Cupra Leon 1,4 TSI e-Hybrid Sport Tourer
Cupra Leon 1,4 TSI e-Hybrid Sport Tourer

Cupra Leon kører på 19" alu og har unikke kobberfarvede detaljer, full LED-lys og meget mere som standard.

© Søren Juul

Cupra Leon vil så gerne være en GTI... men det er den altså for tyk til

Cupra's nye stationcar med kobberfarvede detaljer og voldsom (falsk) motorlyd kører og styrer sportsligt, men plugin-hybriden kæmper mod sin høje vægt

23. februar 2021 af Steen Bachmann

Hvad er det for et mærke?

Cupra er et nyt spansk bilmærke ejet af Seat. De to mærker arbejder tæt sammen, og i starten er nogle af Cupra's modeller modificerede Seat-modeller frem for selvstændige modeller. Det er tilfældet for testbilen, som er en Seat Leon stationcar, der har fået den helt store tur hos Cupra.

Den nye organisation bag mærket har specialuddannede sælgere hos udvalgte Seat-forhandlere med særlige Cupra-corners. Det skal gerne være en anderledes oplevelse at købe en Cupra end eksempelvis en Seat i Danmark.

Hvad er det for en bil?

Cupra Leon 1,4 TSI e-Hybrid Sport Tourer står for en stationcar i mellemklassen med drivline fra Golf GTE. Det vil sige 1,4-liters turbobenziner med integreret elmotor, 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse, 12,8 kWh opladeligt lithium-batteri under gulvet i bagagerummet og forhjulstræk.

Kælderen i bagagerummet er fyldt med batterier, men herudover er her et regulært bagagerum på 470 liter. Den almindelige Seat Leon stationcar med kælder har et bagagerum på 620 liter.

Hvad har den af drivline?

Plugin-hybriddrivlinen fra Golf GTE har her en systemydelse på 245 hk og et maksimalt moment på 400 Nm. Det rækker til elektrisk kørsel på 52 km i WLTP-normen og 0-100 km/t på 7,0 sek. Topfarten er 225 km/t. 

Cupra Leon 1,4 TSI e-Hybrid Sport Tourer
Cupra Leon 1,4 TSI e-Hybrid Sport Tourer


© Søren Juul

Følger der udstyr med Cupra Leon?

Ja! Der var en bekendt, der kaldte det en Brian-bil i løbet af testugen på grund af den drabelige front og de mange kobberfarvede detaljer – det er da heller ikke en diskret bil med de store 19" fælge.

Det tykke rat har varme, her er diverse glossy aluminiums-detaljer og lækker ambient belysning som i VW*s nye elbiler, hvor lys bruges aktivt også inde i bilen.

Her er digitale instrumenter, stor skærm i midten, god lyd, 3-zone klima, skålformede sportsstole for med god komfort, alu-pedaler og vildt meget mere. Den er proppet med udstyr.

Er den til at holde ud at køre i?

Ja, absolut, Cupra Leon kører endnu bedre end den almindelige Seat Leon, og det gælder også stationcaren (Sport Tourer). 

Prisen er 339.990 kr., hvilket er 40.000 kr. mere end end Seat Leon st.car plugin-hybrid med kun 204 hk. Prisen for testbilen ser derfor rimelig ud.

Cupra Leon 1,4 TSI e-Hybrid Sport Tourer
Cupra Leon 1,4 TSI e-Hybrid Sport Tourer © Søren Juul

Hvad er problemet?

Det er overvægt. Hvorfor det nu skulle være et problem i en bil med 245 hk, kan du læse om i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Tjek tilbuddet på at få 2, 3, 6 eller 12 numre af det trykte Bil Magasinet direkte ind af din brevsprække

Cupra Leon 1,4 TSI e-Hybrid Sport Tourer
Cupra Leon 1,4 TSI e-Hybrid Sport Tourer

Batteriet bor i kælderen under gulvet. Bagsædet kan lægges ned, så man får et helt fladt gulv.

© Søren Juul

Direktøren for Cupra forklarer

Hvordan fortæller man om et nyt brand, som ingen kender?

“Det er en stor opgave, fordi Cupra tidligere har været så tæt forbundet med Seat, og til dels stadig er det. Vi har jo indgået et samarbejde med Jan Magnussen, som skal kickstarte Cupra i Danmark. Han står på mange måder for meget af det, vi gerne vil udstråle. Formentor er samtidig en virkelig god spydspids til en kickstart. Det er en virkelig fed bil, som du ikke kan finde lignende i samme prisklasse,” siger Christian Kynding, direktør for Cupra og Seat i Danmark.

Hvor stor betydning har det for fortællingen, at det er et selvstændigt brand?

“Det er på mange måder hele fortællingen. Det er klart, at vi ikke kommer uden om relationen til Seat, og det er heller ikke planen. Omvendt er det vigtigt for os at fortælle, at Formentor er en Cupra-eksklusiv og ikke “bare” en hidsig Seat. Vi sælger Cupra fra vores allerede eksisterende Seat-forhandlere, men det skal gerne være en anderledes oplevelse at købe en Cupra end en Seat,” siger Christian Kynding.

Hvad er planen i Danmark?

“Vi forventer at sælge 1.200 Cupra-biler i Danmark i 2021 mod 120 i 2020. Vi vil blandt andet tidoble salget ved at udvide vores forhandlernetværk fra tre til 15 forhandlere. Formentor er spydspids, men i 2021 kommer også el-Born; en elektrisk GTI med over 200 hk. Så Cupra er ikke kun til benzinfolket.”

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...