Ny 2020 LEVC VN5
© LEVC

Mangler firmaet et pift? Nu kan du få elektrisk London-taxi som varebil

Britiske LEVC lancerer den ikoniske London-taxi med hipstermotorisering

25. november 2020 af Frederik Hauschildt

Taxiselskabet 4X35 har i øjeblikket to sorte London-taxier kørende i København for at teste dem. Modellen Black Cab TX er britisk og kører i et stort antal i London. Den kan køre 100 km på ren el og yderligere 400 km, når en benzindrevet rækkeviddeforlænger producerer el til batteriet. Det oplyser taxiselskabet i en pressemeddelelse.

100 pct. batteridrevet taxa

Ifølge Gert Frost, som er adm. direktør hos Taxa 4x35, er den nye taxa et godt valg til det danske taxamarked de kommende år, da den imødekommer forventningerne til en miljøvenlig taxatur.

"Det er en stor udfordring for os at omlægge bilparken til at blive klimaneutral og samtidig sikre vores chauffører en ordentlig levevej. Elbiler er helt sikkert en del af løsningen, men er lige nu begrænset af rækkevidde og mangel på ladestandere ved taxiholdepladser," siger Gert Frost til Børsen.

Ny bil i bybilledet

Den moderne generation af den sorte London Cab bygges af LEVC, der nu er begyndt at levere biler til andre markeder end London, England.

Den anden model fra mærket hedder VN5 (vi skal lige have en snak om modelnavne og hvad der sælger og hvad der ikke gør, gutter). Den skal produceres i større skala side om side med den velkendte LEVC TX (London Cab) på en fabrik i Coventry, England.

Ny 2020 LEVC VN5

En LEVC VN5 ruller af samlebåndet, skarpt efterfulgt af en TX.

© LEVC

Halvblodselbil eller hybrid?

Bilen produceres af LEVC - Altså London Electric Vehicle Company. Deraf kunne man forvente, at VN5 var udelukkende elektrisk. Men nej, varebilen kører med et batteri på 31 kWh, der suppleres af en benzindrevet rækkeviddeforlænger. Systemet kan køre 100 km på el alene, og suppleret af benzinmotoren, kan det tal nå op nær 500 km. 

Taxi'en er kendt for mange ting: Naturligvis den mærkelige placering af sæder, og bilens ikoniske udseende, men også rummelighed. Masser af plads. Omsat til varebil kan VN5 altså sluge hele 5,5 kubikmeter luft. 

Hvis elmotorisering og kæmpe baggageplads ikke solgte LEVC'en som en født varebil til byen, så gør venderadius det: Fordi de kan slippe for alle de altødelæggende drivline-dele, der følger med en forbrændingsmotor, er venderadius helt nede på 10,1 m.

Ny 2020 LEVC VN5

En VN5, kittet ud som elektriker-bil.

© LEVC

Storstilet invasion

LEVC, som desuden er ejet af kinesiske Geely, regner med at levere de første VN5'ere allerede i år. Den venstrestyrede version lader sig vente på, men spørger du LEVC, så er den også klar inden marts, 2021. Er du bekymret om support, reservedele eller vil du bare på prøvetur, så har LEVC for mål at have over 30 forhandlere og værksteder etableret i Europa inden 2020 er omme.

Det eneste, der endnu er uvist, er prisen på LEVC VN5. Når mere annonceres, står vi på spring for at rapportere om det.

Ny 2020 LEVC VN5

LEVC VN5 leveres i mere end bare London Cab Black.

© LEVC

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...