Nemlig.com investerede i en VW e-Crafter i sommer, som drives af en af varehusets vognmænd.

Dansk varehus om elvarebil: "Kunderne er glade, men rækkevidden er en udfordring"

Varehuset nemlig.com har købt en eldrevet VW e-Crafter for at teste, om den kan bruges til at levere varer til kunder. Det kan den - men kun på korte ture, forklarer direktøren

22. oktober 2019 af Steen Bachmann


Det danske online supermarked nemlig.com har et mål om at blive Danmarks mest bæredygtige supermarked. En af vejene dertil er at reducere CO2-aftrykket for virksomhedens leveringer af dagligvarer, og første skridt er introduktionen af den 100 pct. eldrevne e-Crafter.

Den store VW-varebil kom på markedet tidligere i år samtidig med søsterbilen MAN TGE som de første eldrevne varebiler i 3.500 kg-klassen. Så hvordan er de første måneder gået? Vi spørger adm. direktør og stifter af nemlig.com, Stefan Plenge.

Hvordan gik indkøringen?

"Den gik godt. Vi fik den hurtigt på gaden og gennemført de første leveringer til vores kunder, der alle har taget utrolig godt imod initiativet," siger Stefan Plenge til Bil Magasinet.

Har testet e-Crafter grundigt inden start

Kan e-Crafters batteri leve op til jeres daglige kørselsbehov?

"Det er desværre alt for lille til at kunne yde en tilfredsstillende rækkevidde for os. På en fuld opladning kører den op til 110 km, hvorfor vi kun kan bruge bilen til de korte ture, ligesom vi skal afsætte tid til ladning mellem ruterne, hvilket tager en del tid. Vi glæder os til, at varebilsproducenterne snart lancerer el-varevogne med en rækkevidde på op til 500 km pr. opladning."

Har I erfaringer med lave temperaturer?

"Nej, ikke endnu, men vi har testet bilen grundigt i opstarten, så vi føler os godt forberedte. Hvis vi får en lang og hård vinterperiode, så kan vi naturligvis blive tvunget til at lave en justering af den daglige anvendelse af bilen."


Hvad siger vognmændene?

"De har kun rosende ord til overs for komfort og køreegenskaber. Der er fantastisk stilhed i kabinen under kørsel, men vognmændene skal vænne sig til, at man ikke lige kan svinge forbi en tankstation, tanke og så være videre efter fem minutter. Heldigvis hjælper e-Crafter vognmanden med at tilpasse kørestilen, så kapaciteten udnyttes bedst muligt og sikrer, at batteriet holder længere på strømmen."

Hvordan er totalomkostningerne?

"TCO (total cost of ownership = totalomkostninger. red.) er cirka 115 pct. højere end på en almindelig VW Crafter. Vi håber derfor, at den nye regering i lyset af dens ambitiøse målsætning om at reducere Danmarks drivhusgasser med 70 pct. i 2030 vil fjerne afgiften på elbiler og andre klimavenlige biler, så disse nye teknologier bliver mere konkurrencedygtige med benzin- og dieselbilerne."

Hvad siger Bil Magasinet til e-Crafter?

I sommer fik Bil Magasinets bybud mulighed for at teste e-Crafter i løbet af en uge med budkørsel i det indre København. Her er Lasse B. Jørgensens indtryk:

VW e-Crafter
VW e-Crafter © Søren Juul

VW's kæmpe kører kun på el

Vi har vænnet os til synet af ladestandere og eldrevne køretøjers hvislen samt politikernes iver efter at gøre dem til en god forretning. De kan transportere os fra a til b, men hvornår så vi sidst en, der kunne fragte et helt heavy metal-band med udstyr?

Det har vi ikke set før, og årsagen er simpel; Elbiler har plads til passagerer og batterier, men hverken EU-paller eller basforstærkere.

I 2018 testede vi Nissan e-NV200, en lille eldreven varevogn med plads til to EU-paller og tiltænkt fragt og firmakørsel i byområder (læs testen her).

Nu er Volkswagen klar med deres bud på CO2-fri fragt i nærområdet, og til at løfte opgaven har de stillet en stor kasse til rådighed, nemlig den nye Crafter, som har fået drivlinen fra en e-Golf og derfor kaldes e-Crafter. Den er en gigant på vejen og får alt andet på B-kørekortet til at se klejnt ud.

Laster op til 1.720 kg

Afhængigt af opbygning udgør nyttelasten mellem 975 og 1720 kg I forhold til Nissan e-NV200 er den groft sagt dobbelt så stor og dobbelt så dyr. Nissanen har et varerum på 4,2 m3 og fås fra 210.050 kr. ekskl. moms, mens e-Crafter har et varerum på 10,7 m3 og en pris på 475.000 kr. ekskl. moms.

Det skal dog med, at e-Crafter er mere moderne og har automatisk nødbremse, 8" skærm med navigation og DAB-radio, stik til usb, 12V og 230V, et velfungerende bakkamera og meget mere.

VW e-Crafter
VW e-Crafter © Søren Juul


Med undtagelse af drivlinen og nogle apps i infotainmentsystemet er det en Crafter, som vi kender den – stor, praktisk og simpel i sit formsprog. Elmotoren sidder foran og yder 136 hk med et maksimalt drejningsmoment på 290 Nm, og når man vrider det gennem "gearkassen" med ét trin, rammer den en topfart på 90 km/t. Batteriet kan lades helt op på fem timer og 20 minutter i normalt ladestik (7,2 kW).

Kabinen er solid og ikke for fin til værktøj og snavset tøj, og her er optimalt placerede kopholdere – ligesom det skal være i en varevogn. Komforten er ok, førersædet fås med individuel affjedring, som kan anbefales, da undervognen, tynget af den ekstra vægt fra batterierne, kæmper med vejbump og pludselige stød.

Elmotor giver kvikt antrit

Køreegenskaberne er ikke specielt stimulerende. Afsættet fra e-Golfen leverer faste, men ikke voldsomme, accelerationer, hvilket er fint med størrelsen taget i betragtning, for det er i sidste ende også udfordringen.

Spejlene er gode, bakkameraet leverer bredt udsyn bagtil, nærmest i fugleperspektiv, men det er stadig en stor kasse at flytte rundt på, så det kræver ekstra opmærksomhed på snævre gader og gennem porte i gamle bydele.

Størrelsen og den relativt korte rækkevidde tynder en smule ud i, hvem der kan have brug for en e-Crafter i stedet for en lille varevogn. Bevares, VW er klare omkring, at den skal bruges til nærtransport i byområder og ikke lange ture på motorvejen, hvor vi ved at elbiler generelt kæmper med at holde rækkevidden.

VW e-Crafter
VW e-Crafter © Søren Juul


VW har opgjort rækkevidden til 173 km ifølge NEDC-normen, hvilket de vil fnise ad i plug-in-hybrid-klubben.

Som modsvar har man lavet en undersøgelse blandt 210.000 af VW's såkaldte "køreprofiler" og nået frem til en konklusion, som siger, at de fleste chauffører kører mellem 70 og 100 km i deres varebil om dagen. Derfor må 173 km være nok – hvor langt kører din varebil om dagen?

Det er begrænset, hvor spontan man kan være med en e-Crafter, men med mod på lidt planlægning kan den være en løsning for transportvirksomheder og kurerer med behov for at fragte kort, men stort på et B-kørekort.

VW e-Crafter

Opbygning
Tresædet kassebil, elmotor, litiumbatteri, forhjulstræk, ét gear

Drivline
Elmotor 136 hk/290 Nm
Batteri 35,8 kWh
Ladetid 7,2 kW: 5,2 timer

Præstationer
Topfart 90 km/t
Rækkevidde 170 km (NEDC)

Dimensioner
Køreklar vægt 2562 kg
Lasteevne 1720 kg
Varerum 10,7 m3

Pris
475.000 kr. ekskl. moms

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...