Toyota C-HR 2,0 Hybrid CVT
Toyota C-HR 2,0 Hybrid CVT© S. Bachmann

Skatteministeren: Bilafgifterne er alt for høje

Bilafgifterne bør sænkes med 78 pct., hvis man skal ramme et optimalt niveau set med samfundsøkomiske briller, skriver skatteminister Morten Bødskov (S) i et svar i Skatteudvalget

12. oktober 2020 af Steen Bachmann


S-regeringen forhandler i øjeblikket med Folketingets partier om en omlægning af bilafgifterne. Regeringen vil gerne have flere grønne biler på vejene, men det går ikke så godt med det – de har i hvert fald selv foreslået, at man sætter afgiften på en plugin-hybrid med lavt CO2-udslip som en Peugeot 3008 Hybrid op med 130.000 kr. (det er ikke engang løgn).

S-regeringen: Hvordan får vi flere grønne biler? Vi sætter afgifterne op!

Nu er der nyt fra Skatteministeriet. Det er Lars Boje Mathiesen fra Nye Borgerlige, der har spurgt skatteministeren, hvor store de reelle omkostninger ved bilkørsel egentlig er for samfundet. Her tænkes der på en pris på skaderne fra CO2-udledning, miljø, støj, ulykker, trængsel, slitage på vejene og lignende.

Tjek månedens tilbud til nye abonnenter på Bil Magasinet 

Skatteminister: Afgiften bør sættes ned

Morten Bødskov svarer, at registreringsafgiften bør sættes voldsomt ned, hvis den skal svare til det optimale niveau rent samfundsøkonomisk.

Faktisk bør registreringsafgiften for almindelige benzin- og dieselbiler sænkes fra et snit på 97.500 kr til bare 21.000 kr., når man gør det op over de 15 års forventede levetid.

Ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv bør bilafgifterne svare til de marginale eksterne omkostninger forbundet med kørsel,” skriver Morten Bødskov i svaret.

Toyota C-HR 2,0 Hybrid CVT
Toyota C-HR 2,0 Hybrid CVT© S. Bachmann

Afgift skal ned med 78 pct

Med andre ord bør skatteministeren kappe hele 78 pct. af registreringsafgiften, hvis han skal sætte den lige der, hvor det er samfundsøkonomisk optimalt.

Hvordan er det så regnet ud? Det har Dagbladet Børsen gravet i.

En bilist, der kører 16.000 km om året i 15 år, vil hvert år koste samfundet 8.100 kr. for benzin- og dieselbiler og 6.100 kr. for elbiler.

S-regeringen: Afgift på populær familie-Peugeot bør stige med 130.000 kr.

Hvis vi starter med benzinbilerne og splitter registreringsafgiften på 97.500 kr. op på de 15 år, svarer det til 6.500 kr. om året. Men derudover skal bilisten betale yderligere 6.700 kr. i året i løbende afgifter. Det kan være benzin- og dieselafgifter, ejerafgift, afgift på forsikring og andre ting.

Så reelt betaler bilisten 13.200 kr om året i afgifter, men slider kun på vejene for 8.100 kr. Så bilisten betaler altså 5.100 kr for meget hvert år i afgifter i forhold til de eksterne omkostninger.

Det svarer til en ekstraregning på 76.500 kr, og trækker man det fra de 97.000, lander vi på en optimal registreringsafgift på 21.000 kr.

Toyota C-HR 2,0 Hybrid CVT
Toyota C-HR 2,0 Hybrid CVT© S. Bachmann

Elbiler betaler 15.000 kr for lidt

For elbiler ser regnestykket anderledes ud, for de betaler stort set ikke registreringsafgifter i dag. I hvert fald ikke dem, der koster under 400.000 kr.

I gennemsnit betaler ejeren af en elbil 3.000 kr. i registreringsafgift – eller omkring 200 kr. om året over de 15 år. Elbilisten betaler så omkring 4.900 kr. i løbende, årlige afgifter såsom elafgift, ejerafgift og afgift på forsikring.

Så det bliver altså til en samlet afgiftsregning på 5.100 kr. om året. Men med et slid på vejene for 6.100 kr. hvert år, mangler de, der kører i elbiler, altså at betale 1.000 kr. om året – eller 15.000 kr. over hele bilens levetiden – for at afgiften sidder lige i skabet rent samfundsøkonomisk.

Få 3 numre af Bil Magasinet - det er billigere end du tror. Klik, og se prisen

Skatteministeriets nye beregninger matcher fint de resultater, som de økonomiske vismænd lagde frem for to år siden.

I maj 2019 skrev Skatteministeriet i en stor rapport, at registreringsafgiften var høj set i et samfundsøkonomisk perspektiv, hvilket har markante samfundsøkonomiske omkostninger.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...