Audi e-tron

Audi e-tron produceres af blandt andet aluminium og stål på en CO2-neutral fabrik ved Bruxelles.

© PR

Audi: "Nej, der er ikke øget risiko for rustangreb i elbiler"

Specialisten Dinitrol peger på krybestrøm som et potentielt problem for elektrificerede biler, fordi det vil øge risikoen for rust. Audi afviser bekymringen

23. april 2019 af Steen Bachmann


Rustbeskyttelsesspecialisten Dinitrol gør opmærksom på et hidtil ukendt problem ved elbiler i Danmark, nemlig at de er mere udsatte for rust end almindelige biler.

"Det er sandsynligt, at der som følge af væsentligt flere forbindelser og samlinger samt elektronik i denne type biler vil danne sig mere krybestrøm i elbiler end i almindelige biler. Vi kender endnu ikke omfanget af de følgevirkninger og rustproblemer, det eventuelt giver, men jeg forestiller mig, at vi kommer til at se en stigende tendens, når flere elbiler har været længere tid på de danske veje," siger Jan Ole Helbo, seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut.

Store temperaturudsving og kondens

"Det danske vejr er hele året præget af store temperaturudsving, som danner kondens i hulrum og vognbund. Faktisk kan der ophobe sig helt op til 15 liter kondensvand i og på bilen. Når metal, ilt, og fugt så kombineres med salt, speedes processen op, og dette påvirker også el- og hybridbiler," siger Mogens Vestergaard Hansen, der er teknisk chef hos Dinitrol.

Audi e-tron
Audi e-tron © PR

"Det er kun godt for miljøet, at flere og flere tager el- og hybridbilerne til sig, men det er vigtigt for bilejerne at være opmærksomme på, at rusten ikke mindskes i takt med CO2-udledningen. På vores breddegrader er vi særligt udsatte – så snart man kommer syd for Hamborg, ruster bilerne langt mindre, og fra fabrikkernes side er de simpelthen ikke rustbeskyttede til det danske klima," siger Mogens Vestergaard Hansen fra Dinitrol.

Audi: Højvoltssystemet er afskærmet

Vi har forelagt kritikken for Audi, der netop har introduceret elbilen e-tron herhjemme, og har en række nye elbiler og plug-in hybrider på vej til Danmark:

"Karrosseriet til Audi e-tron er udført i moderne konstruktion med blandede materialer. Udover de forskellige stålkvaliteter anvendes der aluminiumsplader i de bageste områder af vognbunden og støbt aluminium. Højvoltssystemet er fuldstændigt afskærmet fra resten af bilen, det vil sige alle spændinger i dette system ledes ikke via karrosseriet. Derimod har bilen et konventionelt 12 volt system til at drive lygter, infotainment, assistentsystemer og så videre, som vi kender det på vores andre modeller."

Audi garanterer, der i en periode på 12 år efter levering af bilen ikke opstår indefra kommende gennemtæringsskader i det oprindelige karosseri. Garantien gælder ikke, hvis gennemtæringsskader skyldes, at der inden for garantiperioden er udført korrosionsbeskyttelsesarbejder på et ikke-autoriseret Audi-værksted, 

VW: Vi har ikke oplevet problemet

Fra Volkswagen's tekniske afdeling er meldingen, at de ikke er bekendt med problemet. Al strøm er maksimalt isoleret i biler som e-Golf og plug-in hybriderne Golf og Passat GTE, og der er ingen meldinger om problemer med rust, lyder det.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.