Audi TT fylder 20 år og får en omgang plastikkirurgi

Audi's ikoniske TT fylder 20 år, og det bliver fejret med et facelift samt flere hk under motorhjelmen.

20. juli 2018 af Anders Richter

Tillykke med fødselsdagen TT

I 20 år har Audi haft en lille sportsvogn på programmet, som vi elsker for dens design og lækre løsninger. I anledning af dens runde fødselsdag har fabrikken valgt at sende modellen en tur under kniven for at få den frisket en smule op. 

Snuden er blevet lavet om med nye luftindtag, og der er kommet en bredere diffuser til bagpå. 

Standardudstyret kommer i fremtiden bl.a. til at indeholde Audi's Virtual Cockpit, Audi Drive Select, multifunktionsrat "Plus", samt Bluetooth. 

TT fås også med en S-Line pakke, som sænker bilen med 10 mm, giver et sæt anderledes sportssæder og nye detaljer på ydersiden. 

Ny navneleg

På tekniksiden er der også sket lidt: Gearkasserne har fået en kortere udveksling i de lavere gear, hvilket giver en bedre acceleration. Omvendt er udvekslingen på de højere gear længere, så du kan køre den ved lavere omdrejninger, når du cruiser. 

Med faceliftet skal vi også til at vænne os til Audi's nye navneleg, som slet ikke er så indlysende. Hvis du har brug for et lynkursus, så læs med hér. 

Den mindste Audi TT kommer til at få tilnavnet 40 TFSI, og den vil være udstyret med 200 hk fra en 2-liters turbomotor og forhjulstræk. Storebror hedder 45 TFSI, og den har samme motor, hvor effekten dog er hævet til 245 hk. 45 TFSI fås også med quattro-firehjulstræk. 

På de forhjulstrukne varianter, kan du selv vælge mellem en 6-trins manuel gearkasse eller S-Tronic. Hvis du vælger quattro-firehjulstræk, er S-Tronic dog eneste mulighed.

Jubilæumsversion

I forbindelse med faceliftet af den nye model lancerer Audi også en særlig "Audi TT 20 years" jubilæumsudgave, som vil blive produceret i 999 eksemplarer. Bilen vil være udført i den samme farvekombination (Arrow Gray-lak og brunt læder), som det oprindelige TT Roadster koncept fra 1995 var udstyret med. 

Originalen

Og bare lige for at minde jer om, hvilken originalbil, det egentlig er, vi fejrer, bringer vi lige et billede af en første generations TT Roadster. Vi så den som koncept første gang i 1995, og produktionsbilen var klar i 1998. Produktionsbilen lå meget tæt op ad konceptet, hvilket var atypisk dengang (og stadig i dag...). Det var faktisk i denne model, Audi for første gang brugte en dobbeltkoblingsgearkasse. Den originale TT er i dag ved at blive en kultklassiker. 

Den vi savler over...

Hvis vi frit kunne vælge, ville vi gå efter den særlige variant af originalen kaldet "TT quattro Sport". Den er udstyret med en 240-hestes variant af den 1,8-liters turbomotor. Samtidig har den fået fjernet 75 kg fra sidebenene, og så er den udstyret med et sæt brede skærme, lækre hjul og ikke mindst et sæt Recaro-skålsæder, der griber om dig, som var du bolden i en baseballhandske. 

Måske er du interesseret i...