Ford Focus
Ford Focus© bilmagasinet.dk

Autoriserede værksteder: Kom tilbage til os

Ford, VW og Opel forsøger at lokke ejere af "deres" biler tilbage til forhandlernes værksteder

16. august 2011 af Bil Magasinet

De autoriserede værksteder er presset af uafhængige værkstedskæder, og flere af de større bilmærker forsøger at lokke ejere af "deres" biler tilbage. Senest har VW lanceret en kampagne rettet mod købere af en ny Golf. Tilbuddet lyder på fri reparation og service af Golf, Golf Plus og Golf Variant over tre år/60.000 km for 999 kr., hvilket ifølge VW medfører en besparelse på over 11.500 kr.

VW Golf Variant
VW Golf Variant© bilmagasinet.dk

Aftalen dækker serviceeftersyn og eventuelle reparationer udført på autoriseret Volkswagen-værksted. Det vil sige, at arbejdsløn og materialer som olie, bremser, støddæmpere, pærer og viskerblade skiftes uden beregning. Der kører mere end 75.000 Golf på de de danske veje, men tilbuddet gælder indtil videre kun for købere af en ny Golf.

Ford: Vi er bedst til Ford
I 2010 indledte Ford en større kampagne over hele Europa for at beholde ejere af Ford-biler hos de autoriserede værksteder. Hvis et nærliggende lille værksted tilbyder reparation af en Ford billigere end den autoriserede forhandler, sætter Ford-værkstedet prisen tilsvarende ned.

"Med kampagnen vil vi gøre op med myten om, at autoriseret service er uforholdsmæssig dyr," forklarer marketingchef Helle Mathiasen Dam fra Ford Motor Company A/S. "Uanset hvordan man vender og drejer tingene, så er der altså forskel på autoriseret og uautoriseret service. Vores mekanikere er specialister i Ford og Ford teknologi. De råder over alle specialværktøjer og har en viden, som i sidste ende er Ford-ejerens bedste garanti for korrekt udført arbejde."

Opel: Prisgaranti på service
De danske Opel-forhandlere lover at matche prisen på service hos et uautoriseret værksted i lokalområdet, hvis tre betingelser opfyldes:

* Det uautoriserede serviceeftersyn skal inkludere de samme kontrolpunkter som et autoriseret Opel serviceeftersyn, lavet efter fabrikkens forskrifter

* Reservedele og væsker/smøremidler anvendt på det uautoriserede værksted skal være af samme kvalitet som på det autoriserede værksted

* Tilbuddet fra det uautoriserede værksted skal være skriftligt og højst 14 dage gammelt, ligesom det uautoriserede værksted skal ligge i samme postnummer som det autoriserede.

Opel Astra
Opel Astra© bilmagasinet.dk

Opel peger på, at bilejeren skal være mere vågen, når man vælger et uautoriseret værksted. Ved en eventuel garantireklamation ligger bevisbyrden for, at serviceeftersynet er foretaget efter fabrikkens forskrifter, hos bilejeren og ikke forhandleren. Er der brugt en forkert olie eller en uoriginal reservedele, som har skadet bilen, er Opel ikke forpligtiget til at stå 100 procent bag fabriksgarantien.

Derfor anbefaler Opel, at kunder på uautoriserede værksteder altid gemmer al dokumentation som specifikation af faktura, arbejdskort etc. for at bevise, at arbejdet er lavet i overensstemmelse med Opels anvisninger. Fakturaen skal indeholde alle detaljer om de udskiftede sliddele, olietyper, væsketyper, filtertyper med oplysninger om fabrikat, typebetegnelse og leverandørens bestillingsnummer. På et autoriseret værksted gemmer Opel dokumentationen.

Syv års gratis service
De etablerede europæiske bilmærker er også presset fra andre sider. Særligt de populære koreanske mærker Hyundai og Kia rusker op i markedet med lange garantiperioder og lave priser på service, og også mærker som Skoda, Seat og Renault forsøger at lokke ejere af deres biler tilbage.

Hvis de ”utro kunder” får udført et stort serviceeftersyn hos et autoriseret Seat-værksted og derefter forbliver tro mod mærket, yder forhandlerne gratis mobilitetsservice, når uheldet er ude, og bilen ikke kan køre videre. Det omfatter akut vejhjælp, erstatningsbil og evt. hotel og hjemtransport.

Ferrari California
Ferrari California© bilmagasinet.dk

Ferrari har markedets mest radikale serviceordning. Fra og med marts 2011 er nye Ferrarier i Europa ganske enkelt solgt inklusive syv års service uden omkostninger for ejeren. Ferrari Genuine Maintenance programmet omfatter et årligt serviceeftersyn på modellerne California, 458 Italia og FF inklusive motorolie, bremsevæske, arbejdsløn, reservedele og materialer som beskrevet i instruktionsbogen. Som noget ekstraordinært er der ingen kilometerbegrænsning på serviceaftalen.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...