De tre eldrevne søsterbiler Peugeot Ion/Citroën C-Zero/Mitsubishi iMiev får fire stjerner i sikkerhedsbedømmelse af det uafhængige europæiske institut, Euro NCAP.
Børn i bilen og fodgængere er sammen med den aktive sikkerhed på et højt niveau. Det er derfor selve beskyttelsen af de voksne passagerer i bilen, der trækker ned. Både ved frontaltesten og ved sidekollisionen er belastningerne store, og elbilen opnår kun fire stjerner. Der konstateres ikke problemer med el-komponenterne i bilen. Den aktive sikkerhed er godkendt, idet bilen er standardudstyret med ESC og tre selehuskere, mens fartbegrænser mangler, skriver fdm.dk.
”Elbilerne Mitsubishi i-MiEv, Peugeot Ion og Citroën C-Zero har samme konstruktion og opnår fire stjerner. Det er ingen rigtig katastrofe, men heller ikke godt nok. En forklaring kan være, at bilen grundlæggende er fem år gammel, så det bliver spændende at se, når en af de nyere elbiler bliver testet senere på året”, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP-samarbejdet, Søren W Rasmussen.
FDM's tyske modstykke, ADAC, sendte sidst i 2010 en Mitsubishi iMiev mod en fast barriere med 64 km/t. Her fik bilen en fin bedømmelse. Også en hård bagendepåkørsel klarer den flot og viser, at beskyttelsen af batteriet, der er placeret mellem de to aksler, er som den skal være. Selvom hækmotoren bliver presset 40 cm ind i bilen, forbliver batteriet ubeskadiget, lød det fra ADAC.
Topkarakterer til BMW X1 og Nissan Juke
De øvrige testede biler, BMW X1, Hyundai ix20, Mitsubishi ASX og Nissan Juke opnår alle fem stjerner hos Euro NCAP. Et fem-stjernet resultat, der automatisk giver et fradrag i registreringsafgiften. Hvis de tre testede el-biler havde været underlagt registreringsafgift, havde det fire-stjernede resultat modsat ikke været nok til at få et sikkerhedsfradrag i registeringsafgiften.