2015 VW Golf GTE
2015 VW Golf GTE © Bil Magasinet

Danske værksteder går glip af ekstra omsætning på serviceaftaler

Nye tal viser, at værksteder går glip af en markant omsætning, fordi kun en mindre andel af køberne af nye biler får tilbudt en serviceaftale

17. oktober 2018 af Steen Bachmann


Nye tal fra Dansk Industri viser, at der det seneste år er solgt 115.000 biler til private. En aktuel Analyse Danmark undersøgelse viser, at 45 pct. af disse købere ønsker en serviceaftale, men at kun en mindre andel får tilbudt en.

Høj efterspørgsel og lille udbud på serviceaftaler

"Vi ser med andre ord en høj efterspørgsel og et lille udbud. Det giver bilforhandlere og værksteder en kæmpe mulighed for at tilbyde fleksible serviceaftaler," siger Claus T. Hansen, CEO hos softwarehuset Omnicar. 

"Vi ser også, at 64 pct. af alle bilkunder vælger et andet værksted end dér, hvor de køber bilen. Det stærkeste loyalitetskort en forhandler eller et værksted kan trække er at tilbyde en langvarig serviceaftale." 

Hvad kan værkstederne bruge tallene til?

"De kan konstatere, at bilejerne prioriterer service og tillid højt, og at de er åbne for at tilkøbe langt flere services end hidtil som vejhjælp, dækopbevaring og rustbehandling. Det er aftaler, der samlet set kan bidrage til at realisere en ekstra omsætning svarende til 1,4 mia. kr. i total serviceaftaleværdi, hvis man regner med en gennemsnitlig aftalelængde på fem år."

Serviceaftale giver forudsigelige udgifter

Hvad kan forbrugeren bruge det til?

"Rigtig mange husholdninger har underskud i økonomien sidst på måneden. En serviceaftale kan give en større sikkerhed og tryghed for uforudsete udgifter."

For 25 år siden var der stor mærkeloyalitet. Hvordan ser det ud i dag?

"Bilerne i dag minder mere om mere om hinanden. Derfor bliver prisen ofte afgørende for, om en kunde vælger et brand frem for et andet. Med andre ord – bilerne i de forskellige kategorier er groft sagt ens, og derfor kommer priserne under pres. Såfremt en bilhandler har en serviceaftale, stiger sandsynligheden for et gensalg med op til 50 pct."

Hvordan kommer et bilhus i gang med at tilbyde serviceaftaler til alle kunder?

"Tal med kunderne om deres behov, og flet behovene ind i en fast månedlig aftale. Undersøgelsen fra Analyse Danmark viser, at mange kunder gerne vil se deres værksted som en nonstop-shop, der tager hånd om alle de behov, en bilejer har. Det kan være dækopbevaring, hente- og bringeservice, forårsklargøring, olieskift og service," lyder det fra Claus T. Hansen.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.