IAA 2019

IAA-udstillingen i Frankfurt er åben til og med 22. september 2019 og kan anbefales.

© A. Hansen

Elbiler er dyrere at producere - så hvem skal betale merprisen?

Ekspert i bilproduktion Christoffer Husted Rasmussen spår, at der vil gå mange år før tysk bilindustri begynder at kunne tjene penge på elbiler


Der er elbiler overalt på tysk bilindustris store udstilling på hjemmebanen i Frankfurt. Volkswagen har verdenspremiere på deres første elbil i den nye generation, der vil gøre elbilen til et ligeværdigt alternativ til konventionelle biler, og i den øvre ende debuterer den eldrevne Porsche Taycan med overordentligt interessante priser set med danske briller.

Den er lige så vigtig som Boblen

Koncernchefen for VW-gruppen, dr. Herbert Diess, formulerede vigtigheden af VW's nye elbil på VW Group Night mandag aften på standen i Frankfurt, hvor den nye elbil blev vist for første gang.

"Med der Käfer (Boblen, red.) bragte vi masseproducerede biler til folket. Med den første Golf i 1974 indførte vi ny og banebrydende teknik, og med ID.3 bringer vi elbilen ud til masserne," fortalte han, inden klædet blev trukket af den femdørs batteridrevne bil.

VW ID.3 1st Edition
VW ID.3 1st Edition © Newspress


Den er på størrelse med Golf, men højere, og har batteri i bunden og en elmotor integreret i bagakslen. VW ID.3 kommer til Danmark til sommer til priser fra 279.990 kr. for den mindste variant med 45 kWh batteri og en rækkevidde på 330 km i WLTP-normen.

Ladekapaciteten er 100-125 kW afhængigt af batteristørrelse, der følger en ladestander monteret på købers adresse med, og strøm kan købes for omkring 700 kr. om måneden med frit forbrug.

VW ID.3 med rummelig kabine

Bil Magasinet har haft lejlighed til at se nærmere på bilen i Wolfsburg inden premieren, og vi kan rapportere om en rummelig og lys kabine i moderne stil, og uden skøre indfald eller mærkelige designløsninger.

Det er en bil udviklet til masseproduktion, og den skal gå forrest i koncernens ambition om at producere over ti mio. elbiler og introducere mere end 20 eldrevne modeller de næste ti år.

Bil Magasinet vender tilbage med første test så snart, vi kan komme bag rattet (rattet ser helt normalt ud og fungerer lige som i alle andre biler – de selvkørende biler fylder intet på årets messe i modsætning til i 2015, hvor de var overalt).

VW ID.3 1st Edition
VW ID.3 1st Edition © Newspress


Elbilerne er overalt i Frankfurt, men hvor står tysk bilindustri i elektrificeringen? Og hvordan ser fremtiden ud?

"Tysk bilindustri har nået et tipping point," siger Christoffer Husted Rasmussen, direktør og partner i det internationale konsulenthus AT Kearney, der arbejder med at identificere og løse problemer for producenter og underleverandører i bilindustrien.

Indtjeningen faldt i 2018

De 15 største bilproducenter oplevede en nedgang i indtjeningen på 15 pct. fra 2017 til -18, og faldet forventes ifølge AT Kearney at stige til mere end 20 pct. i år sammenlignet med 2017. Det giver pres på profitabiliteten.

"Næsten 100 pct. af profitten i tysk bilindustri stammer fra premiumsegmentet, og det har meget lange udsigter med at kunne tjene penge på mindre, elektrificerede biler. Tysklands position som førende inden for bilindustrien er truet af kineserne, der har et kæmpe hjemmemarked og er hurtige til at udvikle nye elbiler," siger Christoffer Husted Rasmussen.

VW ID.3 1st Edition
VW ID.3 1st Edition

Elbiler er dyrere at producere

Et af de store problemer med elbiler i forhold til almindelige biler er, at de er dyrere at producere. Der er færre mekaniske dele, men råmaterialerne er dyrere. En VW ID.3 vil være helt op til 60 pct. dyrere at producere end en tilsvarende diesel-Golf.

AT Kearney vurderer, at man maksimalt kan lægge en tredjedel af denne merpris over på forbrugerne, og derfor må bilproducenterne se i øjnene, at der tjenes færre penge, eller at biler bliver dyrere for forbrugerne.

Hvis det sidste bliver tilfældet, kan elbiler få en social slagside, så det kun er dem, der har råd, der kører i dem.

Men er festen så forbi for bilindustrien?

"Nej, den tyske bilindustri vil også spille en markant rolle i fremtiden. Den eneste måde at nå målet for Paris-aftalen er en gradvis omstilling til elektrificerede biler – det er ikke en politisk udmelding, men et faktum. Tysk bilindustri vil skulle lægge mere vægt på premiumbiler og ting som connectivity og biler på abonnement. De vil også skulle tilpasse sig til et miks af teknologier med store geografiske forskelle," lyder det.

Sådan ser bilsalget ud om 10 år

Om 10 år vil 30 pct. af det globale nybilsalg være rene elbiler, lyder forudsigelsen fra AT Kearney. Andelen vil være højere i Kina og Europa, og mindre i Sydamerika, hvor man satser på ethanol. 

Der vil være endnu færre elbiler i USA, hvor det bliver nærmest umuligt at slippe af med fossilbilerne inden for en overskuelig årrække på grund af kultur, en stor hjemlig bilproduktion og billig benzin.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...