Ford Mondeo panser.jpg
Ford Mondeo panser.jpg© bilmagasinet.dk

Derfor kører politiet ikke på diesel

Stort set ingen af de nye patrulejvogne kører på diesel

9. februar 2009 af Jan Lang - BilBasen

Koldstarter, hvor motoren straks efter start bliver maksimalt belastet, når patruljevognen kører af sted for fuld udrykning, er hårdt ved dieselmotorerne.
"Vi har vurderet, at patruljevognenes køremønster ikke passer til den måde hvorpå en moderne dieselmotor skal behandles," lyder det fra politikommissær Jan Olesen, der er sektionsleder hos Køretøjs- og Elektroniksektionen under Rigspolitiet.
 
Politiet har netop offentliggjort det nye bilprogram, hvorfra patruljevognene bliver valgt ud fra, og det er kun de særlige firehjulstrukne biler, der sammen med indsatsvognene er udstyret med dieselmotorer.
 
I en tid hvor dieselteknologien sejrer over benzinmotorerne er det derfor overraskende, at patruljevognene ikke kører på diesel. Men ifølge Jan Olesen er det ikke overraskende. "Vi har haft 28 forskellige biler gennem en udvælgelsesprocedure, og kun importører med de særlige firehjulstrukne biler stillede med en dieselbil som patruljevogn.

På det økonomiske område er der stort set ingen prisforskel på diesel og benzin idet politiet ikke betaler afgifter på disse produkter. Endvidere er politikredsenes tankanlæg alene baseret på benzintankanlæg, hvorfor en omlægning af tankanlæggene til diesel skønnes at være en økonomisk tung opgave.
Ud fra en samlet betragtning er det min vurdering at benzindrevne patruljebiler til løsning af ordinære politiopgaver i øjeblikket er at foretrække set i forhold til patruljekøretøjer med dieseldrevne motorer.
 
Ud over de normale patruljebiler, der er godkendt, kan de enkelte politikredse desuden vælge frit inden for statens aftaler på området, set i forhold til de særlige videovogne, der bruges til at eftersætte fartsyndere i høj hastighed.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...