VW ID.4 blå bagfra bagende solskin

Den globale chipkrise: Hvad rager det dig?

Ford stopper produktionen af Mustang, i Japan er der ild i fabrikken og det er umuligt at få fingrene i en PlayStation 5. Her er forklaringen på chipkrisen

5. maj 2021 af Frederik Hauschildt

Bilindustriens værste mareridt

Industrien har et problem: Der er global mangel på mikrochips. Komponenten er central i al type elektronik, og det får konsekvenser på mange forskellige planer.

Først og fremmest rammer chipkrisen bilindustrien, der bruger mikrochips til alt fra betjening af bremser og rudehejs til automatisk parkering og fartpilot. Fabrikanter som Ford og Subaru står i øjeblikket med så stor en mangel, af de midlertidigt lukker fabrikker i USA. 

I sidste ende kan ramme dig, der som forbruger kan forvente forlængede leveringstider på alt fra PlayStation 5 til en VW Golf.

VW ID.4 interiør interior logo screen steering wheel black
VW ID.4

gør brug af skærme og avancerede elektriske systemer, der skal bruge de kostbare chips til at fungere.

Hvordan gik det til?

Den globale mikrochip-krise fik for alvor fodfæste omkring årsskiftet, men er faktisk igangsat af CoVID-pandemien. Tilbage i start-2020, da verden var undervejs med en nedlukning i stor stil, var store dele af bilindustrien nødsaget til at lukke fabrikker på stribe. 

Det, koblet med en forventet lav efterspørgsel betød, at mikrochipleverandører blev nødt til at fokusere mere af produktionen på husholdningsprodukter, herunder hvidevarer, smartphones og computere - altså et marked, der nød godt af den ekstra tid, forbrugere blev hjemme, og derfor også efterspurgte mikrochips.

Men bilindustrien kom sig hurtigere end forventet på global plan, og det betød, at efterspørgslen på mikrochip igen begyndte at stige fra bilindustriens side. Det har skabt en flaskehals, hvor mikrochipleverandører kan ikke følge med, og mærker som Ford, VW og BMW har været nødt til at skære drastisk i produktionen på grund af chipmangel.

Som salt i såret har naturkatastrofer også forulempet produktionen af mikrochips: 

En ildebrand opstod på en japansk fabrik som resultat af det jordskælv, der ramte Fukushima i 2021. 

Også Texas i USA var ramt af naturens vrede, og snestorme i den sydlige stat gjorde det umuligt at holde visse fabrikker åbne - Herunder også en, der producerer mikrochips.

Bil Magasinet Ford Mustang cabriolet hvid forende front
© Søren Juul

Hvilke mærker går det ud over?

Ford har problemet med manglen på mikrochips. Fabrikker i USA, herunder både den i Kentucky og den i Flat Rock i Detroit, den sidste af hvilke blandt andet varetager produktionen af Ford Mustang, er midlertidigt lukket. Mange øvrige fabrikker i USA, herunder blandt andre nogle fra Subaru og Chevrolet, lukkes også midlertidigt.

På det danske marked er chipkrisen også begyndt at vise sit ansigt. VW og BMW har blandt andre døjet med leveringsproblemer. Den sidste nævnte af disse var i april nødsaget til at lukke produktionen på en Mini-fabrik i England over tre dage. 

Børsen.dk har taget kontakt til Sten Uggerhøj, administrerende direktør for bilgiganten Uggerhøj, der forhandler biler fra VW, PSA og Kia.

"Vores største problem her og nu er at få varer. På den korte bane er manglen på mikrochips det, som jeg frygter mest,” siger han.

Toyota Yaris grå forende side profil front
© Søren Juul

Toyota er klog af skade

I 2011 forsagede en tsunami, at et atomkraftværk overophedede, hvilket påførte ekstreme skader til store dele af landet. Toyotas forsyningskæde blev kappet over på midten, og de følgende seks måneder måtte mærket bakse med et ufuldstændigt forsyningsnet. 

Det lærte blandt andet Toyota, at netop disse chips tager land tid at producere. Klog af skade har de siden 2011 ifølge Reuters haft krav på et lager af omkring to til seks måneders forbrug af mikrochips, som oven i købet er Toyota-unikke, og som derfor ikke kan sælges til andre elektronikproducenter.

Med andre ord forventer Toyota ikke at have problemer med mikrochips, før krisen igen er overstået. Faktisk skruer Toyota op for produktionen, og regner med en 54 pct. stigning i indtægter i denne måned.

Hvornår slutter krisen?

For corona-pandemien og lignende kriser er det svært at definere et præcist sluttidspunkt. Svaret er dog relativt entydigt, hvis du spørger mange analytikere: 

Manglen på mikrochips vil trække lange spor, også helt op igennem 2022, hvor vi stadigvæk vil kunne forvente forlængede leveringstider og overordnede leveringsproblemer.

Konkret synes det at handle om omstillingsmulighederne på de enkelte fabrikker. Produktionen skal øges, og det tager i tilfælde af disse mikrochip lang tid. I USA har Joe Biden drøftet at bevilge 50 mia. dollar til forskning og produktion af mikrochips.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...