© Bil Magasinet

Baggrund: Derfor er danskerne blevet mere utilfredse med deres biler

Vi dykker ned i den store Autoindex 2023-undersøgelse af danskeres forhold til deres biler for at finde svaret på, hvorfor vi er blevet mere utilfredse

25.000 danske bilejere har svaret på flere end 120 spørgsmål i den store årlige Autoindex undersøgelse, og svarene er indsamlet og bearbejdet af analyseinstituttet Loyalty Group.

Autoindex spørger ind til bilejeres tilfredshed og oplevelser med 23 bilmærker. Undersøgelsen er foretaget januar-april 2023 og omfatter biler indregistreret 2019-2022.

Vi har bedt instituttet uddybe tre punkter, der tiltrækker opmærksomhed.

Autoindex stiller mere end 200 omfattende spørgsmål til hver bilejer om bil, købsoplevelse, værksted, loyalitet, mening om mærket og om kundens næste bil skal være fra samme mærke.

Krig, inflation og Covid-19

2022 var præget af ekstreme begivenheder. Hvad har krigen i Ukraine, covid og øget inflation betydet for de danske kunders oplevelser og tilfredshed med bilforhandlere og bilkøb?

"Vi har været gennem forskellige kriser, som bestemt ikke har påvirket bilejere på samme måde. Under Covid-19-pandemien var de danske kunder forstående overfor naturlige begrænsninger, som bilforhandlerne måtte agere under. Forhandlerne var faktisk ganske innovative i forskellige initiativer for at sikre, at de fortsat kunne sælge biler – og så kunne man stort set holde åbent under det meste af krisen," siger adm. direktør Mikkel Korntved fra Loyalty Group til Bil Magasinet.

Blev mere utilfredse fra 2022 til 2023

"I den sydlige del af Europa var bilforhandlerne ikke så heldige. I mange lande blev forhandlerne lukket ned i månedsvis og måtte derfor stoppe deres aktiviteter fuldstændig. Den enkelte danske bilkunde var ikke nævneværdig ramt på pengepungen under Covid-19, nærmest tværtimod. AutoIndex undersøgelsen viste mere stagnation end nedgang i kundernes tilfredshed i den periode. Fra 2022 til 2023 ser vi til gengæld et ganske andet billede."

"I den nye 2023 undersøgelse falder kundetilfredsheden blandt stort set alle bilmærkerne, både tilfredsheden med selve bilen, forhandleren og værkstedet. Den nuværende krise med høj inflation, krig i Ukraine og høje energipriser har i den grad ramt bilejernes pengepunge. Jo tættere en samfundskrise kommer på den enkelte kundes egen pengepung, des mere kritisk vil kunden være i forhold til, hvad man bruger penge på – og hvad man føler, man får for dem. Og det gælder ikke alene for bilforhandlere," siger Mikkel Korntved.

På grafen ses den enkelte bilejers tilfredshed med sin bil i 2023 - tallet for 2022 er markedet med en sort streg. 

Hvad har øgede leveringstider betydet for tilfredsheden?

"De danske bilkunder måtte vænne sig til en del længere ventetid på deres nye bil. Forhandlerne har endda ofte måtte udskyde en i forvejen længere leveringstid, når nye problemer opstod i enten produktionen eller fragten af bilerne til Danmark. Kunderne har derfor generelt været mere utilfredse med leveringstiderne på deres bestilte bil og det har også en afsmittende effekt på deres tilfredshed med andre dele af oplevelsen ved at købe bil. De danske bilejeres ventetider er dog intet i forhold til hvad de norske bilejere har måtte drøje med. Ventetiden på en række bilmærker i det norske marked har været mere end to år!"

På grafen over tilfredshed med købsoplevelsen ser vi, at ejere af Tesla placerer mærket i den tunge ende som næstdårligst.

Stor forskel på Audi, BMW og Mercedes

Der har i flere år været stor forskel på kundeoplevelserne hos premium-mærkerne Audi, BMW og Mercedes. Hvordan er status i 2023-undersøgelsen?

"Forskellen i kundeoplevelserne og -tilfredsheden fortsætter med at skille de tre klassiske premiummærker på købs- og værkstedsoplevelsen. På den samlede købsoplevelse hos forhandleren skiller Audi sig ud fra de to andre mærker. BMW rangerer nummer 2, Mercedes nummer 3 og Audi nummer 17 ud af 23 bilmærker."

På den samlede værkstedsoplevelse spreder de tre mærker sig helt fra top til bund i placeringerne. BMW rangerer nummer 4, Mercedes nummer 13 og Audi nummer 21 ud af 23 bilmærker.

Læs mere om Autoindex 2023 hos Loyalty Group

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...