MC-Revyen 2010
© bilmagasinet.dk

Ekspert: Drop topfarts-hysteriet

Redaktør John Sørensen fra MC-Revyen tager en let, styreglad motorcykel frem for et fartmissil med 200 hk

20. april 2010 af Steen Bachmann

 

John Sørensen og motorcykel

Redaktør John Sørensen

© bilmagasinet.dk

MC-Revyen er Danmarks ældste og største årbog for motorcykler. 2010-årgangen er skrevet af den erfarne journalist John Sørensen, der har skrevet om nye og brugte biler og motorcykler i mere end 10 år for Bil Magasinet og Bil Markedet.

I år har John brugt vinteren på at skrive en bog om motorcykler sammen med sin søn, Allan, der også kører på to hjul.

Du har analyseret det danske motorcykelmarked, talt med importørerne og kørt de fleste maskiner i bogen. Hvad er den største overraskelse i 2010-årgangen?

BMW S 1000 RR
© bilmagasinet.dk

"Det må være BMW S 1000 RR. Alle er vilde med den. Gamle Tante Bimmer har dæleme taget skeen i den anden hånd og mere end indfriet, hvad der er blevet forventet. Tizzs izz a zuper-bike, der betyder, at den blå/hvide propel for første gang kan matche japanerne!

Bedste allround-køb lige nu?
Personligt ryger jeg nok på et supertilbud som Aprilia 750 Shiver af gammel model eller måske en Buell til dumpingpris på ophørsudsalg. Men for de fleste vil tilbud som Hondas 600 Hornet, Suzuki SV 650 S eller en Yamaha FZ6/FZ8 være rigtigt interessante.

Bedste køb til prisen blandt de små motorcykler?
Koreanske Hyosung kører den hårde stil med en 650-kubikker til 50.000 - 55.000 kr. alt efter årgang. Det er billigere end en 250-kubiks Kawasaki. Blandt de sjove særtilbud er også Yamaha’s skægge én-cylindrede fun-bike MT-03. I de helt bette 125-kubikkere er Yamaha YBR 125 CR og Honda CBF 125 gode tilbud.

Bedste introduktion af sikkerhedsteknologi?
Blokeringsfri ABS-bremser breder sig mere og mere. Dette i kombination med intelligente drive-by-wire systemer, hvor du selv kan vælge effekttrin i motor-mappingen, er vejen frem. Desuden bliver ABS-systemerne stadigvæk bedre. Kort sagt: Kloge løsninger uden at miste køreglæde, fordi du selv kan styre dem.

Bedste motor?
Jeg har et par testkørsler til gode - men jeg har klart et godt øje til BMW S 1000 RR og Aprilia RSV4 R. Men personligt hylder jeg filosofien ”Less is more” og går efter en lettere maskine med måske bare to-tre cylindre, omkring 100 heste og tilsvarende lav vægt. 

Hvilken bike i bogen ville du helst ha´?
Med frit valg på alle hylder blev det nok en MV Agusta F4. Så smuk, så stram og så unik. Og så måske supplement: En dansk Lauge Jensen til at køre hyggetur og pudse på. Og en stor rejse-enduro som den kommende Yamaha Super Ténéré 1200 til det grove…

Hvordan er det at køre 300 km/t på to hjul?
Jeg har fået speedometeret til at vise det ved flere lejligheder, men det er nu ikke en oplevelse, jeg skal anbefale til andre. Det er med mc-kørsel sådan, at visheden om at være vejens konge er nok. Fart er ingenting i sig selv. Det er samspillet med maskinen, svingene og accelerationen, der er det mest fantastiske ved at køre mc. Vi skal droppe topfartshysteriet og nyde de krogede veje i stedet. Vi skal sgu’ ikke lege med døden - hverken vores egen eller medtrafikanternes.

MC-Revyen 2010
MC-Revyen 2010© bilmagasinet.dk

MC-Revyen 2010, 212 s., ill., pris 148 kr. Udkommer én gang om året og fås i kiosker, boghandler og i Benjamin Shop.

 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...