KOMMENTAR:
Den årlige biludstilling i Genève er et godt termometer for tilstanden i især den europæiske bilindustri. Og Genève-termometeret står højt i 2014, hvor alle de store producenter demonstrerer en ny normalitet.
Udstillingen 2013 var hektisk. Den råbte højt som for at demonstrere, at krisen var slut. Der var en nærmest demonstrativ storladenhed i både produkter og lanceringer.
I år har en ny normalitet indtaget bilindustriens udstilling. Den bugner af nyheder i alle kategorier, men der er få fantastprojekter og endnu færre reklameprojekter.
Elbiler hører ikke længere til i en særlig grøn afdeling, de indgår som en naturlig del af hver enkelt bilproducents portefølje. Helt nye biltyper udforsker mulighederne for at flytte kunderne med udgangspunkt i reelle økonomiske forventninger, og sportsvogne kan igen introduceres som middel til at give hele producentens program et drys dynamik.
Maserati viser prototypen til en ny lille sportscoupé, der skal ses som koncernens forsøg på at positionere mærket tydeligere i sin niche.
Mazda viser prototypen til en ny mere dynamisk Mazda 2.
Mini demonstrerer, at begrebet Mini vitterlig er grænseløst med prototypen til en ny Countryman.
Renault reintroducerer hækmotoren med sin chamerende nye Twingo, og trillingerne Toyota Aygo, Peugeot 108 og Citroën C1 relancerer sig selv
Og meget meget mere. Blandt de mest stilfærdige var for en gang skyld VW. Det er dem vel undt. Der er så meget andet på vej, og det siger mere om Genève-udstillingen 2014 end om VW.
Se Mikkels oplevelse af pressedag 1 her og pressedag 2 her.