Range Rover Sport TDV6 HSE aut.
Range Rover Sport TDV6 HSE aut.

Land Rover er et af mange bilmærker, der kommer med elektrificerede versioner af eksisterende og nye modeller i 2020.

© S. Bachmann

Bilimportører om nye CO2-regler: "Nej, biler bliver ikke dyrere"

Elektrificerede biler er dyrere at bygge, så hvem skal betale for det? Det bliver i hvert fald ikke forbrugerne, svarer De Danske Bilimportører

18. oktober 2019 af Steen Bachmann

Sidste uge skrev bilmagasinet.dk om de nye CO2-grænser, der ifølge en aktuel KPMG-rapport vil få omfattende betydning for den europæiske bilindustri.

Bilproducenter risikerer gigantiske CO2-bøder fra nytår

Biler kun med benzinmotorer kan blive udstødte, mens dieselbilen kan få en uventet renæssance på grund af den fine udnyttelse af brændstofenergien og avancerede metoder til rensning af udstødningsgassen.

Flytter produktionen til elektrificerede biler

Ifølge KPMG vil de nye bøderegler betyde, at producenterne flytter store dele af produktionen over til den væsentligt dyrere hybrid- og elteknologi, mens helt billige bilmodeller med traditionelle benzin- og dieselmotorer droppes.

Men hvem skal betale for de dyrere elektrificerede biler? En del af udgifterne til udvikling og kommende bøder fra EU kan blive sendt videre til kunderne, vurderer KPMG. Det kan slå ekstra hårdt i Danmark på grund af de høje bilafgifter.

De Danske Bilimportører har en anden holdning

Bliver biler dyrere?

"Rapporten fra KPMG er en teoretisk beregning af hvad der vil ske, hvis konkurrencen er sat ud af kraft - at teo- retiske bøder væltes over på bilkøberne - og at bilproducenterne ikke agerer proaktivt i markedet. Vi mener, at det er teori mere end en praktisk forståelse af markedsmekanismerne - hvorfor vi mener, at det vil forblive teori," siger adm. direktør Gunni Mikkelsen fra De Danske Bilimportører til Bil Magasinet.

Range Rover Sport TDV6 HSE aut.
Range Rover Sport TDV6 HSE aut. © S. Bachmann


Så bilerne bliver ikke dyrere?

"Vi har, kan og må naturligvis ikke have nogen viden om effekten på bilpriserne til kunderne - udtaler man sig som konsulent om den sag, så gisner man, eller man indikerer teoretiske ting. Det er korrekt, at EU har opsat langsigtede mål for bilernes emission i 2030, og at der er delmål i 2025, såvel som 2020. Det er jo derfor, at producenterne allerede nu er i gang med at sende flere elbiler og plugin-hybridbiler på markedet, ligesom de er i fuld sving med at udvikle nye modeller og versioner, som er mere miljøvenlige og har et lavere brændstofforbrug - og dermed også en lavere CO2-udledning." 

"Bilproducenter, importører og forhandlere vil gå benhårdt efter et salg, der i størst muligt omfang vil afspejle de mål, som er fastsat af myndighederne."

Markeret vil tilpasse sig

Hvem skal betale for, at de elektrificerede biler er dyrere at producere?

"Bilimportørerne lever i et stærkt konkurrencepræget marked, og alle vil tilpasse sig efter de helt almindelige markedsregler - efterspørgsel og pris. Stiger ens pris, sælger man mindre - eller intet. De producenter, som forventer at opnå målene eller vil være meget tæt på, vil jo ikke drømme om at ændre deres priser, og det må konkurrenterne tilpasse sig. Gør de ikke det, vil de miste markedsandel. Det er en helt forudsigelig konsekvens."

Så markedet vil tilpasse sig?

"Ja. Vi er overbeviste om, at markedskræfterne vil regulere det forhold, og at man ikke skal frygte noget på det område - ligesom vi er overbeviste om, at alle vil gøre deres yderste for at imødekomme de krav, som er fastlagt på området."

De nye CO2-regler træder i kraft 1. januar 2020.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...