Chevrolet Corvette C8 Stingray Z51
Chevrolet Corvette C8 Stingray Z51© Achim Hartmann

Jan Magnussen om den nye Corvette: "Den er blevet nemmere at læse under pres"

Bil Magasinet kører den nye Corvette C8 i det aktuelle nummer - her forklarer Jan Magnussen om baggrunden for at flytte motoren om bag de to sæder

23. december 2020 af Steen Bachmann

Den Corvette er på forsiden af Bil Magasinet januar 2021, som er i kioskerne nu.

Vi på redaktionen er blæst bagover af den nye Corvette og dens måde at bevæge sig på. Men hvad er årsagen til at Corvette er blevet en centermotorbil og hvad er forskellen på dens måde at bevæge sig på i forhold til Corvette C7, hvor motoren er placeret bag forakslen?

Vi spørger Jan Magnussen, der har arbejdet som fabrikskører for General Motors og Corvette Racing 2004-2019 og blandt andet har vundet GTPro-klassen i Le Mans tre gange i Corvette.

Bedre vægtfordeiing i Corvette C8

Hvad er begrundelsen for at flytte motoren om bag sæderne?

"Bedre vægtfordeling og bedre aeroflow. Det er noget, man har ønsket at gøre med racerbilen i mange år. Det gør man så bare ikke, uden også at gøre det på gadebilen. Corvette har altid fået hug af deres kunder og fans, så snart der har været snak om at flytte motoren om bagi. Det ville være som at gøre det modsatte med en Porsche 911. Men jeg ved, at den nye C8 sælgere bedre end den gamle, så de har åbenbart skiftet mening," siger Jan Magnussen til Bil Magasinet.

Hvordan kan man mærke forskel på gadeudgaverne af C7 og C8 i et skarpt sving, hvor man går tidligt på gassen?

"Jeg kan kun tale på racerbilens vegne, da jeg aldrig har kørt gadeversionen. Men i racertrim har C8 en bedre traktion og reagerer hurtigere på styretøjet. Vægten er bedre fordelt og samtidig mere centreret, hvilket gør det nemmere at få bilen til at rotere i svingene. Den reagerer med det samme, du skal ikke vente på, at der er en hel motor, som lige skal dreje ind. Du har stadig under- og overstyring, men det hele kommer bare mere naturligt og skarpt. Den er nemmere at analysere end den gamle C7."

 Var du med til at udvikle C8?

"Jeps, men kun racerbilen. Gadebilen og racerbilen er to individuelle udviklingsforløb. Hos Pratt & Miller, som står bag Corvette Racing, og som har bygget alle racerbilerne, er vi ligeglade med sædevarme og om motoren kan starte i frostvejr. Alligevel spiller gadebilen en stor rolle, da hele udgangspunktet for racerbilen starter dér."

Langt billigere end Porsche 911

Hvad betyder prisen på gadebilen for det amerikanske publikum - den starter helt nede fra under $60.000?

"Jeg er slet ikke bilsælger eller marketingmand, men jeg ved, at C8 også i Amerika betragtes som noget, der giver ‘bang for the buck’. Det kan man i hvert fald læse i bladene. Det er amerikanernes foretrukne sportsvogn, og at den stadig er langt billigere end for eksempel en Porsche 911 har naturligvis en betydning. Jeg ved, at fabrikken i Kentucky har haft travlt, og at gennemsnitsalderen på en Corvette-kunde er faldet en del."

Skal du ud at flyve på Nürburgring med C8?

"Det er der ingen planer om. Men hvis jeg skal, så kommer jeg helt sikkert ud at flyve. C8 har fået mere downforce end C7, men den er til gengæld også meget hurtigere..."

Her følger præsentation af C8 og en video med lyd:

Hvor er vi?

Vi er i en skov syd for Frankfurt midt i Tyskland for at tage billeder, og på Autobahn A7 for at teste højfartskørsel på en strækning uden hastighedsbegrænsninger. 

Hvad er det for en bil?

Chevrolet Corvette C8 Stingray er en helt ny model, der ikke deler komponenter med forgængeren. Den bygges som sine forgængere på GM-fabrikken i Bowling Green, Kentucky, og kommer til Corvette-forhandlerne i Europa i sommeren 2021. 

Bil Magasinet låner den første C8 i Europa, en topudstyret amerikansk bil ombygget til EU-krav. Den europæiske version er ikke gået i produktion endnu, men bliver identisk med den amerikanske bortset fra tågeforlygter, blinklys og enkelte andre detaljer.

Hvad er der sket med Corvette?

C8 er for første gang i modellens 67-årige historie en centermotorbil, hvor motoren er placeret foran bagakslen i stedet for bag forakslen. C8 er en helt ny konstruktion med to sæder, baghjulstræk, chassis i aluminium og karrosseri i kompositmaterialer.

Chevrolet Corvette C8 Stingray Z51
Chevrolet Corvette C8 Stingray Z51

Kabinen er ny og med digitale instrumenter, trykskærm i midten og et dristigt design inspireret af et flycockpit.

© Achim Hartmann

Hvilken motor i Corvette C8?

Teamet bag udviklingen af bilen mødtes hver mandag for at more sig over den seneste uges rygter på sociale medier om alle mulige motorkonfigurationer. Der skulle komme en biturbomotor, sagde rygtebørsen, og der har også været rygter om en 4-cylindret turbomotor med over 1.000 hk, der skulle have flået en testbænk fra hinanden. 

Partrick Hermann fra GM Europa har været med til at udvikle bilen og fortæller, at det kun er rygter. Corvette C8 vil blive lanceret med LT2-motor i Europa efter sommerferien 2021. 

LT2 er en videreudvikling af LT1-motoren fra Corvette C7. Den har fået tørsumpsmøring som på en racerbil for at kunne yde ensartet smøring uanset påvirkning af g-kræfter, og for at kunne bidrage til at sænke tyngdepunktet i bilen.

Han har ingen kommentarer til eventuelt kommende motorer og drivliner, da det er GM's politik at holde den slags fortroligt.

6,2-liters V8'er uden trykladning

Motoren er en V8'er med et slagvolumen på 6.168 cm3 og 16 ventiler. Den yder 502 hk ved 6.450 o/min og 637 Nm ved 5.150 o/min. 

Den automatisk cylinderfrakobling slår fire af de otte cylindre fra for at spare brændstof, når der ikke er behov for alle otte cylindre – det illustreres ved at et rødt 'V8' ikon i bunden af skærmen bag rattet bliver til et blåt 'V4'. Det er ikke muligt at høre eller mærke, at benzinindsprøjtningen slår til eller fra på fire af cylindrene, og træder man på speederen, reagerer motoren med alle cylindre på millisekunder.

Her er hverken turbolader, kompressor eller elektrificering. Der er en lille elmotor i motorrummet i form af en startermotor, der bruges til at starte forbrændingsmotoren med, men her er ingen hybridsystemer eller lignende.

Dansk pris Corvette C8

Der er endnu ingen dansk pris på C8, men prisen for en First Edition i Tyskland er 99.900 euro (750.000 kr.) inklusive tysk moms. 

Dansk moms er 25 pct. i modsætning til 16 pct. i Tyskland, så basisprisen inklusive moms er 808.000 kr. (646.550 kr. + 25%).

Der betales 85 pct. afgift op til 185.000 kr. (skalaknækket), og 150 pc. herover. 

Det vil sige 150 pct. af 620.000 kr. = 930.000 kr. og 85 pct af de resterende 188.000 kr. = 160.000 kr.

I alt bliver det danske afgifter på 1.090.000 kr.

Men dertil skal der også strafafgift for kun at køre omkring 10 km/l (de officielle tal findes ikke endnu), og det er 4.000 kr. pr. manglende km under 20 km/l, altså i alt 10 x 4.000 kr. = 40.000 kr.

Så er vi på 1.130.000 kr. i afgift.

Plus bilens pris på 808.000 kr. bliver det 1.938.000 kr.

Prisen i Danmark lander  altså over 1,9 mio. kr. Hertil kommer forhandleravance og levering, og dermed runder vi formentlig 2,0 mio. kr. (udregnet efter 2020-afgifter).

Chevrolet Corvette C8 Stingray Z51
Chevrolet Corvette C8 Stingray Z51

Corvette C8 får som targa med aftagelig tagplade og roadster med elbetjent klaptag. Targa-pladen over de to stole er i aluminium, og stuves i det bageste bagagerum.

© Achim Hartmann

Hvordan er det at køre Corvette C8?

Det får du alt at vide om i det aktuelle nummer af Bil Magasinet, hvor Steen Bachmann tager dig med ud at køre på små snævre skovveje og på en corona-øde Autobahn, hvor der er plads til at strække ben (vi kan afsløre, at den udover at være hurtig også udmærker sig ved at BRØLE!).

Bak op om det originale danske bilblad (vi får 0 kr. i medie- og corona-støtte) og køb tre, seks eller 12 numre Tjek tilbuddene her: 

3 numre af Bil Magasinet for 99 kr.

Lyden af Corvette C8

Tjek 1:30 min. kun med lyd fra den 6,2-liters V8'er:

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...