DSG gearkasse
© bilmagasinet.dk

Analyse: VW har et problem

Flere ejere oplever alvorlige problemer med de avancerede og dyre DSG-gearkasser

24. juni 2013 af Andreas L. Hedegaard

Det var VW-koncernen, der som den første producent tilbød en dobbeltkoblingsgearkasse. Siden har systemet høstet stor ros fra både kunder og motorjournalister, men for nogle DSG-kunder er glæden nu erstattet af frustrationer.

Mere præcist handler klagerne om VW’s seneste 7-trins udgave, som internt er kendt som DQ200. Flere ejere har oplevet, at gearkassen begynder at skurre mellem gearene, sige klonk-lyde eller at koblingerne er blevet slidt ned på alt for kort tid. Og det er ikke kun i Europa, den er gal. Faktisk har de kinesiske myndigheder vurderet, at den kan være en trussel for trafiksikkerheden, og det har tvunget VW’s kinesiske importør til at tilbagekalde hele 384.181 biler. I følge VW kan den kinesiske og den europæiske DQ200-gearkasse ikke sammenlignes, da førstnævnte er produceret i Kina. På trods af det har flere europæiske kunder også oplevet problemer.

Taxavognmænd: Nej tak til DSG-gear
I Tyskland viste en nylig undersøgelse, som internetmagasinet Motortalk.de havde lavet, at 48 procent af 833 adspurgte DQ200-ejere havde haft problemer med deres gearkasse. Også hos vores broderfolk kender man til problemer med DQ200. Således var det fra årsskiftet ikke længere muligt for taxachauffører at købe gas-udgaven af VW Passat, som netop er udstyret med DQ200. Ifølge Teknikens Värld er grunden, at hver taxa fik skiftet gearkasse mellem én og tre gange.

I stedet er taxafolket nu henvist til at købe en VW Touran med samme gasdrevne motor, men med en mere holdbar 6-trins DSG-gearkasse. Private kan dog sagtens købe biler med DQ200, men ifølge Teknikens Värld er mange svenske kunder utilfredse, og det er de danske kunder, Bil Magasinet har været i kontakt med, også.

Fordelen er silkebløde skift
DSG-gearkassen har været lidt af et guldæg for VW-koncernen, som bruger teknologien i både VW, Audi, Skoda og Seat. DSG giver dig bekvemmeligheden fra en automatgearkasse med lynhurtige og silkebløde skift, samtidig med at du stadig har friheden fra en manuel gearkasse. Og DSG-gearkassens unikke konstruktion med to koblinger, som altid har næste gear klart, skulle også give et lavere brændstofforbrug.

Meget tyder på, at den centrale skurk er Mechatronic-enheden, som kort sagt er gearkassens hjerne. Bil Magasinet har talt med flere gearkasse-specialister, der blandt andet påpeger dette problem. Det er en avanceret komponent, som via sensorer kan mærke, hvor hurtigt gearkassens forskellige aksler roterer. Det sammenholdes med bilens hastighed, som Mechatronic-enheden henter fra ABS-sensorerne. Herfra kan computeren beregne hvilket gear, som passer til hastigheden og motorens belastning. Men denne komponent har fejlet i en bred vifte af DSG-gearkasser, og altså ikke kun i DQ200. Problemet i DQ250, en 6-trins udgave, er ifølge amerikanske National Highway Traffic, at magnetventilerne i Mechatronic-enheden hurtigt kan blive for slidt, og det fører til klodsede og hårde gearskift.

6 numre af Bil Magasinet + et Bluetooth carkit til særpris. Klik, og se prisen

Ny gearkasse efter 80.000 km
Bil Magasinet har været i kontakt med flere kunder, der har oplevet problemer med DSG-teknikken, også selv om bilerne kun har kørt meget få kilometer. En kunde fortæller, at han både har fået skiftet Mechatronic-enheden, to sæt koblinger og til sidst har værkstedet sat en helt ny gearkasse på bilen, som kun lige har rundet 80.000 km.

Nogle kunder har fået dækket reparationerne på garanti eller per kulance, men flere har også selv betalt dele af arbejdslønnen. Samtidig fortæller DSG-ejerne, at de mødes af en mur af uvidenhed hos værkstederne, der enten aldrig har hørt om problemet, eller også kan de ikke finde fejlen, når bilerne er på værksted.

Fælles for alle de ejere, vi har talt med, er, at de alle frygter, hvad der sker, når garantien løber ud, eller hvis bilen skal sælges, for en renoveret gearkasse koster omkring 45.000 kr.

“Det er mere angsten for, om jeg står med en gearkasse, der har spist sig selv, seks måneder efter garantien er løbet ud, eller om jeg skal have nye koblinger, for det er en 15.000 kr. for et nyt sæt,” fortæller Klaus Silberbauer, som ejer en Skoda Superb med DSG7.

VW: Det er ikke et generelt problem
Pressechefen for VW, Søs Righolt Ilum, kender godt til DSG-problemerne men mener ikke, at der er tale om et generelt problem.

Flere læsere oplever, at det er svært at få anerkendt problemer med DSG7-gearkassen, som om der fra VW’s side ikke kendes til problemet med hakkende skift?

I Danmark er der solgt 8.500 VW-biler med DSG7-gear, og ud af dem, har vi 311 sager, så selvfølgelig er det ikke et generelt problem. Når der er en fejlmargin på under tre procent, så er det ikke et generelt problem. Det er ikke sikkert, at en mekaniker kender til det, eftersom det ikke er et generelt problem.

Men er det ikke et generelt problem, når der findes en teknisk bulletin fra 2011, som netop beskriver problemet omkring “raslelyde fra andet gear”?

Det, I henviser til, er en TPI (Technical Product Information). TPI findes der næsten på alt, blot der har været få tilfælde i en meget stor produktion. Ligeledes er der en række softwareopdateringer. Det er en helt naturlig del af produktoptimeringen. Men disse opdateringer ses udelukkende på de autoriserede værksteder. Fravælger man at bruge autoriseret Volkswagen-værksted eller servicepartner, har man heller ikke adgang til disse opdateringer.

Hvad er det præcis, der går galt i DSG-gearkassen?

Hakkende gearskift på DSG kan skyldes fejl i Mechatronic-enheden, en defekt sensor, eller at bilens motor ikke kører, som den skal, da en fejl på motoren kan give udslag i et dårligt skiftemønster. Ved kundeanker af denne type vil en diagnose med en tester være en nødvendighed for at lokalisere hvilken reparation, der skal sættes i værk, og for at fastslå om der evt. er en opdatering, som kan afhjælpe problemet.

Når vi snakker med DSG-ejere, så siger de alle sammen, at deres gearkasse hakker. Er det en generel tendens?

Nej, det er det ikke. Af de 311 biler ser vi, at de hakker. Jeg har selv haft en pressebil, som har gjort det.

Det lyder da også som om, der er et problem?

Det er der ikke. Der er nogle få sager, og dem vil vi gerne hjælpe - også ud over garantien. Men hvis de bruger uautoriseret service til at få lavet de her ting, så kan vi ikke hjælpe, for så aner vi ikke, hvad de har fået gjort ved deres bil. Vi vil og kan ikke betale for de fejl, andre værksteder måtte begå.

Hvordan kan det være, at vores læsere føler, at de bliver mødt af en mur af tavshed omkring problemet, når de kører på værksted?

Jeg kan ikke svare på enkeltsager uden at få de konkrete sagsforløb. Men det er ikke vores forhandleres politik at ignorere deres kunder. Tværtimod.

De læsere vi har talt med, er alle sammen bange for, hvad der sker, når bilen bliver ældre. Kan vi være enige om, at det ikke er normalt, at der er problemer med en gearkasse, bare fordi den har kørt 110.000 km?

Fuldstændig enig, men det er heller ikke det mønster, vi ser. 97 procent af de gearkasser, vi ser, fungerer upåklageligt, og dem, der ikke gør, får vi rettet.

Men hvad med dem, som har fået repareret gearkassen flere gange og nu er på grænsen eller over garantiens udløb - hvad skal de gøre?

Som udgangspunkt skal de gå til deres autoriserede værksted, ellers kan de komme direkte til os, og så vil vi rigtig gerne hjælpe dem. Der er rigtig gode kulancemuligheder på det her. En kulance ophører ikke, som garantien gør, men vil blive vurderet fra sag til sag.

Læs mere om danske ejeres erfaringer med DSG7 i Bil Magasinet nr. 262, der i kioskerne nu til 54,95 kr.

6 numre af Bil Magasinet + et Bluetooth carkit til særpris. Klik, og se prisen

Måske er du interesseret i...