elbiler hybridbiler opladning operatør
© Bilmagasinet.dk

Ny rapport: Elbilejere betaler alt for meget for opladning

Dårlig konkurrence og komplicerede regler gør det markant dyrere end nødvendigt at køre el- og hybridbil for danske forbrugere. Det fastslår ny rapport fra Konkurrencerådet.

18. maj 2023 af Gustav Reeh Persson

Forbrugere betaler for meget 

Opladningsmarkedet af el- og hybridbiler er præget af dårlig konkurrence og regler, der ikke virker efter hensigten. Det afsløres i et udkast af en ikke-offentliggjort rapport fra konkurrencerådet, som TV2 har haft adgang til.

Markedet er så uigennemskueligt, at det koster hybrid- og elbilsejere mellem 320-520 kr. mere om måneden end det behøver. Det svarer til 6.000 kr. om året eller en unødvendig udgift på over 70% af selve prisen for at lade ens bil op ifølge rapporten. 

elbiler hybridbiler opladning operatør

Bil Magasinet er efterhånden altid at finde ved en ladeboks, når vi tester de nye elbiler

© Bilmagasinet.dk

Rapportens kritikpunkter

Konkurrencerådet lægger i rapporten vægt på manglende konkurrence, hvilket nogle steder skaber lokale monopoler. Derudover kritiseres også regler og abonnementsaftaler der besværliggører markedet for forbrugeren. Resultatet bliver at det er svært at gennemskue, hvilken ladningsløsning der er den billigste for den enkelte.

Administrerende direktør i brancheforeningen De Danske Bilimportører, Mads Rørvig, har læst rapportudkastet og udtaler til TV2:

"Vi kan se, at forbrugerne er forvirrede, og at de betaler for meget. Derfor er der brug for regulering. Man bør sigte efter, at det bliver som med benzinstationer, hvor det er fuldstændig transparant, hvad man betaler. Sådan er det ikke med elbiler i dag."

Læs også: Her er den nye BMW i5.

elbiler hybridbiler opladning operatør

Der er stor forskel i hastigheden af opladningen og den endelige pris. Her var opladningen af en Kia EV6 en succes.

© Søren Juul

Ni anbefalinger fra Konkurrencerådets rapport

  1. Regel om reduceret elafgift skal erstatte refusion af elafgiften.
  2. Muligheden for refusion af momsen på elafgiften skal ligestilles med muligheden ved andre ydelser af refusion af elafgiften.
  3. Mulighederne for at sammenligne priser på hjemmeopladningsaftaler skal forbedres.
  4. Bedre mulighed for at beholde sin ladeboks, når der skiftes udbyder af serviceaftaler.
  5. Forbud mod bundtling af ydelser på hjemme- og udeopladning.
  6. Der skal være pligt til løbende at stille opdateret information om ladestanderes placering, pris, tilgængelighed og driftsstatus til rådighed.
  7. Det skal altid være muligt at betale med betalingskort på offentligt tilgængelige ladestandere.
  8. Der skal være mindst to forskellige udbydere i hvert lokalområde.
  9. Fremover skal mindst to ladeoperatører tilbydes mulighed for at opsætte ladestandere på samme rasteplads langs motorvejene.

Mens vi venter på rapporten

Vi glæder os på Bil Magasinet til at den fulde rapport bliver offentliggjort, men indtil da hjælper vi med at gennemskue markedet for opladning af elektriske biler.

Først og fremmest er der spørgsmålet om, hvor meget koster det at køre elbil, i forhold til at køre fossildrevne biler. Det forsøger vi at give et kvalificeret bud på her.

Hvis man tror, efter at have læst artiklen, at man betaler for meget for opladning af sin elbil, er der her 7 tips til billig opladning af el- og hybridbiler. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...