© DS Automobiles

Første test: DS 3 Crossback er avantgarde i lommeformat

Det behøver ikke være stort og pompøst for at være avantgarde. DS viser franske finesser og anderledes design med deres lille nye SUV. Vi kører de første kilometer omkring Monte Carlo

25. marts 2019 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Hvor ellers end smørhullet på den franske riviera, Monte Carlo, hvor overflod af penge, luksus og jetset er hverdagskost. Stil dig to et halvt minut ved Casino de Monte Carlo eller gå en tur langs lystbådehavnen og du er ikke i tvivl. Det søde liv findes her. Testruten går heldigvis udenfor den trafikerede by og op i bjergene.

© DS Automobiles

Hvad er nyt i DS 3 Crossback?

Er der noget DS gerne vil udtrykke, så er det luksus og avantgarde design. Først med den store SUV DS 7 Crossback sidste år og nu med den noget mindre DS 3 Crossback, der skal tage kampen op mod Audi Q2 og på sin vis også Mini Countryman. For DS vil være premium og målet er at blive den mest solgte af de små premium-SUV’er.

Da vi først får DS 3 Crossback mellem hænderne er vi heller ikke i tvivl om, at der er tale om et premium produkt. Man kan mene om designet hvad man vil, men det skiller sig i hvert fald ud. Jo mere tid vi tilbringer med DS 3 Crossback des mere taler designet faktisk til os. Især med Performance Line, der skifter al krom-liret ud med sorte detaljer.

Dørhåndtagene popper automatisk ud når vi nærmer os med nøglen i lommen og giver adgang til en kabine, der, ligesom designet udenpå, skiller sig markant ud fra resten af de små SUV’er på markedet. Premium-følelsen er bare endnu stærkere i kabinen, hvor det er tydeligt, at der er lagt mange timers arbejde for at gøre det hele lækkert. Der er heller ikke sparet på de lækre materialer.

3-cylindret turbobenziner med 155 hk

Desværre følger elektronikken ikke helt med kvaliteten i resten af kabinen hvor infotainmentskærmen og navigationen synes at mangle et par gear. Vi er nede i petitesseafdelingen men det er stadig en detalje, der vil irritere nogen.

© DS Automobiles


Vi kører de første kilometer med den 3-cylindrede benzinmotor med 155 hk. Den er kompetent og kraftoverskuddet er mere end rigeligt til den lille bil. Kort tid efter sætter vi os bag rattet i varianten med 130 hk, der ikke føles markant langsommere. Det 8-trins automatgear synes desuden ikke at tage pusten fra motoren og er samtidig sat fornuftigt op.

Hvem er konkurrenterne?

DS sætter selv sin 3 Crossback i bås med Audi Q2 og Mini Countryman. DS 3 Crossback er den mindste af de tre men uden tvivl også dén, der giver mest opmærksomhed. Hvad DS mangler teknisk gør den op for med større luksusfølelse end de to tyskere.

Hvornår lanceres DS 3 Crossback?

DS er klar med sin lille SUV hos de syv danske forhandlere i løbet af maj. Der er endnu ikke meldt en pris ud, men vi forventer, at den ligger i nærheden af 300.000 kr. for varianten med 130 hk.

Senere i 2019 kommer der også en fuldt elektrisk variant, der designmæssigt ikke adskiller sig særligt fra den almindelige variant med benzinmotor. En dieselmotor på 1,5 liter med enten 100 eller 130 hk bliver også en mulighed senere.

© DS Automobiles

Vi synes ...

DS 3 Crossback gør, hvad vi sætter pris på i en lille SUV. Der er lagt vægt på støjsvag komfort og så er der endda en følelse af luksus i kabinen. Benzinmotoren fungerer desuden rigtig godt med både 130 og 150 hk.

Læs den fulde test i næste nummer af Bil Magasinet.

Bil Magasinet var inviteret af DS Automobiles.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.