Mazda og andre producenter med konventionelle forbrændingsmotorer kan få problemer med at overholde de nye CO2-grænser. PSA-koncernen er en af de europæiske producenter, der er tættest på at et gennemsnitligt CO2-udslip på 95 g/km.

© Søren Juul

Bilproducenter risikerer gigantiske CO2-bøder fra nytår

Fra nytår kommer det til at koste bilproducenter kassen at udlede for meget CO2. Konsulenthuset KPMG vurderer, at turbulensen kan give diesel et uventet comeback

8. oktober 2019 af Steen Bachmann


Knap tre måneder efter Dieselgate brød ud i september 2015 vedtog EU-Parlamentet nye regler for CO2-udslip fra køretøjer. Det skete som et modsvar til Dieselgate på vegne af de europæiske forbrugere, og det er de regler, der træder i kraft til nytår.

De nye regler er ekstremt komplicerede og lægger sig som et tungt tæppe over den i forvejen ekstremt komplicerede danske lovgivning for bilafgifter.

"Vi kender den danske lovgivning for bilafgifter ret godt og må medgive, at den er kompleks. Når man så lægger en lige så kompliceret EU-lovgivning oven i, er det let at blive forvirret. Men det er trods alt vigtigt at pointere, at det er EU, der driver den grønne omstilling lige nu," siger Jacob Skjærris, senior automotive manager, KPMG Acor Tax.

De nye CO2-grænser vil ifølge en aktuel KPMG-rapport få omfattende betydning for den europæiske bilindustri fra købere af biler, forhandlere og værksteder til selve produktionen og vilkårene for underleverandører af for eksempel gearkasser.

Grundlæggende elektrificering af biler

EU presser på for en grundlæggende elektrificering af biler for at gøre dem mere miljøvenlige.


Biler kun med benzinmotorer kan blive udstødte, mens dieselbilen kan få en uventet renæssance på grund af den fine udnyttelse af brændstofenergien og avancerede metoder til rensning af udstødningsgassen.

Ifølge KPMG vil de nye bøderegler betyde, at producenterne flytter store dele af produktionen over til den væsentligt dyrere hybrid- og elteknologi, mens helt billige bilmodeller med traditionelle benzin- og dieselmotorer droppes.

KPMG nævner ingen bilproducenter eller mærker, men det er for eksempel Renault's gamle 1,6-liters benziner uden trykladning, der indtil fornylig var på programmet i blandt andet Dacia's modeller. Den bliver erstattet af en mindre – men dyrere – turbobenzinmotor med et lavere CO2-udslip.

Mazda 6 fås aktuelt med benzin- og dieselmotorer med et CO2-udslip fra 141 g/km. En bilproducent må gennemsnitligt højst udlede 95 g/km fra 1. januar 2020 for at undgå bøder fra EU.

© Søren Juul


Da elbiler tæller dobbelt i CO2-regnskabet, har producenter som Skoda og VW mere end travlt med at få så mange elbiler på gaden som muligt – vel at mærke som indregistrerede nye biler i EU.

Er pludseligt blevet populær

Det mærker de hos delebilstjenesten Green Mobility, der har base i København og lejer elbiler ud på minutbasis via en app i byer som København, Oslo, Göteborg og Malmø. Aarhus støder til inden længe, og selskabet er også ved at etablere sig i Gent, Bruxelles, Antwerpen, Leeds, Manchester og Liverpool.

Hos Green Mobility står telefonen ikke stille ret længe af gangen, for de er svært populære for tiden.

"Vi er en nem afsætningskanal for større partier elbiler for både europæiske og amerikanske bilproducenter," fortæller adm. direktør Henrik Isaksen.


"Vi oplever stor interesse fra bilfabrikkerne om øget samarbejde om salg af elbiler. Jeg tror så, at fabrikanterne bliver endnu mere desperate næste år, for dér bliver bøderne sendt ud. Bilbranchen er bygget således, at de ofte glemmer at se på den lange bane, så når bøderegnen kommer, vil det blive endnu mere presserende for dem at sælge elbiler. Den dialog, vi har nu med branchen, er intens. De vil have en kontrolleret afsætningskanal med stordriftsfordele," siger Henrik Isaksen.

Eftertragtede flådekunder

Jacob Skjærris fra KPMG forklarer bilbranchens incitament til at bruge flådekunder som Green Mobility:

"De fleste kunder fokuserer på deres behov og pengepung ved anskaffelse af bil, og ifølge vores analyser er det stadig kun et mindretal på 12 pct., der overvejer en elbil som deres næste bil. Da elbiler indtil videre er dyrere at producere, så er de også stadig afhængige af statsstøtte for at være konkurrencedygtige. Derfor kan flådekunder med grøn profil som danske Green Mobility og det BMW-ejede DriveNow være oplagte for producenterne at bruge for at skubbe miljøvenlige biler ud i markedet," lyder det.

Hvem skal betale regningen?

Hvem skal betale for de høje EU-bøder og dyrere elektrificerede biler? En del af udgifterne til udvikling og kommende bøder fra EU kan blive sendt videre til kunderne, vurderer KPMG. Det kan slå ekstra hårdt i Danmark på grund af de høje bilafgifter.

Det er De Danske Bilimportører uenige i: Hvis en producent sætter priserne op, vil kunderne gå til en anden, som ikke gør det, lyder meldingen fra adm. direktør Gunni Mikkelsen.

De nye regler træder i kraft 1. januar 2020.

Peugeot 508 fås med diesel- og benzinmotor med et CO2-udslip fra 123 g/km. I løbet af foråret kommer der en eldrevet Peugeot 208 til Danmark, der skal sænke mærkets gennemsnitlige CO2-udslip. Elbiler tæller dobbelt ifølge de nye CO2-regler.

© Søren Juul

Sådan er reglerne

Efter dieselgate i 2015 vedtog EU-politikerne i december 2015 mere restriktive CO2-grænser ved COP21.

Fra 2021, med indfasning fra januar 2020, skal grænsen for den gennemsnitlige CO2-udledning fra nye køretøjer være 95 g/km målt i NEDC-normen.

Målet for hver bilproducent beregnes ud fra en gennemsnitlig vægt på køretøjer, så producenter af tungere køretøjer tillades højere grænser.

Hvis den gennemsnitlige CO2-udledning overskrides, skal producenten betale en bøde for hvert køretøj, der indregistreres i EU.

Fra 2020 og frem er bøden 95 euro pr. gram CO2 ganget med det årlige antal af nye køretøjer registreret af producenten.

Hvis den gennemsnitlige udledning på 95 pct. af en bilproducents køretøjer ligger for eksempel 12 gram CO2/km over grænsen, og producenten sælger en mio. biler i EU, så er bøden fra EU:

12 g x 95 euro x 1.000.000 biler = 1,14 mia. euro (dvs. over 8 mia. kr.).

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.