Pernille Ingemann produktchef Ducati Danmark
Pernille Ingemann, produktchef Ducati Danmark© S. Bachmann

Stigende salg af tohjulere: "Det er ikke en egoting at køre motorcykel - det er nærmest det modsatte"

Kunderne har haft mere tid og flere penge under pandemien, og det har øget Ducatis salg med 70 pct. Nu er det største problem faktisk at skaffe motorcykler

19. juni 2021 af Steen Bachmann

Ifølge Motorcykel Forhandler Foreningen blev der i 2020 indregistreret 3.731 nye motorcykler, hvilket sammenlignet med 2019-salget på 3.254 styk svarer til en fremgang på 14,7 procent.

Fremgangen er fortsat i 2021, hvor blandt andet Ducati har udsolgt af de mest populære modeller. 

"Ducati har en vækst i år på 70 pct. sammenlignet med 2020, mens markedet for motorcykler over 500 kubik generelt er vokset omkring 5 pct. Det er vi vanvittigt stolte af," siger Pernille Ingemann, der er produktchef for Ducati Danmark og selv kører motorcykel.

Hvad med pandemien?

"Jeg har arbejdet i branchen i rigtig mange år, men har ikke kunnet køre på rutinen. Vi har masser af produktionskapacitet på fabrikken i Italien og et større antal motorcykler, der er samlet, men som mangler enkelte komponenter fra underleverandører, der ikke kan levere. Det er første gang, det er sket, men vi er på vej tilbage til normale tilstande. De cykler vi fik hjem i maj og får hjem nu, er allerede solgt."

Flere modne købere til motorcykler

Kommer der nye kunder?

"Ja, både nye og erfarne motorcyklister. De seneste år har vi solgt flere og flere neddroslede modeller til nybegyndere, men vi ser også flere modne mænd og kvinder, hvor børnene er flyttet hjemmefra og der måske er lidt mere luft i budgettet."

Er der efterspørgsel efter alenetid på to hjul?

"Nej, det er faktisk omvendt. Håndværkeren og direktøren er ligestillet, når de har mc-tøjet på, og mange finder et fællesskab i motorcyklerne, som har været savnet de seneste mange måneder. Man bliver lidt som et lille barn med sit legetøj."

MC Revyen 2021 ducati multistrada
MC Revyen 2021

Ducati V4 Multistrada er på forsiden af årets motorcykel-årbog, der har billeder, beskrivelser og data på alle Ducati'er og alle andre motorcykler, scootere og knallerter på det danske marked 2021.

Hvad gør I med prøvekørsler og risikoen for, at politiet beslaglægger jeres motorcykler?

"Vi har en standardklausul om ansvar for egne handlinger, som du skal underskrive for at få lov til at prøvekøre en motorcykel. Den, der låner motorcyklen ud, må også vurdere, hvad det er for en person, han eller hun står over for - sådan har det altid været."

Lej en Ducati til din ferie

Hvad skal man gøre, hvis man er fristet af en motorcykel?

"Man skal komme og få en prøvetur! Vi har demo-cykler af alle de populære modeller, og hvis du ikke vil købe, er der mulighed for at leje en Ducati hos en forhandler eller via appen Dribe, hvor du har cyklen mindst en måned. Vi tilbyder også flexleasing, som er populært på de dyrere modeller. Men begynd med at få en prøvetur," siger Pernille Ingemann.

MC Revyen 2021

2021-udgaven er på gaden nu og kan købes i kiosker for 199,95 kr. eller direkte hos Bil Magasinet, hvor man får den med rabat for 169,95 kr. inklusive porto.

MC Revyen er det unikke og uundværlige opslagsværk for alle med bare en lille interesse for motorcykler. Redaktør er Danmarks førende motorcykeljournalist, Klavs Lyngfeldt, der har haft hænderne på styret af årbogen i mere end 20 år. Kontinuiteten er garanteret.

Køb MC Revyen til særpris på 169,95 kr. inkl. porto

Igen i år er bogen opdelt efter typer og motorstørrelser, så du nemt får overblikket over årgangen. MC Revyen er 156 siders tohjulede lækkerier! God læselyst! 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...