Dagbog: Sådan er det at køre 3 døgn i en Audi e-tron under modeugen

Det er anderledes at køre elbil, hvilket redaktionens yngste medlem finder ud af, da han pludselig sidder bag rattet af en Audi e-Tron, han skal køre tre døgn i under modeugen i København

14. februar 2020 af Lasse Boye

Modeugen, set fra en Audi e-tron

På en kold tirsdag formiddag i januar, holder ca. 40 biler og to busser op og ned af Bredgade, nær Odd Fellow Palæet i Indre København. En af årets to modeuger netop blevet sat i højeste gear og snart vil de ca. 40 biler og 2 busser, i ukoordineret facon, forsøge at afhente modepersoner, hvorefter at fragte dem til næste show på programmet. Det er lige her, man ikke har lyst til at sidde bag rattet i en ny Audi til lidt over 1 mio., men det gør jeg altså og så har den tilmed ingen sidespejle.

Læs mere om Audi og fremtidens elbiler i Bil Magasinet! Tegn et abonnement hér! Det tager kun 2 minutter og koster 99 kr.! 

Vi har flettet pjalterne sammen med vores kollegaer fra modebladet Costume og har i sinde at gennemføre dette selvudnævnte ”mode rally” som består i 400-500km kørsel i Storkøbenhavn, pakket ned på tre dage, hvor vi kan få mulighed for at teste af, hvordan det er at køre intensivt i en elbil. Køretøjet er en Audi e-tron 55 Quattro, og det er en bil, som får positiv opmærksomhed fra Gucci-segmentet i 2020.

Vi har lavet en 3-dages dagbog om oplevelsen herunder!

Dag 1 i Audi e-Tron

Første dag på ruten starter omkring middag, der er lagt program fra 11:30 til 19:00 og jeg kan se frem til en mild start, da dette også er den korteste dag på programmet. Jeg tjekker bilens rækkevidde, som siger 207 km, hvilket burde være mere end nok, eftersom prognoserne siger, at der skal køres ca. 50km i dag. 

Første indtryk bag rattet er, at Audi er gået all-in på infotainment her, den digitale instrumentering består i en stor skærm bag rattet, som er skarp og hurtig. Men der er også to ekstra skærme i kabinen, som vi ikke har set før. Testbilen er nemlig udstyret med et lille stykke teknologisk avantgardisme i form af de såkaldte ’virtuelle sidespejle’. 

Læs mere om Audi og fremtidens elbiler i Bil Magasinet! Tegn et abonnement hér! Det tager kun 2 minutter og koster 99 kr.! 

Det betyder, at man har skiftet de traditionelle sidespejle ud med to bagvendte kameraer, der via de 2 skærme, som sidder i øverste hjørne af sidedørene skal orientere chaufføren om, hvad der sker bag vognen. Det ligner et rumskib, specielt når det er mørkt udenfor, men man fristes også til at spørge; hvis det ikke var i stykker, hvorfor så prøve at fikse det? Som sagt, har vi kørt ruten før og været meget tilfredse med helt normale sidespejle.

Dag 2 i Audi e-Tron

Førstedagen gik legende let, og jeg var heldig at finde en ladestander tæt på min hoveddør på Vesterbro. Rækkeviden siger 208km inden start, så ladestanderen har gjort sit arbejde. Da gårsdagen sluttede, havde vi kørt 54km, mens rækkeviden var gået fra 207km til 95km, altså langt fra en præcis prognose.

Omtrent 15 modeshows og 12 timers blandet bykørsel senere er dagen ved at være omme. Audi e-tron har igen leveret varen, holdt kabinen i subtropisk klima, afspillet spotify playlisten i fuld surround og sørget for, at de farverige damer har nået alle deres aftaler samt omveje for at ramme de helt rigtige kaffebarer. 

Læs mere om Audi og fremtidens elbiler i Bil Magasinet! Tegn et abonnement hér! Det tager kun 2 minutter og koster 99 kr.! 

Vi er ikke de eneste, som kører på el denne gang, det vrimler med Renault Zoe’er fra GreenMobility og de bliver kørt af unge mennesker, som tilsyneladende ikke regner med at der også er en dag i morgen. I den anden ende af karavanen er to styk Mercedes-Benz EQC, som er direkte konkurrenter Audi e-tron. Dagen er omme, der er tilbagelagt ca. 100 km og da jeg sætter e-tron i ladestanderen, inden jeg falder om på sofaen, siger rækkeviden 39 km. 

Dag 3 i Audi e-Tron

Skæbnen er imod mig, da jeg på tredjedagen støder jeg på en uventet problematik: Ladestanderen hvor e-tron er overnattet, har ikke leveret den mængde kWh, den burde. Der kan have været en fejl på den. Jeg kan have overset en meddelelse fra bilen. Jeg kunne have dobbelttjekket med Audi’s e-tron app. Men det gjorde jeg ikke, og situationen er nu den, at rækkevidden efter 12 timer i normal ladestander kun er gået fra de 39 km til 97 km. Med de tvivlsomme prognoser for den reelle rækkevidde, bliver det nødvendigt at finde en hurtiglader og på en eller anden måde forlænge rækkeviden, imens Costume-damerne er til tøj præsentation. De første nervøse sveddråber dukker frem på panden og klokken er ikke engang 8. Step 1 er at sætte e-tron i ’Range mode’ det minimerer strømforbruget fra klimaanlægget og begrænser diverse energitunge funktioner.

”Det har vi ikke tid til” siger damerne fra bagsædet, når jeg foreslår at lade bilen stå i hurtiglader i en time, imens de er til næste show. Ok, så jeg må sjat-lade den i hurtiglader af CCS-typen, som leverer 50kWh, da de normale Type 2-ladere, kun kan levere 11-43kWh. Heldigt for tidsplanen viser Clever app’en også om en hurtigladestander er ledig eller ej og jeg lykkedes med at finde en på Amager, relativt tæt på, hvor damerne nu skal til show. 13 minutter og 26 sekunder bliver det til og på den tid får jeg 10,7kWh igen på batteriet, det munder ud i ca. 45km ekstra på rækkevidden og den overhængende fare for at løbe tør forsvinder, men kun for en stund, da klokken er 12, og der stadig er program til kl. 21. 

Konklusion på 3 dage i en Audi e-tron

Da den skæbnesvangre dag er omme, har jeg på 3 dage i alt tilbagelagt 478,2 km i København. Jeg har været i en hurtiglader hele tre gange, af 10-15min, som har givet mig 45-50km ekstra pr. gang. Kunne det have været undgået? Ja. Er det sket før, og kommer det til at ske for andre efter mig? Ja. 

For selv om man køber en e-tron er der altså stadig ingen garanti for, at man undgår stressede lade-situationer. Det har været en fornøjelse at opleve Audi’s MMI og de 5 skærme i kabinen. De virtuelle sidespejle skal ses som et valg mellem traditionelle, fuldt funktionelle sidespejle og en lidt dyrere, mindre brugbar, men til gengæld sej måde at orienterer sig bagud. 

Læs mere om Audi og fremtidens elbiler i Bil Magasinet! Tegn et abonnement hér! Det tager kun 2 minutter og koster 99 kr.! 

Køredynamikken vil jeg ikke dykke for langt ned i, det er et chassis i SUV-udformning med en vægt på lidt over 2,5 ton, og da alt styring foregår via ledninger og elektronik, får man ikke megen feedback fra vognen. Den leverer et fantastisk, lineært skub når man smækker pedalen i gulvet og slipper de 408hk og 664nm løs, men det er alt, hvad vi får som bil-entusiaster. Resten handler om komfortabel, lydløs transport, og hvis man synes, det lyder spændene, er Audi e-tron 55 Quattro helt klart værd at tjekke ud. 

Husk e-tron appen! Så du kan overvåge og planlægge til kørsel, for det skal man altså stadig, hvis man skal nå det hele i en elbil.   

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...