trafik elbil københavn delebil trængsel

Trafikken er styg i København, og det har lige præcis nul effekt på trængslen at udskifte fossilbiler med elbiler, lyder det fra Green Mobility.

© Bil Magasinet

Delebil-boss: "Det vi ser nu er begyndelsen på enden for privatbilisme i byer"

Byboere skal deles om færre biler i stedet for at have hver sin. Det vil gavne både mennesker og byer, lyder det fra Thomas Heltborg fra delebiltjenesten Green Mobility

4. marts 2022 af Steen Bachmann

Mobilitetsudbyderen Green Mobility driver en flåde af elektriske delebiler på tværs af en række europæiske byer og har derigennem indsigt i de aktuelle trafikforhold på tværs af Europa lige nu. 

Byer som London og Amsterdam har taget drastiske skridt for at få færre biler, og i Paris arbejder bystyret frem mod et decideret forbud mod privatejede biler i indre by. 

Det ligner en trend?

“Ja, de er rimeligt kompromisløse i Paris. I Sverige bliver nye byggerier nu rutinemæssigt opført med langt færre parkeringspladser – til gengæld sørges der for, at der altid står en opladt delebil lige om hjørnet, som du kun betaler for i de minutter, du bruger den. Vi vurderer, at delebiler kan overtage helt op til 33 pct. af den samlede trafik i byer i 2030,” siger Thomas Heltborg, adm. direktør for Green Mobility.

Undgå at eje en bil, og spar penge

“At så mange millioner mennesker betaler tusindvis af kroner i vægtafgift, forsikring, parkering og brændstof for at komme fra A til Z, er jo egentlig skørt. En gennemsnitlig familie i Danmark bruger over 3.000 kr. om måneden på at eje en bil. For den sum kan du jo køre virkelig mange timer i en eldelebil. Vi ved, at over 40 pct. af vores kunder har afskaffet deres private bil eller har undladt at anskaffe sig en ny for at bruge vores løsning i stedet. Så slipper folk for faste udgifter til parkering, benzin, bilafgifter og forsikringer – og gør samtidig byerne grønnere.”

trafik elbil københavn delebil trængsel thomas heltborg

Green Mobilitys delebiler kører i gennemsnit fem ture i døgnet og sparer dermed samfundet for ressourcer, lyder det fra Thomas Heltborg.

© PR

Naiv idé om skifte til elbiler

Du har ofte offentligt kritiseret den danske politik i forhold til elbiler. Hvad er galt?

“Idéen om at alle nuværende ejere af benzinbiler blot skal skifte den ud med en privatejet elbil er både naiv og forfejlet i forhold til at løse problemer med trængsel og spild af ressourcer. Der findes ikke råmaterialer nok på kloden til, at alle kan få en elbil. Og det er ekstremt dyrt og ressourcekrævende at fremskaffe disse råvarer. En privatejet elektrisk bil står jo også stille 23 timer i døgnet. I København har man lavet en analyse i brokvartererne, som viser, at 25 pct. af alle parkerede biler holder stille i alle ugens syv dage.”

“Løsningen på samfundets problemer er, at færrest muligt biler transporterer flest mulige mennesker igennem bilens levetid. Samtidig er delebiler uden social slagside, hvilket de fleste politiske partier vægter højt. Delebiler er en demokratisering af adgang til biler.”

Andre storbyer tænker ladestandere

Hvordan står København i forhold til andre europæiske byer?

“Hvis man ser på Amsterdam, som vi lige har åbnet som vores næste store marked, er der ti gange så mange ladestandere som i København. Flere steder i Europa tænkes delebiler ind i offentlig transport og byplanlægning for at finde en omkostningseffektiv løsning på både mobilitet, byforening, støj og det voksende problem med mangel på parkering.”

trafik elbil københavn delebil trængsel

Green Mobilitys flåde omfatter blandt andet et større antal af den eldrevne Renault Zoe. Delebilen lejes via en app, og man afregner typisk via en fast minutpris.

© Green Mobility

Vil være det næste Vestas

Hvad er næste logiske skridt?

“Hvis man som borger mener, at byer skal være både grønnere, og billigere og bedre at bo og arbejde i, så kan man trykke sin lokale byrådspolitiker på maven og sige: Pssst, kommer der snart flere ladestandere? Og flere p-pladser til eldelebiler? I Danmark mangler vi infrastruktur, ambition og mod. Jeg er tidligere professionel håndboldspiller og finder det paradoksalt, at vi som dansk grøn virksomhed med en førerposition på det internationale marked ikke får mere støtte på hjemmebanen. Som jeg ser det, kan Green Mobility en dag blive det nye Vestas,” siger Thomas Heltborg.

Hvem er de?

Green Mobility driver en appbaseret flåde med snart 1.400 elektriske delebiler i 11 europæiske byer i seks lande.

Internationale studier viser, at én delebil kan erstatte 7-12 private biler.

Data fra tre års drift viser, at virksomhedens kunder typisk går fra at have to til én bil i husstanden eller går over til kun at bruge delebiler og så en taxi indimellem, når man skal ud.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...