Dieselmotoren er langt fra død – i hvert fald hvis du spørger VW

VW løfter sløret for sin nye TDI-motor, som er renere end nogensinde. De har koblet end lille smart anordning på, som forbedrer brændstofsøkonomien – uden at snyde

10. maj 2018 af Mathias Brandt

Dieselmotoren har fortsat en plads i fremtidens Volkswagen, det demonstrerer VW med den komplet nyudviklede EA288 2,0 TDI Evo dieselmotor. 

For første gang vil Volkswagen-koncernens TDI-motorer også blive tilbudt med et mild hybridsystem. Og du skal ikke vente længe, for EA288 2,0 TDI Evo-dieselmotoren vil allerede ved introduktionen være koblet sammen med et mild hybridsystem, der bruger en 12V remdrevet startergenerator.

Sammen med et lithium-ion batteri reducerer mild hybridsystemet brændstofforbruget og øger kørekomforten.

EA288 TDI Evo-motoren sætter nye standarder, ved at den har meget lave emissionsværdier ved alle typer kørsel. Naturligvis overholder den nye TDI-motor de nuværende og fremtidige krav i forhold til WLTP/RDE. 

Den nye dieselmotor kommer i versioner, der vil have en motoreffekt fra 136 hk til 204 hk og vil i første omgang blive introduceret i Audi-modeller med langsliggende drivlinjer, som blandt andet inkluderer A4, A5, A6 og Q5. 

Senere vil den nye TDI-motor også blive introduceret i modeller med tværstillede motorer, der er bygget på MQB-platformen – eller oversat til forståelig dansk: biler såsom Polo, Golf og Passat. Det gælder både Volkswagen og koncernens andre mærker, som blandt andet også inkluderer Seat og Skoda.

Med EA288 Evo-motorerne har Volkswagen udviklet en familie af TDI-motorer, der teknologisk er med i helt front.

Motorernes forbrændingsproces er blevet ændret og forbedret både med hensyn til brændstofforbrug og styringen af de rå emissioner. Udover dette er turboladerens respons og effektivitet forbedret markant. 

Udstødningssystemets efterbehandlingsenheder der omfatter dieselpartikelfilteret (DPF) og SCR-komponenterne (NOx efterbehandling med selektiv katalytisk reduktion) er anderledes dimensioneret og forbedret med hensyn til deres effektivitet og deres stabilitet over tid.

EA288 Evo-motorernes C0-udslip er reduceret med op til 10 g/km sammenlignet med forgængeren. Et resultat af disse tiltag er, at disse nye TDI-motorer genererer værdier, der ligger under de nuværende krav til emission, og samtidig er motoreffekt og drejningsmoment øget med op til 9 %. 

Måske er du interesseret i...