suzuki ducati mc-revyen 2022 pernille ingemann
MC-Revyen 2022© MC-Revyen 2022

Forsyningskrisen rammer også motorcykler: Køb nu, hvis du vil på to hjul til sommer

Motorcykelfolket har haft mere tid og flere penge under covid-pandemien, men nu sætter forsyningskrise og krig også en prop i markedet for dem

10. april 2022 af Steen Bachmann

Ducati har bestilt ekstra hjem

Produktchef Pernille Ingemann fra Ducati Danmark følger udviklingen på motorcykelmarkedet dag for dag.

Hvad betyder forsyningskrisen for Ducati?

"Den har sat og sætter sit præg på hele motorcykelmarkedet, som vi også har set det hos bilerne. Vi har bestilt en stor beholdning af motorcykler hjem for at have et godt lager. Derfor er vi hos Ducati ikke alt så hårdt ramt af forsyningskrisen lige nu, som vi kunne have været. Men vi ser også ind i en tid, hvor vi får svært ved at levere flere motorcykler til kunderne. Der er allerede nu specifikke modeller, som vi ved, vi ikke kan få flere af end dem, som er forudbestilt af kunder – og andre, som vi løber tør for."

Hvad betyder krisen for en kunde til en populær vare som en ny Multistrada?

"Den betyder, at vi får udfordringer med at levere Multistrada-modellen, ligesom vi oplever med alle de andre modeller. Vi oplever en stigende efterspørgsel på netop Multistrada V4 – og stor interesse for den mere prisvenlige Multistrada V2, så vores lager begynder så småt at forsvinde. Vi oplever helt specifikt i år, at folk har forudbestilt cykler. Det betyder, at mange af de cykler, som kommer hjem her i foråret, er solgt på forhånd."

ducati mc-revyen pernille ingemann
Pernille Ingemann, produktchef Ducati Danmark© S. Bachmann

Hvilken indflydelse har pandemien haft på salget af nye motorcykler herhjemme?

"Den har sat begrænsninger på vores hverdag. Og det har betydet, at mange har skulle genopfinde hobbyer og nye måder at nyde livet på. Det har klart medvirket til, at rigtig mange har fået lyst til at prøve kræfter med en motorcykel og få noget sjovt og luksuriøst ind i deres hverdag. Vi har i Ducati oplevet en vækst på knap 40 pct. sammenlignet med året før, mens markedet generelt er vokset med 4,5 pct. Det er vi selvfølgelig enormt stolte af, men det er selvfølgelig også et resultat af pandemien."

Ingen beslaglagte Ducati'er

Hvad er Ducatis erfaringer med prøveture og loven om vanvidskørsel?

"Vi har heldigvis ingen erfaringer med vanvidskørsel hos Ducati. Vi har altid fokuseret meget på kundernes sikkerhed og i den forbindelse selvfølgelig også farten. Det gælder I særdeleshed kunder, som skal prøvekøre en model, de aldrig har prøvet før, eller en ny og uerfaren motorcyklist. Vores forhandlere er gode til at føre åben dialog med kunderne og huske dem på sikkerheden og farten, når de sætter sig op på motorcyklen."

"En del af vores modeller har jo potentiale til at komme op i meget høje hastigheder. Så reminderen “Husk at passe på” er nærmest det sidste, som kunderne hører, når de kører afsted på en prøvetur – og specielt pas på gashåndtaget! Jeg vil dog sige, at vi har været bekymrede for, om det kunne blive et problem. Men vi har indtil videre kun oplevet fornuftige mennesker, der kører ordentligt."

Flere modne købere til motorcykler

Kommer der nye kunder?

"Ja, både nye og erfarne motorcyklister. De seneste år har vi solgt flere og flere neddroslede modeller til nybegyndere, men vi ser også flere modne mænd og kvinder, hvor børnene er flyttet hjemmefra og der måske er lidt mere luft i budgettet."

Er der efterspørgsel efter alenetid på to hjul?

"Nej, det er faktisk omvendt. Håndværkeren og direktøren er ligestillet, når de har mc-tøjet på, og mange finder et fællesskab i motorcyklerne, som har været savnet de seneste mange måneder. Man bliver lidt som et lille barn med sit legetøj."

Hvad skal man gøre, hvis man er bilist og er lun på en tohjuler til sommer?

"Så skal man skynde sig at slå til. Selv om vi sidste år tog en stor chance og bestilte en masse motorcykler hjem tidligere end normalt, kan vi allerede nu se, at det langt fra er nok til at mætte efterspørgslen. Samtidig har Ducati-fabrikken i Bologna store udfordring med produktionen på grund af mangel på komponenter, hvilket har betydet, at salget også begyndt langt tidligere på sæsonen, hvor vi allerede nu har solgt op mod 30 motorcykler, som skal leveres hen over foråret. For os er det langt over normalen."

MC Revyen 2022

2022-udgaven kan købes i kiosker for 199,95 kr. eller direkte hos Bil Magasinet, hvor man får den med rabat for 169,95 kr. inklusive porto.

MC Revyen er det unikke og uundværlige opslagsværk for alle med bare en lille interesse for motorcykler. Redaktør er Danmarks førende motorcykeljournalist, Klavs Lyngfeldt, der har haft hænderne på styret af årbogen i mere end 20 år. Kontinuiteten er garanteret.

Køb MC Revyen til særpris på 169,95 kr. inkl. porto

MC-Revyen 2022

Igen i år er bogen opdelt efter typer og motorstørrelser, så du nemt får overblikket over årgangen. MC Revyen er 164 siders tohjulede lækkerier! God læselyst! 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...