batteri hjemmelader clever peugeot 508
Hjemmelader fra Clever

Der følger en hjemmelader fra for eksempel Clever med mange elbiler og plugin-hybrider, men undersøg prisen pr. kilometer inden du siger ja til tilbuddet, lyder det fra FDM.

© S. Bachmann

Analyse: Det er ikke altid smart at købe frit forbrug af el

Priserne på frit forbrug af el ude og hjemme stiger, og derfor er et fast abonnement ikke nødvendigvis den smarteste løsning, viser FDM-undersøgelse

20. november 2020 af Steen Bachmann

Det tager fem sekunder at vænne sig til at sætte stikket fra hjemmeladeren i elbilen, når man kommer hjem fra arbejde - og så tænker man ikke mere over det.

Men om man får el fra sin egen hjemmelader, leaser en boks eller har et abonnement hos en ladeoperatør, er langt fra ligegyldigt. 

En FDM-undersøgelse* af ladeløsninger viser, at kører man 20.000 km om året, ligger den månedlige ladepris på mellem godt 600 og 1.200 kroner, alt efter hvilken løsning man vælger, og hvor meget man lader elbilen ude og hjemme. 

Det er dog stort set altid billigere at køre på el end benzin eller diesel.

Elpris kan virke uoverskuelig

”Der er mange forhold, som spiller ind, og markedet kan for mange virke uoverskuelig. Her giver vores undersøgelse et godt overblik over priserne på forskellige ladescenarier, alt efter hvor meget man lader hjemme eller kun lader ude. Det er langtfra sikkert, at det ladeabonnement, der i dag følger med mange elbiler, altid er den billigste løsning,” siger chefkonsulent i FDM, Ilyas Dogru.

Plugin-hybriden Peugeot 508 SW har 225 hk, automatgear, omfattende udstyr og kan køre op til 50 km på el. Frit forbrug af el ude og hjemme via Clever koster 369 kr./måned.

© S. Bachmann

For to år siden regnede FDM på de forskellige ladeløsninger. Dengang var abonnementsløsninger i de fleste tilfælde billigst, men siden er de steget i pris. 

Samtidig er der kommet flere nye mindre operatører på markedet, der tilbyder, at man kan lease ladebokse til en lav månedlig pris. For mange elbilister kan det i dag derfor bedre svare sig at lease en ladeboks. 

Omvendt kan ladeabonnementer give en tryghed, bedre garanti og service samt mobilitetsgaranti, hvis man løber tør for strøm. 

Højere afgifter på el end på fossilt brændstof 

Når abonnements- og leasingløsninger i flere tilfælde er billigst, skyldes det den såkaldte godtgørelse af elafgiften på 1,11 kr. pr. kWh, som virksomheder kan få, og som ofte sendes videre til kunderne. 

Energiafgiften på el er langt højere end afgiften på benzin og diesel, og derfor er det kun rimeligt, at der gives godtgørelse for strøm, der anvendes til elbiler, mener FDM.

Godtgørelsen står dog til at udløbe 1. januar 2022, og forlænges den ikke, frygter FDM, at det vil bremse den grønne omstilling af bilparken.

”Hvis politikerne gerne vil fremme grønne biler, bør man holde fast i godtgørelsen af elafgiften, så el ikke beskattes meget hårdere end benzin og diesel. Det er en billig måde at give flere incitament til at købe og køre elbil. Godtgørelsen bør dog gives direkte til forbrugere og have til formål at understøtte intelligent opladning, så vi sikrer, at elbiler i videst muligt omfang lade med grøn strøm.” siger Ilyas Dogru.

*FDM's beregninger er med en installation af en fagmand og en fastmonteret ladeboks, der kan lade med op til 11 kW. Elbilens gennemsnitlige strømforbrug er sat til 200 Wh/km. Strømprisen er sat til hhv. 2,23 og 5 kr./kWh alt efter om man lader hjemme eller ude.

Lader man eksempelvis 85 pct. hjemme og kører 20.000 km om året, er det en smule billigere at lease en ladeboks end tegne et abonnement, viser FDMs beregninger. Dyrest er det at have sin egen ladeinstallation.

© FDM

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...