: fra 450.000 kr.

Hummer skal først og fremmest sælges i USA. Der er imidlertid ingen planer om en europæisk introduktion
© GMCRivian R1T
Rivian er et nyopstartet mærke, der også vil have en bid af den kage, der ikke er bagt endnu. Ford har investeret små 500 mio. dollars i mærket, og kigger man på bilens detaljer, ser det heller ikke sort ud: En opladning på det store af de to batterimuligheder kan få dig 480 km fra udgangspunktet.
760 hk og elmotorer på alle fire hjul giver Rivian en fordel over konkurrenterne: Den kan styre med det, mærket kalder 'Tank Steer'. Altså, hvor den ene side af bilen kører i bakgear, mens den anden kører fremad, så bilen i praksis 'vender på en tallerken'.
Selvom R1T og søsterbilen R1S i tiltænkt USA i første omgang, så har Rivian også sigtekornet på Europa i fremtiden.
Rivian R1T (Explore)
Drivline: Fire elmotorer, 4WD
Ydelse: 760 hk
Træk: 5.000 kg
Frihøjde: 37 cm
Ind- og udkørselsvinkel: 34/29 grader
Forventet pris i USA: fra 400.000 kr.

R1T leveres til amerikanere i juni, 2021
© Rivian