2021 Renault Zoe
2021 Renault Zoe © Søren Juul

Når I har brug for bil nummer to: Få en elbil som frynsegode

Det er nu muligt at leje firmaets elbiler i fritiden til et lavt beløb - da der er tale om leje, skal der ikke betales firmabilskat

22. februar 2021 af Steen Bachmann

I dag skal du gå eller køre til delebilen

En bil giver frihed, men der er ikke meget frihed i at skulle gå halvanden kilometer eller være tvunget over i offentlig transport for at komme til en p-plads for delebiler. 

Men hvad nu, hvis delebilen boede på din arbejdsplads, og du kunne leje den i din fritid som et frynsegode?

Det er princippet i et nyt tilbud fra delebiltjenesten Green Mobility. De lejer en elbil ud til en virksomhed for en fast månedlig pris inklusive forsikring og service, og virksomheden kan så få noget af ydelsen hjem igen, når Green Mobility lejer den videre ud til de ansatte.

Lej elbil for 89 kr. i døgnet

Det er muligt at tegne forskellige typer abonnementer eller at leje den fra gang til gang: Vil du tage bilen hjem fra arbejde, koster det 89 kr. til næste morgen, mens en weekend koster 279 kr. Da der er tale om egenbetaling, skal der ikke svares firmabilskat.

Tilbuddet kan tegnes for alle elbiler – også biler som Audi e-tron og Tesla Model X. Det vil dermed kunne udnyttes som en form for frynsegode.

Tredje generation af den mest solgte elbil i Europa er modnet: Renault Zoe er ganske kvik og kan køre op til 395 km på en opladning.

© Søren Juul

Er det nødvendigt at eje en bil?

“Det er vigtigt, at en bil er tilgængelig, og at man kan få adgang til den spontant. Men hvorfor eje den?,“ spørger Ulrik Blichfeldt, Business Development Director for Green Mobility.

Han peger på, at det ikke kun er den teknologiske udvikling, der går lynhurtigt – selv mindre moderne elbiler som Renault Zoe kan i dag køre 400 km på en opladning – men at også selve måden at have bil på er under forandring.

“Der er en ny generation af forbrugere på vej, som gerne vil have bil, men ikke har noget behov for at eje den, og dem vil vi gerne nå. Men vi vil også gerne nå private bilejere, der ofte har brug for 1,2 eller 1,5 bil i deres husstand, og som i dag er nødt til at have to biler. De kan spare et stort beløb ved at bruge arbejdsgiverens delebil i stedet for,” siger Ulrik Blichfeldt.

renault zoe kabine
2021 Renault Zoe

Almindelige delebiler skal parkeres inden for en bestemt zone, hvilket gør dem svære at bruge for nogle forbrugere. Den nye form for eldrevne delebiler bor fast hos en virksomhed eller en kommune, hvor de så kan lejes, når de alligevel står stille.

© Søren Juul

Den er sikkert fint i storbyen, men hvordan fungerer det for en virksomhed på Langeland med ti ansatte?

“Det fungerer godt. Delebilen bor hos virksomheden, hvor de ansatte skal møde på arbejde, så her er ikke noget problem med at hente og bringe den. Du kan også tage en kommune, der måske ejer 200 biler, hvoraf de 100 er personbiler: De kan lige så godt dele dem med de ansatte og borgere i kommunen og få en del af omkostningerne hjem igen. Bilerne står jo alligevel stille uden for arbejdstid, så det er win-win for alle,” siger han.

En delebil er ikke en firmabil

Er delebilen et alternativ til firmabilen?

“Nej. En firmabil står til rådighed hele tiden og erstatter en privatbil. Delebilen er kun relevant, hvis du ikke har brug for en bil hele tiden, og der er en form for deleøkonomi.”

Tilbuddet til virksomheden på den 5-dørs, 4-personers Renault Zoe personbil lyder på 3.995 kr. ekskl. moms og inkl. forsikring. Perioden er seks måneder og 7.500 km, men der kan aftales andre kørselsbehov og altså også andre modeller af elbiler. Strøm er ikke inkluderet i aftalen.

Green Mobility skriver, at virksomheden vil kunne måle de direkte CO2-besparelser, ved at deres ansatte kører grønt i såvel arbejdstiden som fritiden, og at mobilitet bliver et vigtigt konkurrenceparameter de kommende år. 

Hvad går det ud på?

Green Mobility lejer en elbil ud til en virksomhed for en aftalt periode på for eksempel seks måneder. 

I fritiden kan de ansatte leje den af Green Mobility til en lav pris. Virksomheden bestemmer selv, hvilket tidsrum på døgnet, der er tale om.

De ansatte får et frynsegode uden beskatning, og virksomheden får lavere omkostninger til bilen.

Flere delebiler betyder færre biler på vejene, fordi bilerne udnyttes bedre.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...