© DS Automobiles

Danske priser på DS3 Crossback

Det behøver ikke være stort og pompøst for at være avantgarde. DS viser franske finesser og anderledes design med deres lille nye SUV. Vi kører de første kilometer omkring Monte Carlo

3. juli 2019 af Mikkel Thomsager/Jacob Dalby

249.990 kr. bliver startprisen for den nye DS3 Crossback, som lanceres hos de snart fire danske forhandlere nu. 

Den danske importør ser Audi Q2 og Mini Countryman som de to nærmeste konkurrenter, prismæssigt står DS3 Crossback godt i forhold til disse, men den er også en smule mindre.

Motorprogrammet består af én 3-cylindret benzin-motor med endten 100, 130 eller 155 hk. og én 4-cylindret diesel med 100 hk, og der bliver 4 udstyrstrin. Laveste hedder "Prestige", derefter følger "Performance Line", "Revolution" og "Elegance".

Billigste model bliver en 100 hestes benziner med "Prestige"udstyr. Den får digital-instrumenter og fuld sikkerhedspakke med nødbremse fra høj fart som standard.

Aktiv fartpilot følger først i næste udstyrstrin, "Performance Line", som i en introperiode kan tilkøbes for 30.000 kr. Til den pris følger 17" hjul i stedet for 16", klimaanlæg og en stribe dekor-detaljer.

Håndtag i plan med dørpladen

Dørhåndtagene er som standard i plan med dørpladen. I billigste model skal man trykke på håndtaget, for at få adgang til grebet, med mindre man låser bilen op på fjernbetjeningen, da hopper håndtagene ud. 

På dyrere modeller, med nøglefri adgang og start, hopper håndtagene ud, når man nærmer sig bilen, med nøglen i lommen.

Derudover fås DS3 med righoldigt udstyr. Blandt andet aktivt led-lys, læderindtræk, 2-farvet lakering.

Senere i 2019 kommer der også en fuldt elektrisk variant, kaldet E-Tense, der designmæssigt ikke adskiller sig særligt fra den almindelige variant med benzinmotor. En kraftigere dieselmotor bliver også en mulighed senere.

Læs vores første indtryk af bilen, fra præsentationen i Monte Carlo i marts, herunder.

Hvor er vi?

Hvor ellers end smørhullet på den franske riviera, Monte Carlo, hvor overflod af penge, luksus og jetset er hverdagskost. Stil dig to et halvt minut ved Casino de Monte Carlo eller gå en tur langs lystbådehavnen og du er ikke i tvivl. Det søde liv findes her. Testruten går heldigvis udenfor den trafikerede by og op i bjergene.

© DS Automobiles

Hvad er nyt i DS 3 Crossback?

Er der noget DS gerne vil udtrykke, så er det luksus og avantgarde design. Først med den store SUV DS 7 Crossback sidste år og nu med den noget mindre DS 3 Crossback, der skal tage kampen op mod Audi Q2 og på sin vis også Mini Countryman. For DS vil være premium og målet er at blive den mest solgte af de små premium-SUV’er.

Da vi først får DS 3 Crossback mellem hænderne er vi heller ikke i tvivl om, at der er tale om et premium produkt. Man kan mene om designet hvad man vil, men det skiller sig i hvert fald ud. Jo mere tid vi tilbringer med DS 3 Crossback des mere taler designet faktisk til os. Især med Performance Line, der skifter al krom-liret ud med sorte detaljer.

Dørhåndtagene popper automatisk ud når vi nærmer os med nøglen i lommen og giver adgang til en kabine, der, ligesom designet udenpå, skiller sig markant ud fra resten af de små SUV’er på markedet. Premium-følelsen er bare endnu stærkere i kabinen, hvor det er tydeligt, at der er lagt mange timers arbejde for at gøre det hele lækkert. Der er heller ikke sparet på de lækre materialer.

3-cylindret turbobenziner med 155 hk

Desværre følger elektronikken ikke helt med kvaliteten i resten af kabinen hvor infotainmentskærmen og navigationen synes at mangle et par gear. Vi er nede i petitesseafdelingen men det er stadig en detalje, der vil irritere nogen.

© DS Automobiles


Vi kører de første kilometer med den 3-cylindrede benzinmotor med 155 hk. Den er kompetent og kraftoverskuddet er mere end rigeligt til den lille bil. Kort tid efter sætter vi os bag rattet i varianten med 130 hk, der ikke føles markant langsommere. Det 8-trins automatgear synes desuden ikke at tage pusten fra motoren og er samtidig sat fornuftigt op.

Hvem er konkurrenterne?

DS sætter selv sin 3 Crossback i bås med Audi Q2 og Mini Countryman. DS 3 Crossback er den mindste af de tre men uden tvivl også dén, der giver mest opmærksomhed. Hvad DS mangler teknisk gør den op for med større luksusfølelse end de to tyskere.

© DS Automobiles

Vi synes ...

DS 3 Crossback gør, hvad vi sætter pris på i en lille SUV. Der er lagt vægt på støjsvag komfort og så er der endda en følelse af luksus i kabinen. Benzinmotoren fungerer desuden rigtig godt med både 130 og 150 hk.

Læs den fulde test i næste nummer af Bil Magasinet.

Bil Magasinet var inviteret af DS Automobiles.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.