Tesla Model 3 var den fjerdemest solgte bil herhjemme i september. Den stiger i pris fra nytår på trods af regeringens ambitioner om en mere klimavenlig bilpark.

© Søren Juul

Elbiler stiger i pris fra nytår på trods af regeringens klimamål

Den socialdemokratiske regering har ikke gjort noget for at forhindre, at registreringsafgiften på elbiler stiger fra nytår. Det går blandt andet ud over Tesla Model 3, viser beregninger fra FDM

21. oktober 2019 af Steen Bachmann

Registreringsafgiften på elbiler farer op og ned, og nu er den gal igen. I efteråret 2018 fik den daværende VLAK-regering flertal for et lovforslag, der fastsatte afgiften i to år til 20 pct. af den afgift, der betales for fossilbiler. Herefter var planen, at afgiften skulle stige til 40 pct.

Oppositionen – der omfattede Socialdemokratiet – stemte for lovforslaget, men havde gerne set en mere ambitiøs aftale. For statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) lovede selv på folketingets talerstol, at der skulle være en million elbiler inden 2030.

Nu har Socialdemokraterne regeringsmagten, og alligevel tyder det på, at stigningen fra 20 til 40 pct. bliver en realitet fra nytår.

Tesla og andre elbiler stiger i pris

Afgiftsstigningen rammer i første omgang kun elbiler over 400.000 kr., da en stigning af bundfradraget også næste år vil betyde, at elbiler under 400.000 kr. reelt er fritaget for afgift udover moms. 

FDM skriver, at afgiftsstigningen vil ramme mindst fire ud af ti af alle solgte elbiler i de første ni måneder i 2019. Eksempelvis vil en Tesla Model 3 Performance fra årsskiftet stige med 18.142 kr., mens købere af Tesla Model 3 i Long Range Dual Motor-udgave skal betale 4.524 kr. En Tesla Model X Long Range stiger med  104.222 kroner.


”En prisstigning på 18.000 kr. for en bil til ca. 500.000 kr. virker måske ikke voldsom – men signalværdien i at gøre klimavenlige biler dyrere er både stor og forkert,” siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru, i en pressemeddelelse.

Bag i køen til klimavenlige biler

Fra nytår træder der nye EU-regler for CO2-udslip i kraft, og derfor har bilproduceterne travlt med at få så mange elektrificerede biler på gaden som muligt. Med højere afgifter på elbiler og den konstante usikkerhed om rammevilkårene for at sælge og købe elbiler risikerer Danmark at komme bagest i køen over lande, der får ny og klimavenlig teknologi først.

”Nye EU-regler betyder, at bilproducenterne skal sænke gennemsnitsudledningen på de biler, de sælger i hele EU. Derfor er de nødt til at sælge nogle elbiler, og her vil de vælge de markeder, hvor det er nemmest at afsætte bilerne. Med endnu højere afgifter på elbiler bliver Danmark et langt mindre attraktivt land for bilproducenterne, end vi allerede er, siger Ilyas Dogru,

Også billige elbiler stiger i pris

Det bliver endnu værre med afgifterne på elbiler i 2021. Her stiger afgiften på elbiler yderligere fra 40 til 65 pct., og samtidig fjernes bundfradraget for elbiler under 400.000 kr.

Det betyder, at alle elbiler, også de modeller der i dag reelt er afgiftsfritaget, stiger markant i pris. 

Køber man den nye VW ID.3, som forventes at blive en populær elbil, er den oplyst til at koste 335.000 kr. ved lanceringen i maj 2020. Allerede fra 2021 vil den samme bil stige til ca. 368.907 kr. – altså en stigning på næsten 34.000 kr.

Kilde: FDM

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...