Alfa Romeo Tonale hybrid SUV
Alfa Romeo Tonale

var en af de første tegn på en elektrificeret fremtid for Alfa Romeo.

Dommedag for italienske benzinbiler: Her bliver Alfa Romeo og Maserati elektriske

Et uddrag fra et planlægningsmøde afslører grumme nyheder for to af de mest varmblodede italienske bilmærker

7. august 2021 af Frederik Hauschildt

Alfa Romeo planlægger eldrift

Superkoncernen Stellantis, der består af både den italiensk/amerikanske Fiat-Chrysler-koncern og den franske PSA-gruppe, har netop holdt et halvårsmøde, hvori de blandt andet belyste sine italienske mærker. 

Først og fremmest blev det ifølge Carbuzz.com nævnt, at Alfa Romeo vil bygge en hybrid-SUV i løbet af 2022, potentielt ud fra de lektioner, de lærte af Tonale-konceptet fra 2019

Dernæst skal Alfa Romeo være det første af mærkerne fra Stellantis, der rykker til komplet eldrift, og det er planlagt allerede til 2027. Herfra vil alle nye biler fra det italienske mærke altså være eldrevne.

Automedia Maserati GranTurismo kamuflage forfra front


© Automedia

Maserati følger trop

Maserati, som også er under Stellantis, skal have en lignende behandling. Modsat hos Alfa Romeo, har vi allerede set en del udvikling fra Maserati, der peger på eldrift i fremtiden. Først så vi ting som Ghibli Hybrid, og senest har kamuflagefarvede biler som Grecale og GranTurismo vist sig på spionbilleder.

Grecale udkommer afgjort i en fossiludgave, enten med firecylindret turbomotor eller med den samme 3,0-liters V6-motor, der også sidder bagi MC20. Det samme gælder også Maserati GranTurismo, der i følge vores tyske partnermedie, Automedia, helt sikkert er på vej i en elbils-variant.

Stellantis STLA-platform EV elbil batteri
STLA-platformen

blev præsenteret til EV Day i sidste måned. Her er gjort plads til store batterier.

© Stellantis

Nye platforme tilgængelige

Efter sammensmeltningen af PSA og FCA, har hver koncern fået adgang til et hav af platforme, som hver især har visse kvaliteter. Oven på det, så har Stellantis også varslet en række helt nye platforme.

Tager vi Maserati Grecale som eksempel, så havde Automedia spået, at denne skulle baseres på Alfa Romeo's velkørende Giorgio-platform, der også ligger til grund for Stelvio og Giulia. Ulempen er her, at den ikke naturligt understøtter eldrift, og Carbuzz hævder også, at platformen skal udfases i de kommende år. 

En anden mulighed er den mere folkelige CMP-platform, som udvikles af PSA. Den ligger til grund for blandt andre Citroën C4, der kommer i varianter med enten fossil eller eldrift.

Stellantis vil også udvikle en række helt nye platforme, som kan bruges af alle koncernens mærker. De vil være navngivet STLA-Small, STLA-Medium og STLA-Large, og vil have eldrift i fokus. Det er for eksempel på disse vi forestiller os, at den elektriske Dodge-muskelbil udvikles.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...