BMW: "Det er altså ikke særlig smart at forbyde visse teknologier"

Chefen for BMW i Mobility forklarer, hvorfor det er bedre at bruge gulerod end forbud, når man vil skubbe et marked i en bestemt retning

9. oktober 2019 af Steen Bachmann


BMW vil have en million elektrificerede biler på de europæiske veje i 2021, så de har travlt – i dag kører der nemlig kun 320.000 af mærkets biler med kabel. Bil Magasinet møder chefen for BMW i-Mobility, dr. Robert Irlinger, for at høre, hvad planen er.

Den nye danske klimaminister har været i Bruxelles for at høre, om hans regering kan forbyde visse teknologier. Det fniser vi af, men hvad siger BMW?

"I Tyskland har vi den samme diskussion med SUV'er, som nogle vil forbyde i byer. Vores holdning er, at det ikke er en frugtbar vej at forbyde visse teknologier. Man kommer længere med at opstille grænser for for eksempel CO2-udslip og så lade markedet bestemme. Man kunne sige, at en SUV med forbrændingsmotor ikke må køre i byer. Der har vi for eksempel en BMW X5 plugin-hybrid, der kan køre 80 km på strøm, så den vil kunne leve op til en regel om lokal nulemission allerede i dag. BMW ser ikke en fremtid med én teknologi, men mange," siger dr. Robert Irlinger.

Vi møder dr. Robert Irlinger på BMW's stand på den store IAA-udstilling i Frankfurt.

© S. Bachmann


Hvornår kommer vi op på 500 km, så vi kan diskutere andet end rækkevidde?

"Det vil tage nogle år, fordi teknologien stadig er ny. Der vil stadig være nogle få specifikke brugere, der kører meget langt, og for hvem det vil være besværligt at køre elbil. Det er derfor, vi satser på hele paletten fra diesel, benzin, brint, hybrid, plugin-hybrid og rene elbiler. Vores strategi er, at det skal være op til kunden at vælge."

Kan I hjælpe jeres elbilkunder med at skaffe grøn strøm?

"I Tyskland har vi partnere som Grünstrom, der kan hjælpe, og der er lignende tiltag på vej i andre lande. BMW leverer jo ikke strøm, men vi ved, at vore kunder er meget interesserede i at købe grøn strøm."

Kunder efterspørger rækkevidde

Hvordan balancerer BMW rækkevidde i forhold til ladetid?

"Det vigtigste lige nu er rækkevidden, for det er det, kunderne spørger efter. Den lille i3 er udviklet til megabyer, hvor rækkevidden ikke er så afgørende, men kommende elbiler som BMW iNext skal gerne kunne køre op mod 600 km. Kunderne er ligeglade med antal kilowatt, men går op i hvor lang tid, det tager at lade bilen til 80 pct. Det må højst tage 30 minutter. Vores næste elbil bliver den nye i3, der vil kunne lade med 150 kW. I 2021 følger sportsvognen BMW Vision M, der vil kunne lade betydeligt hurtigere."

BMW Concept 4 varsler en ny 4-serie, der forventes i 2020 som blandt andet plug-in hybrid.


Når man kører elbil, vænner man sig til at skulle lade, men som sales point er rækkevidden stadig vigtig?

"Ja, den er meget vigtig. I virkeligheden har langt de fleste kun brug for at køre lange ture få gange om året, men her skal vi alligevel kunne tilbyde lynladning. Det er vigtigt for vore sælgere at hjælpe med at finde den rette ladeløsning til hver enkelt kunde."

Få kunden ud at køre i bilen

Tager det længere tid at sælge en elbil?

"Ja, det gør det. Vore kunder til elbiler har brug for mere support og hjælp i starten, fordi det er nyt for mange. Selve monteringen af en hjemmelader er lowtech og ikke mere kompliceret end at montere en varmepumpe."

Hvad er det vigtigste for salget?

"Det er at få kunden ud at køre i bilen. Vi har en omfattende efteruddannelse af sælgere, fordi kunderne har flere og andre spørgsmål. Har kunden prøvet bilen, er det meget lettere at gå videre i salget. De nemmeste kunder er ejere af en plugin-hybrid, der er vant til at køre elektrisk. De kommer ofte for at bytte til en fuldt eldrevet bil."

For fire år siden handlede alt om selvkørende biler på udstillingen i Frankfurt, men i år er der ingen, der taler om det - udover BMW?

"Måske er det, fordi vores konkurrenter endelig har nogle elbiler at vise frem!".

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...