Donald Panoz og gadebilen Panoz Abruzzi
Donald Panoz og gadebilen Panoz Abruzzi

Abruzzi var udviklet til det europæiske marked i 2010, og skulle bygges i 81 eksemplarer. Den blev dog aldrig til andet end denne olme konceptbil med 6,2-liters V8'er med kompressor og 650 hk.

© ACO

Don Panoz er kørt til de evige racerbaner

Den amerikanske entrepenør og biltosse Don Panoz er død. Jan Magnussen fortæller her, hvorfor han var en stor (og skør) personlighed i international motorsport

12. september 2018 af Steen Bachmann

Don Panoz (1935-2018) er sovet ind efter længere tids sygdom. Manden bag den berømte og vildt larmende Batmobil (racerbilen med den lange front, som Jan Magnussen kørte i Le Mans) har haft stor betydning for udviklingen af moderne langdistanceracing. 

Det blev anerkendt af ACO (arrangøren af Le Mans) i 2006 med tildelingen af æresprisen Spirit of Le Mans i 2006.

#11 Panoz LMP1 Roadster-S
#11 Panoz LMP1 Roadster-S

Jan Magnussen debuterede på Le Mans i 1999 i LMP1-klassen i den åbne Panoz. Den kom ind på 11.-pladsen med 323 omgange i et år, hvor BMW vandt og Toyota blev nr. to.

Donald Panoz blev 83 år. Jan Magnussen skriver på sin Facebook-side:

"Så trist over at få meddelelsen om Don Panoz’ død. Det var Don Panoz, som kickstartede min karriere efter min tid i Formel 1, og som fik mig til at indse, at jeg egentlig ikke alene var født til at køre Formel 1 – men til at køre racerløb. Han var en af de mest markante skikkelser i amerikansk motorsport, og foruden at drive sit berømte team, som jeg blev en del af, grundlagde han også American Le Mans Series, som i dag har udviklet sig til WeatherTech SportsCar Championship."

Fans betyder alt i motorsport

"Don var ekstremt passioneret, og han vidste, at motorsporten ingenting var uden sine fans. Samtidig havde han også sine sære holdninger og insisterede eksempelvis på, at motoren i hans racerbiler lå foran, selvom alle andre prototyper forlængst havde fået flyttet den ned bag cockpittet. “Har du nogensinde set en hest skubbe vognen,” sagde han altid, når vi prøvede at få ham til at skifte mening." 

"Netop derfor var det magisk, når det lykkedes os at slå alle de andre – som her i Washington D.C. i 2002, hvor vi sejrede foran Det Hvide Hus, hvilket uden tvivl var en af Dons største øjeblikke. På Le Mans vandt vi nok mest på lyden, men Don havde en drøm, som han førte ud i livet uden at se sig tilbage – og jeg vil altid være stolt over at have været med på holdet.

God rejse, Don." 

Sejr i gadeløbet foran Det Hvide Hus i 2002
Sejr i gadeløbet foran Det Hvide Hus i 2002 © Jan Magnussen
2000 Panoz LMP07
2000 Panoz LMP07

I 2000 vandt David Brabham og Jan Magnussen 1.000-km løbet på Nürburgring i den sidste udgave af Panoz´ roadster. 

Da Panoz slog Audi

Don Panoz fortæller om sin LMP1 Roadster i klippet her, hvor en ung Jan Magnussen er med til at vinde 1.000 km-løbet i Nürburgring foran Audi:

Panoz byggede også gadebiler

I Bil Magasinets årbog Årets Biler 2009 skrev vi om den muskuløse Panoz Esparante GTLM:

"I USA er det ikke normalt at lave hardcore sportsvogne, men det er de ligeglade med i Georgia. Her har det lille sportvognsmærke Panoz til huse, hvor de blandt andet bygger modellen Esperante. Topudgaven hedder GTLM og har en kompressor-tunet 420-hestes Ford V8 motor, der får bilen til at skyde fra 0-100 på 4,2 sek. Vigtigst for amerikanerne er dog, at den tager en quartermile på 12,8 sek. Hvis du er interesseret, kan du tage et smut forbi fabrikken og bo på Panoz’s eget slot. Bestiller du en bil inden 30 dage, får du hotelregningen refunderet."

Panoz Esparante GTLM
Panoz Esparante GTLM

Roadsteren har en 4,2-liters Ford V8-motor med kompressor. Den yder 420 hk ved 6.000 o/min og et moment på 435 Nm ved 3,500 o/min. Det rækker til en 0-100-tid på 4,2 sek. og en topfart på 289 km/t.

© Årets Biler 2009

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, så snart du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.