Vildt! Her er listen over bilfabrikker, som nu indstiller produktionen af biler

Flere af de store fabrikker er allerede lukket, mens mange andre varsler lukninger indenfor meget kort. Få det store overblik i artiklen hér!

18. marts 2020 af Christian Birkekvist

Opdateret: Tesla og Skoda lukker ned midlertidigt

Tesla udtrykker i en pressemeddelelse, at de tilstræber at følge retningslinjer og lovgivning, og derfor har de fortsat produktionen med de nødvendige sikkerhedshensyn. Men nu konkluderer de, at det har ført til udfordringer for deres medarbejdere, deres familier og Tesla’s leverandører. 

På baggrund af udfordringerne har Tesla derfor valgt at lukke ned midlertidigt for deres fabrik i Fremont, USA frem til 23. marts. For stadig at kunne yde support til deres biler og energitjeneste, vil helt grundlæggende operationer fortsat blive udført. 

Situationen er den samme i New York, hvor Tesla’s Gigafactory også lukker ned midlertidigt med undtagelse af grundlæggende funktioner. De resterende faciliteter, herunder fabrikken i Nevada og service af deres Supercharging netværk, vil fortsat være i funktion og arbejdet stopper altså ikke her.

Skoda lukker sine fabrikker i Tjekket ned i to uger for at reducere spredningen af coronavirus. Fabrikkerne i Mladá Boleslav, Kvasiny og Vrchlabí lukkede ned den 19. marts kl. 22 og starter produktionen igen den 6. april. Alene i Tjekkiet er der tale om 37.000 medarbejdere hos Skoda, som derfor føler et ansvar for at mindske spredningen af coronavirus. 

Skoda-forhandlere og -værksteder i Danmark vil fortsat holde åbent og følge myndighedernes opdaterede retningslinjer. Hvis produktionsstoppet har betydning for leveringstiden på en bil man har købt, vil man blive kontaktet af sin forhandler. Skoda’s produktionsstop får ingen betydning ved køb af lagermodeller eller service/reparation af deres nuværende Skoda.

“Vi holder åbent med respekt for sundhedsmyndighedernes retningslinjer i forhold til coronavirus, og vi er fortsat parate til at hjælpe kunder i salgslokalet og på værkstedet, ligesom vi er klar ved telefon, mail og chat,” siger Skoda Danmarks direktør, Michael Ebeling.

En ny hverdag

Verdenssituationen er en anden end den var for bare et par uger siden. Coronavirussen har på kort tid bredt sig til hele kloden. Kina og Italien er hårdest ramt i øjeblikket.

Det har tvunget regeringer verden over til at træffe ekstreme beslutninger, men også mange virksomheder er vågnet op til en ny hverdag – ikke mindst dem indenfor bilbranchen. 

Pandemiens hærgen har rystet bilindustrien i dens grundvold. Flere fabrikker har besluttet at suspendere alt arbejde. Læs med herunder og find ud af, hvordan coronavirussen har påvirket de enkelte bilproducenter.

PSA og FCA stopper arbejdet indtil 27. marts

Den franske koncern PSA, der ejer Peugeot, Citroën, DS og Opel, har meldt ud, at de vil lukke ned for deres fabrikker i Frankrig, Tyskland, Portugal, Storbritannien, Slovakiet og Spanien. PSA er midt i en fusion med FCA, der følger trop. 

FCA koncernen ejer Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, Dodge, Jeep, Maserati og Ram. For at beskytte sine ansatte, har FCA valgt at stoppe produktion på deres fabrikker både indenfor og udenfor Italiens grænser. De suspenderer al aktivitet på deres fabrikker i Cassino, Grugliasco, Melfi, Pomigliano d'Arco og Torino (Fiat’s hovedkvarter). 

FCA stopper også produktionen på deres fabrik i Kragujevac, Serbien, hvor Fiat 500L minivan bygges. De lukker også midlertidigt fabrikken i Tychy, Polen ned, hvor de normalt bygger Fiat 500 og Abarth 500 sammen Lancia Ypsilon. 

Suspenderingen af al arbejde vil ifølge PSA og FCA vare indtil 27. marts. En beslutning, som de også har truffet hos den italienske producent af superbiler, Ferrari. Her vælger man også at lukke ned indtil 27. marts. 

VW-koncernen suspenderer produktion i hele Europa

Den Wolfsburg-baserede bilproducent, VW, har annonceret, at de vil stoppe al produktion i Europa midlertidigt på grund af coronavirus, der allerede har tvunget adskillige bilfabrikanter i knæ i Europa og Asien. Den tyske koncerns driftstop vil blive inddelt i to trin:

“Vi stopper produktionen på vores spanske fabrikker, Setubal i Portugal, Bratislava i Slovakiet såvel som Lamborghini og Ducati fabrikkerne i Italien inden udgangen af denne uge. De fleste af de andre tyske og europæiske fabrikker begynder at forberede sig på at stoppe produktionen, sandsynligvis i to uger. De individuelle brands vil informere om driftsplaner snarest muligt,” fortæller VW i en pressemeddelelse.

I mens dette foregår i Europa er VW dog langsomt ved at genoptage deres produktion i Kina. “Produktionen i Kina er genoptaget med undtagelse af fabrikkerne i Changsha og Ürümqi,” udtaler VW-direktør, Herbert Diess.

Toyota indstiller produktion i hele Europa

Efter coronavirussens indtog i Europa, har den japanske bilproducent nu valgt at indstille al produktion på sine europæiske fabrikker. Det sker af hensyn til medarbejderes og samarbejdspartneres sikkerhed. 

Beslutningen er baseret på anbefalinger fra myndighederne, ligesom deres fremtidige beslutninger også vil være, oplyser Toyota. Der er tale om en gradvis lukning af produktionen af deres biler, motorer og gearkasser på fabrikker i Europa, gældende fra 18. marts 2020. 

Det omfatter fabrikkerne i Onnaing i Nordfrankrig, Burnaston og Deeside i England, Kolin i Tjekket (fra 19. marts 2020), Walbrzych og Jelcz-Laskowice i Polen, og Sakarya i Tyrkiet (fra 21. marts 2020).

Ford lukker ned i Valencia efter tre er diagnosticeret med Covid-19

Efter at tre medarbejdere er blevet testet positive for coronavirus på Ford’s fabrik i Valencia, har de valgt at lukke fabrikken ned i mindst en uge.

“Vi har haft tre sager med Covid-19 på Ford Valencia fabrikken i løbet af de sidste 24 timer,” har en talsmand fra Ford udtalt. “Vi tager affære ved at følge de etablerede protokoller, herunder identificering og isolation af alle medarbejdere, der har haft tæt kontakt med de smittede personer. Vi vil tage de nødvendige skridt for at minimere risikoen ved denne situation.”

Fabrikken i Valencia er en af Ford’s største udenfor Nordamerika. Her samler de 400.000 biler årligt, inklusiv Mondeo, S-Max, Galaxy og Kuga. Der er over 7.000 medarbejdere på fabrikken.

Den amerikanske bilfabrikant oplyser også, at de vil tage de nødvendige forholdsregler for at beskytte “medarbejdere, forhandlere, kunder, leverandører og andre interessenter. Resultatet er, at en stor del af Ford’s globale arbejdsstyrke, nu får besked på at arbejde hjemmefra, hvis de kan.

Rolls-Royce lukker også sin fabrik i England

Senest har det tyskejede Rolls-Royce nu også været ude og sige, at de suspenderer alt arbejde på fabrikken fra d. 23. marts og to uger frem. 

Fabrikken ligger i den britiske by Goodwood. 

UAW presser amerikansk bilindustri

Til trods for de mange lukninger i Europa, står der stadig masser af folk ved de amerikanske monteringsanlæg i Detroit, klar til at spytte flere biler ud. Den amerikanske autobranches fagforening UAW (United Auto Workers) er alt andet end begejstret for det. 

Fagforeningen presser på, for at få lukket bilfabrikkerne i Detroit, der er hovedsæde for amerikansk bilindustri. Formanden for UAW, Rory Gamble, har sendt et brev ud til medlemmer og personale, hvor han forklarer at fagforeningen vil anmode om en to-ugers lukning baseret på information og retningslinjer fra CDC (Centers for Disease Control) og WHO (World Health Organization). 

Anmodningen kom ud søndag og blev efterfølgende afslået af bilfabrikanterne. Gamble har udtalt til Automotive News at fagforeningen vil “tage samtalen til et nyt niveau,” hvis der er bekymringer om, at arbejdere ved samlebåndet ikke er tilstrækkeligt beskyttet. Hvad det helt præcist betyder, må tiden vise.

Vi vil opdatere denne artikel løbende med nyt! Følg med på bilmagasinet.dk eller vores Facebook-site! 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...