Benhård test: Sådan er sikkerheden i de nye biler

Euro NCAP har endnu en gang skruet op for kravene til sikkerheden i nye biler. Nu er de fem første bilmodeller blevet sikkerhedstestet efter den nye standard – med stor forskel på resultaterne

23. juni 2016 af Kenneth Jensen


Alfa Romeo Giulia, Seat Ateca og VW Tiguan scorer alle fuldt hus, når det kommer til sikkerhed, viser de tre nyeste resultater fra det europæiske sikkerhedsinstitut, Euro NCAP, der igen i år laver sikkerhedstest på nye modeller.

Fem biler er indtil videre blevet testet i år, og de bliver vurderet på voksensikkerhed, børnesikkerhed, fodgængersikkerhed og tekniske sikkerhedssystemer.

De tre senest testede biler er sammen med Toyota Prius alle tæt på at score 100 procent i voksensikkerhed. Suzuki Baleno halter godt nok efter de andre i feltet, men Alfa'en får med 98 procent den højeste score i kategorien og slår dermed den sidste års mest sikre bil, Volvo VX90, med et enkelt procentpoint. 

FDM's repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, forklarer, at sikkerheden i nye biler generelt er blevet bedre:

- Det er tre meget flotte resultater, der viser, hvor meget sikkerheden i og omkring biler har udviklet sig bare de senere år. Både når det gælder dem, der sidder inde i bilen, men også øvrige trafikanter, siger han.

Bilerne bliver nu som udgangspunkt testet i standardudgaven. Bilproducenterne kan dog godt få testet bilerne med eventuelt supplerende sikkerhedsudstyr – hvilket Suzuki har benyttet sig af.

Fodgænger-nødbremse giver stjerner

Foruden voksensikkerheden er en anden stor forbedring ved testbilerne de automatiske nødbremsesystemer, der stadig bliver bedre og betyder, at flere nye biler nu selv bremser for fodgængere. En markant forbedring af sikkerheden for bløde trafikanter, mener FDM:

- Særligt de automatiske nødbremsesystemer gør en forskel. Hvor de første nødbremser kun virkede ved lavere hastigheder og kun bremsede for andre biler, har flere nye biler i dag nødbremser, der også virker ved hastigheder på 80 km/t. Nu er systemerne desuden blevet så gode, at de også bremser for fodgængere og cyklister.

Euro NCAP har de senere år forsøgt at sætte pres på bilproducenterne for at få dem til at udvikle og udbrede de automatiske nødbremsesystemer (AEB). Det er sket ved blandt andet at give point til nye biler, der har haft et eller flere AEB-systemer. 

Fra i år får bilerne også point, hvis AEB-systemerne genkender og bremser for bløde trafikanter. Det gør samtlige af de tre senest testede biler, hvilket er én af grundene til, at de kan bryste sig med fem ud af fem stjerner. 

De nye stjerner kan være med til at skubbe bilproducenterne til at fokusere mere på denne del, og det kan gøre det mere sikkert for fodgængere at færdes i trafikken. 

- Der er ingen tvivl om, at udviklingen inden for AEB-systemer de kommende år vil øge sikkerheden for forgængere markant. Vi ved fra analyser af trafikuheld med bløde trafikanter i Tyskland og Storbritannien, at hvert femte uheld kunne være undgået, hvis bilen havde haft fodgænger-nødbremse. Derfor kan man også undre sig over, at systemerne er fuldt afgiftsbelagt i Danmark. Det er ikke noget, der gavner trafiksikkerheden, siger Søren W. Rasmussen.

Se alle resultaterne fra de seneste Euro NCAP-tests og resultater fra tidligere år her

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, så snart du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.