© mmm.dk

Caramba sparede kunde for gigantisk regning

Fastgroede dieseldyser kan koste kassen i reparation, så prøv først en gang Caramba, lyder det fra værksted

7. november 2010 af Steen Bachmann

Mange værkstedsejere kender til situationen, hvor man midt i arbejdet på den bil, der er blevet indleveret til service, må ringe til kunden med den nedslående besked om, at det bliver en dyrere omgang end lovet. Fordi noget uforudset er opstået, som ikke kan klares med almindelig service, men kræver udskiftning af en større eller ofte meget dyr del.

Sådan en episode oplevede Jesper Hansen fra O.H. Auto i Them ved Silkeborg for nylig. Et dyse sad urokkeligt fast på topstykket af den dieselbil, han arbejdede på. Men inden han tog kontakt til kunden for at give ham den nedslående besked, valgte han at ringe til en kollega med erfaring i det pågældende bilmærke.

”Min kollega fortalte mig, at han havde fået fat på en dåse Caramba EDI-løsner, og at jeg skulle prøve det,” fortæller Jesper Hansen. ”Jeg fik en ekstra dåse af ham, og det viste sig, at jeg kunne få den genstridige dieseldyse fri ved at bruge den.”

Koks og sod får dysen til at sidde fast
Dieseldyser, der sidder urokkeligt fast, er ikke noget ukendt fænomen på landets værksteder. Er der bare den mindste ujævnhed eller utæthed ved kobberskiven mellem topstykket og dysen, kan sod og koks fra forbrændingen stille og roligt finde vej, sætte sig alle steder og gøre det umuligt på normal vis at få dysen skruet løs.

”Normalt går dysen i stykker, og det er jo i sig selv dyrt nok, når en ny dyse koster mellem 2.500 og 3.000 kroner, men i værste tilfældet kan man også ødelægge topstykket, og så begynder kasseapparatet for alvor at tælle,” siger Jesper Hansen.

”Min kollega havde i telefonen betegnet det som et vidundermiddel, og efter at jeg prøvede det på min kundes bil, må jeg give ham ret. Jeg endte til sidst med at få dysen fri, uden at hverken den eller topstykket blev ødelagt. Det gav naturligvis et par ekstra timer på regningen for kunden, men dem betalte han glædeligt, da jeg fortalte, at vi havde sparet ham for en udgift på mere end 20.000 kroner, ligesom han kunne få bilen igen samme dag.”

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...