Nissan Hyundai Kia apple icar elbil ev
© Nissan

Store bilproducenter: Byg din egen bil, Apple!

Apple har de seneste måneder gået fra dør til dør og spurgt, om ikke et bilmærke vil samarbejde om en bil. Men hvordan kan det være, at samtlige mærker har svaret 'nej'?

19. februar 2021 af Frederik Hauschildt

Byg selv din bil, Apple!

I 2019 købte Apple en opstartsvirksomhed ved navn Drive.ai, og i 2020 kom de første rygter om, at en Apple-elbil var på vej. Den skulle udkomme i 2024, ifølge to anonyme insiderkilder. Efter mange stille måneder, var der i januar 2021 pludselig nyheder fra fronten: Apple har taget kontakt til Hyundai om udviklingen af en ny bil, og blev ikke afvist ved døren.

Apple blev inviteret indenfor, og i løbet af januar faldt en aftale på plads. I starten af februar virkede begge parter klar til at indgå en handel, der omfavnede omkring 22 mia. kroner, Hyundais ekspertise og Kias produktionsanlæg i Georgia, USA. Og så bakkede de ud. Kias aktier styrtdykkede med 15% over én dag, og Hyundais fulgte godt med ned.

Hyundai råbte ikke højt efter nederlaget: De officielle udmeldinger fra Hyundai fortalte ikke meget mere end, at der ikke længere var samtale om en handelsaftale. Men kigger vi på Apples seneste træk, kan vi måske belyse sagen yderligere.

Nissan Hyundai Kia apple icar elbil ev
© Hyundai

Nissan siger også nej

Så sent som i sidste uge blev det kendt, at Apple havde langet endnu et forslag over disken, denne gang til Nissan. De var dog hurtigt klare i spyttet om, at samarbejdet ikke ville fungere. Heldigvis for os, gav de også en offentlig forklaring på hvorfor:

"Vi er nødt til at kigge på, hvem der har bedst kompetence på markedet. Dem vil vi gerne samarbejde med, men så skal det være dem, der bygger op om vores produkt, og ikke omvendt," siger Nissans vicedirektør, Ashwani Gupta, i reaktion til resultatet.

I Nissans tilfælde, blev de tilbudt at være produktionsleverandør til en Apple-designet bil ved navn iCar. Det var blandt andet det krav, der underskrev kontraktens undergang hos både Nissan og Hyundai. Apple har nægtet at kommentere på sagen, og regner stadigvæk med at lancere en elbil i 2024.

Hverken første eller sidste gang

Det er hverken første eller sidste gang, Apple udspørger et bilmærke om et samarbejde. Hvis Apple fortsat vil lave en selvkørende elbil til 2024, skal de bruge en samarbejdspartner, og med deres historie taget i betragtning, er de ikke bange for at spørge.

Hvis du er interesseret i at læse mere om Apples elbilprojekt, kan du læse videre under billedet.

Nissan Hyundai Kia apple icar elbil ev
© Nissan

Apples Project Titan

Siden 2014, har det været en dårligt bevaret hemmelighed, at Apple vil bygge en bil. Dengang, hvor projektet først så dagens lys, var elbiler en ny tendens, der slet ikke havde samme momentum, som den har fået i dag. Konkurrenten var Tesla, ene og alene, og Apples bil skulle også være selvkørende.

Den storslåede plan blev sat i spil, og det første slag var en budkrig mellem de to teknologimærker. Apple havde i 2015 opsnappet omkring 50 af Teslas ansatte, alle sammen ingeniører med speciale i mekanik, robotik eller produktion. Det lyder som en sejr for Apple, indtil man ser målscoren: Tesla havde indtil 2015 ansat omkring 150 af Apples arbejdere.

Nissan Hyundai Kia apple icar elbil ev

Én af de mange koncepter af en Apple bil, der er lavet.

© Apple Inc.

Købte McLaren?

Perioden efter Tesla-budkrigen var relativt stille. Men det varede ikke længe, før iCar-saga'en kunne fortsætte: I 2016 var rygterne om en ny investering fra Apple i omløb: McLaren skulle købes af den californiske teknologigigant, og agere base for produktionen af de selvkørende elbiler, den havde planlagt. Der var bare én problem: McLaren kendte ikke noget til handlen, og kæmpede for at afkræfte rygterne hurtigere end Apple kunne starte dem.

I sidste ende blev handlen med McLaren på konceptniveau, mens ønsket om at bygge en Apple-bil forblev et ønske. Men Apple var langt fra færdige med at prøve, og da et nyt bilmærke, Faraday Future, blev stiftet i 2014 løb rygterne løbsk: Måske det så var DET her, der var Apples elbiloffensiv. Om rygterne talte sandt eller ej ved vi ikke, men mærkerne er ikke sammenhængende i dag. Faraday Future har nemlig kun leveret én kommerciel bil, og den bruges i Formel E. Resten af line-uppet består af koncepter og præproduktioner.

Nissan Hyundai Kia apple icar elbil ev

Skruer ned for forventningerne

Efter den indledende fiasko, ændrede Apple taktik: I 2017 samarbejdede de med et startupfirma i USA ved navn Zoox, der udelukkende fokuserede på automatisering af kørslen. Det resulterede i en succes i mindre størrelsesforhold, da Apple formåede at transportere medarbejdere rundt i Silicon Valley med selvkørende versioner af Lexus-biler.

I de følgende år ville Apple så prøve at udvide operationen, dog uden held. Samtaler med store spillere som Mercedes, BMW og Nissan resulterede i ren, varm luft. Igen blev det store initiativ dog belønnet med en lille succes, hvori VW besluttede at levere flere T6 Transportere til en test, Apple lavede. Der er dog stadig ingen udsigt til en Apple-bil fra VW på dette tidspunkt.

I 2019 købte Apple en opstartsvirksomhed ved navn Drive.ai, og i 2020 kom de første rygter om, at en Apple-elbil var på vej.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...