Der er hundekoldt, men bag rattet begynder de første sveddråber af koncentration hurtigt at pible frem under huen.
AMG Experience er ideelt for selvudfordrende spasmagere og de kunder, der søger den ultimative prøvetur i deres næste Mercedes.
Området omkring Arjeplog i Lapland lægger hver vinter frosne søer til et særligt Mercedes-kørekurs, hvor kørere kan teste og udvikle egne evner bag rattet i det bedste fra AMG. Der er minus 27⁰, komplet vindstille, en lavthængende, pirrende sol og forblindende, hvid sne, så langt øjet rækker.

Mercedes har også taget den nye og delvist elektrificerede C 63 S i både sedan og stationcar med. Motoren er den samme 2,0-liters, som der sidder i A 45 S, SL 43 og C 43, hvilket allerede er verdens mest kraftfulde motor på fire cylindre.
© Mikkel Østrup-JeppesenStilheden er suveræn, som at være i et vakuum af glas med gennemtrængende ro, der splintres til krystalstøv, når de første AMG’er af den gamle garde startes op.
På rad og række triller en eskadrille af C 63 s over isen, alle med en buldrende 4.0 V8, pigdæk, en ekstra frontspoiler og trækkrog både for og bag. Efter dem følger et dusin citrongule A 45 S, hidsige og drengerøvede.
Is-udgaver af kendte racerbaner
De er ude på ballade, og det samme er deltagerne ved vinterens AMG Experience, hvor banerne er kridtet op som miniatureudgaver af famøse baner som Nürburgring, Portimao, Spa og Hungaoring.
Diversiteten i banerne gør kurset til det perfekte sted at opleve forskellene på AMG’erne. Hvor C 63 S med sine 510 hk og 700 Nm er forventelig, slår med røven og styrer skarpt ind i svinget ved det mindste dap på speederen, så vender A 45 s logikken på hovedet.
Hatchbackens firehjulstræk finder umanerligt meget greb på den spejlblanke is, og først når speederen slippes igen, smider den bagenden. Sendes omdrejningstælleren herefter i begrænseren, så kører man tjept og sidelæns gennem svinget til lyden af Tivoligardens bulder og brag.

AMG har lavet miniudgaver af kendte racerbaner på isen.
© AMGHelt anderledes er oplevelsen igen, når elektriske EQE 53 kommer på banen. De første spadestik til en fremtid med elektrificering og færre cylindre er taget for længst i Affalterbach, og selvom den legendariske V8 stadig hersker på isen lidt endnu, så har Mercedes også taget nyt legetøj med.
Med 1.000 Nm kan EQE 53 ikke andet end fedte dækkene rundt og slingre på glat underlag, og trods dens tunge vægt er den overraskende medgørlig og nem at arbejde med.
Den nye C 63 S ser dog ikke ud til at få mindreværdskomplekser, for hybridteknologi og et batteri på 6,1 kWh sikrer en samlet ydelse på 680 hk. Det er til at føle på, når bilen fråder sig gennem svingene, men lyden af V8’eren spøger som en bitter ekskone i kabinen.
Dygtige AMG-instruktører
Kørekurset er ikke udelukkende sat i verden for sjov og ballade, for Mercedes stiller dygtige instruktører til rådighed.
Blandt andre tidligere NASCAR-kører ”AJ” Alsup, som er fast inventar ved AMG’s kurser og garant for fifs og tips, når han ikke skræmmer livet af diverse kendisser på Formel 1 hotlaps i Grand Prix weekenderne.
Det giver tyngde til oplevelsen, for som menig mand er det med jævne mellemrum svært at forstå den voodoomagi, der kan komme over de 510 heste, når de sendes til bagdækkene. Instruktørernes viden og det fejlbarlige, sikre rum, de skaber, gør kurset til et oplagt sted at lære, grine og forelske sig AMG’s garage.
AMG Winter Experience Performance
- Kurset varer tre dage og finder sted omkring Arjeplog i Sverige.
- Der er ingen krav til deltagerne – bortset fra kørekort – og tilmeldelse foregår på Experience.Mercedes-AMG.com.
- Prisen for kørekurset starter på 1.990 euro inkl. hotel, forplejning og transport til og fra lufthavnen.
- Basiskurset på let niveau giver garanteret køretid i A 45 S, C 63 S Coupé og EQE 53, mens andre kurser for øvede inkluderer biler som SL 63 og GT 63 S.
Bil Magasinet var inviteret på kørekursus af Mercedes-Benz, der betalte transport og ophold.